zap group mishpati logo

ניכור הורי: כך תפעלו להפסקת הניכור

רבות נכתב על ניכור הורי, תופעה כאובה ומצערת. עם זאת, הדיון אינו עוסק ברובד המעשי: כיצד ההורה המנוכר יכול לפעול, כדי להיות בקשר עם ילדיו? 7 צעדים מעשיים, מדריך מיוחד

03.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
9 דק'
ניכור הורי: כך תפעלו להפסקת הניכור

מצב שבו הורה אחד מסית את ילדיו נגד ההורה השני ויוצר ביניהם ניכור, נקרא ניכור הורי. התופעה נדונה רבות בכנסת, בבתי המשפט ובכנסים אקדמיים. בדרך כלל, נבחנות שתי שאלות מרכזיות: 1. מתי מתקיים ניכור הורי; 2. כיצד ניתן למנוע את התופעה, תוך דגש על "טיפול" כלשהו בהורה המנכר (אזהרה, ענישה וכו'). שאלה נוספת, לא פחות חשובה, שראוי לדון בה בהרחבה, קשורה בהיבט מעשי: מה יכול הורה מנוכר לעשות בפועל, כדי לחדש את הקשר הטוב עם ילדיו? על שאלה זו, נשיב במאמר זה, הכולל מדריך מעשי מפורט.

בתי המשפט בישראל רואים בחומרה רבה את תופעת הניכור ההורי. לשם מיגור התופעה, נקבע מודל שיפוטי חדש המכתיב נוהל, לפיו תיקים בהם נטען לניכור הורי יזכו לעדיפות וקדימות

צעד ראשון: זיהוי הניכור - ופעולה ללא שיהוי

בראש ובראשונה, מוטל על ההורה המנוכר לזהות את המצב ולהבין בהקדם במה מדובר. עשויים להיות ביטויים שונים לניכור הורי: שימוש בילדים למטרת נקמה; הסתה נגד ההורה המנוכר; אמירת דברים שקריים או בלתי הולמים; שימוש בילדים ככלי מיקוח, במשא ומתן עם ההורה האחר; מניעת מפגש וכו'. בכל אחד מהמקרים האמורים, לאחר הזיהוי, יש לפעול בהקדם. יש לממד הזמן חשיבות מרובה, בנוגע לניכור הורי.

מדוע ממד הזמן כה חשוב בכל הקשור לניכור הורי? ממד הזמן חיוני נוכח מספר סיבות: 

1. נתק משפיע לרעה על הילדים ועל ההורה המנוכר, פוגע בהם ופוגע בקשר ביניהם. ככל שחולף הזמן, גובר הסיכוי שהניכור ההורי "יצליח" והילדים המוסתים לא ירצו קשר עם ההורה שעובר תהליך דמוניזציה. הילדים תופסים צד וחשים מחויבים לצד המנכר. כך, הילדים עלולים ליצור הזדהות מוחלטת עם ההורה המנכר. הזמן החולף מחמיר את תחושות הילדים. ככל שההורה המנוכר יאחר לפעול, כך השלכות הניכור יהיו קשות יותר ויהיה קשה לתקן את הנזקים. 

2. בתי המשפט בישראל רואים בחומרה רבה את תופעת הניכור ההורי. לשם מיגור התופעה, נקבע מודל שיפוטי חדש, שנכנס לתוקף בבתי המשפט לענייני משפחה במחוז מרכז ובמחוז תל אביב. על פי מודל זה, המכונה "מודל להתמודדות עם תופעת הפגיעה בקשר בין הורה לילד", על השופטים להתייחס באופן ייחודי למקרים שבהם יש חשש לניכור הורי.

המודל מכתיב נוהל, לפיו תיקים בהם נטען לניכור הורי יזכו לעדיפות וקדימות. במסגרת הדיון בתיקים אלה, נתונה לשופטים הסמכות להטיל סנקציות על ההורה המנכר. אחד התנאים ליישומו של המודל, המסייע מאוד להורים מנוכרים ומהווה עבורם חבל הצלה מיידי ואפקטיבי, הוא שמדובר ב"ניכור טרי".

כלומר, כשהניכור ההורי נמשך זמן קצר יחסית והנתק בין ההורה המנוכר לילדיו אינו ממושך, ניתן ליישם מודל זה וליהנות מסעדים שבית המשפט מוסמך לתת להורה המנוכר. לעומת זאת, אם יחלוף זמן רב, ייסגר חלון ההזדמנויות של ההורה המנוכר ולא ניתן יהיה ליישם את נוהל בתי המשפט. עובדה זו מהותית: יש לפעול במהירות ולא להשתהות, כשמתחיל תהליך ניכור הורי.

3. כדי למנוע נזקים עקב ניכור הורי, חשוב לזהות את הניכור בהקדם וללמוד כיצד יש לפעול: נקיטת צעדים משפטיים והמלצות מומחים לבריאות הנפש, לגבי ההתנהלות מול ההורה המנכר ומול הילדים. ידע מאפשר התמודדות טובה יותר וצמצום ההשלכות ההרסניות של המצב. ככל שהידע יופנם מוקדם יותר והלמידה תהיה מיידית ותכופה, ללא שיהוי, כך יתרונות הידע יהיו משמעותיים יותר, בבחינת "ידע הוא כוח".

אחת ההמלצות היא לא להפסיק לנסות לפנות לילדים, למרות מניעת הקשר על ידי ההורה המנכר. ניתן לשלוח הודעות קוליות, הודעות טקסט, מיילים, הודעות ברשתות החברתיות ומכתבים

צעד שני: פנייה לייעוץ פסיכולוגי

במקביל לקריאת חומרים העוסקים בניכור הורי, יש לפנות למומחים רלוונטיים, כולל מומחה מתחום בריאות הנפש (למשל: פסיכולוג ילדים). ראוי לציין כי יש פסיכולוגים המתמחים בניכור הורי. מומחה יוכל להרגיע, לעזור בעיבוד החוויות והקשיים סביב הגירושין והניכור, ולהדריך כיצד מומלץ להתנהל מול ההורה המנכר ומול הילדים.

כיצד מומלץ לנהוג כלפי הילדים במקרה שאכן מדובר בניכור הורי? הכלל המנחה הוא להמשיך לאהוב את הילדים, לא להאשים את הילדים, לא לכעוס עליהם ולא לוותר עליהם. הילדים הנאלצים לבחור צד בסכסוך הם בבחינת "תינוקות שנשבו", בעקבות מניפולציות שמפעיל עליהם ההורה המנכר, שלרוב גם הוא אינו מודע למעשיו ולנזק שהוא גורם. יש להבין כי אין לילדים שיקול דעת. אין לשפוט את הילדים לחומרה בגין מעשיהם, אלא לפעול בחמלה ורגישות.

מבחינה מעשית, אחת ההמלצות היא לא להפסיק לנסות לפנות לילדים, למרות מניעת הקשר על ידי ההורה המנכר. ניתן לשלוח הודעות קוליות, הודעות טקסט, מיילים, הודעות ברשתות החברתיות ומכתבים.
ניתן לציין כמה הכאב גדול, כתוצאה מהריחוק, ועד כמה האהבה כהורה עומדת בעינה ואינה תלויה בדבר. חשוב לציין כי אין כעס, אלא ציפייה ליום שבו יחודש הקשר וניתן יהיה לגשר על הזמן האבוד. אם התכתובות אינן מגיעות ליעדן, מומלץ לשמור עותק של ההודעות ושל המכתבים, ואף לנהל יומן, המתאר את החוויות, את הקשיים, את הרגשות הכאובים וכו'.

בבוא היום, ניתן יהיה להראות לילדים את המכתבים והיומן, לאחר חידוש הקשר. יש חשיבות מכרעת לתחושת הילדים ולכך שיבינו כי ההורה המנוכר מעולם לא "ויתר" עליהם. כתיבת מכתבים, רכישת מתנות בימי הולדת ושמירת תמונות ופניות מהילדים, עשויות לסייע בהמחשת עוצמת הקשר, גם בשעת הניתוק, באופן שיתרום לאמון הילדים ויקל על חידוש הקשר.

עורך דין המתמחה בענייני גירושין, בעל ידע, מיומנויות וניסיון, ינקוט את כל הצעדים הנדרשים, כדי לקטוע את הניכור ההורי ולמזער את הנזקים בעקבותיו

צעד שלישי: פנייה לייעוץ משפטי

מדובר אמנם בצעד השלישי, אך חשיבותו עולה על כולם: עורך דין המתמחה בענייני גירושין, בעל ידע, מיומנויות וניסיון, ינקוט את כל הצעדים הנדרשים, כדי לקטוע את הניכור ההורי ולמזער את הנזקים בעקבותיו. עורך הדין יגבש אסטרטגיה משפטית יעילה ומיטבית, שתאפשר התמודדות עם מצב הניכור המייסר.

ההליך המשפטי מתחיל בהגשת בקשה לבית המשפט, במסגרתה יש לציין כי ההורה השני הוא הורה מנכר, ולפיכך בית המשפט מתבקש לסייע

צעד רביעי: הגשת בקשה לבית המשפט לענייני משפחה

עורך הדין יבחן את נסיבות העניין, ואם יסיק כי ניתן לטעון לקיומו של ניכור הורי, הוא יפנה לקבלת סעדים מבית המשפט. ההליך המשפטי מתחיל בהגשת בקשה לבית המשפט, במסגרתה יש לציין כי ההורה השני הוא הורה מנכר, ולפיכך בית המשפט מתבקש לסייע.

בין הסנקציות האפשריות על ההורה המנכר: הפסקת תשלום דמי מזונות, ובמקרים חמורים העברת משמורת להורה המנוכר ולעיתים גם מאסר

צעד חמישי: קיום דיון בבית המשפט - וקבלת סעד

אם הבקשה תוגש במחוז מרכז או במחוז תל אביב, ייושם המודל המוכר בכינוי "מודל ניכור הורי" או "נוהל ניכור הורי". התיק יקבל קדימות. הבקשה חייבת להיות מנומקת ונתמכת בראיות, המצביעות על הסתה וניכור הורי ועל הצורך לבלום את התופעה. בהסתמך על הבקשה המנומקת, בית המשפט יפסוק האם התיק יופנה למסלול מיוחד. המשמעות היא כי ייקבע דיון בתיק במהירות (תוך 14 יום לכל היותר, מיום הגשת הבקשה). במסגרת הדיון יש להתייצב עם עורך הדין, ותתברר סוגיית הניכור ההורי. בדיון, יש להציג באמצעות עורך הדין ראיות לקיומו של הניכור ההורי ולבקש סעדים מתאימים.

כמובן, אם ההורה המנכר יופיע לדיון, תישמע ותיבחן גרסתו. פעמים רבות, ניכור הורי מתאפיין בין היתר בנפקדות מהליכים משפטיים, דיונים, פגישות ביחידות הסיוע, פגישות גישור וכו'. בעקבות הדיון, ולעיתים אף לפני הדיון, ניתן לדרוש ולקבל סעדים, שימנעו את המשך הניכור ההורי. סעדים אלה עשויים להיות סנקציות המוטלות על ההורה המנכר ו/או צווי עשה, המחייבים אותו לכבד הסדרי ראייה.

כשמדובר על הסדרי ראייה, הכוונה היא לקביעת זמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים, אותם חייבים שני הצדדים לכבד. אם הסדרי הראייה לא יכובדו, ניתן להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט, העשוי להטיל סנקציות על ההורה המנכר, שאינו מציית להוראות בית המשפט.

בין הסנקציות האפשריות על ההורה המנכר: הפסקת תשלום דמי מזונות, ובמקרים חמורים העברת משמורת להורה המנוכר ולעיתים גם מאסר. כך, במקרה של ניכור קיצוני של האב ע"י האם, השית נשיא בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, ארז שני, עונש של מספר חודשי מאסר על האם.

לרוב יופנו שני ההורים לטיפול במכון הורות או בלשכות הרווחה בעיר המגורים, כדי ליצור תוכנית הבראה ולגשר על הפערים, באופן שיוביל לחידוש הקשר עם הילדים

צעד שישי: טיפול

לרוב, תינתן הפניה לשני ההורים, לטיפול במכון הורות או ביחידת הסיוע של לשכות הרווחה בעיר המגורים, כדי ליצור תוכנית הבראה ולגשר על הפערים, באופן שיוביל לחידוש הקשר עם הילדים.
אם ההורה המנכר ימשיך בסירובו לשתף פעולה, יוחמרו הסנקציות שיוטלו עליו. במסגרת הליך זה, בית המשפט עשוי למנות אפוטרופוס (לדין) לילדים. העניין יטופל ע"י פקידת סעד לסדרי דין, שתחווה דעתה על שאלות הנוגעות למשמורת הילדים, ניכור הורי, הסדרי ראייה וכו'.

לאחרונה מוגשות יותר תביעות נזיקין גם בגין ניכור הורי שיכולות לעתים להסתיים בקבלת פיצוי מההורה המנכר, בגין נזקים שנגרמו להורה המנוכר ו/או לילדים

צעד שביעי: תביעת נזיקין בגין ניכור הורי

בשנים האחרונות, מוגשות לבתי המשפט לענייני משפחה גם תביעות נזיקין בין בני משפחה. תביעות רבות נסובות על סכסוך גירושין והשלכותיו. כך, למשל: תביעת נזיקין בגין התעללות בבת זוג; תביעת נזיקין בגין נטישת/הזנחת ילדים; תביעת נזיקין בגין סרבנות גט; וגם תביעת נזיקין בגין ניכור הורי. אמנם מדובר בהליך בלתי שכיח, אך ניתן לבחון נקיטת הליך זה, תוך התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, שיחווה את דעתו על הסיכוי לקבל פיצוי מההורה המנכר, בגין נזקים שנגרמו להורה המנוכר ו/או לילדים.

ניכור הורי: כך תפעלו להפסקת הניכור(1)

לסיכום: ניכור הורי הוא תופעה כאובה ובלתי רצויה, שמערכת המשפט מוקיעה ומנסה למגר. הורה שחושש כי הוא מנוכר, או חושש מתהליך הסתה של ילדיו נגדו, חייב לפעול בהקדם ולנקוט צעדים מעשיים נגד ההורה המנכר.

* עו"ד משה פרדס מתמחה בדיני משפחה.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי. 

עו"ד ונוטריון פרדס משה

עו"ד ונוטריון פרדס משה

עו"ד משה פרדס, מייסד ובעלים של "משרד עורכי דין ונוטריון משה פרדס" משנת 1996. עו"ד פרדס מוסמך גם כטוען רבני החל משנת 1992 וצבר ניסיון רב בתחומים שונים כגון: תביעות גירושין, אפוטרופסות, החזקת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות, רכוש, ירושות, עיזבונות וצוואות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון פרדס משה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה