zap group mishpati logo

אפוטרופסות – מהי ואיך מוציאים?

כיצד מגישים בקשה למינוי אפוטרופוס? מה הם החובות הכלולים בתפקיד האפוטרופוס? איך מוציאים אפוטרופסות עבור הורה קשיש? המדריך המלא לאפוטרופסות

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
08.12.22
תאריך עדכון: 12.12.23
9 דק'
אפוטרופסות – מהי ואיך מוציאים?

עיקרי הכתבה:

  • אפוטרופוס הוא אדם או תאגיד שבית המשפט ממנה כדי לדאוג לאדם שאינו יכול לדאוג לענייניו. אדם תחת אפוטרופסות יכונה חסוי. ניתן למנות אפוטרופוס לכל תחומי החיים, כולל עניינים אישיים ורכוש, או לחלקם.
  • בישראל, מרבית הבקשות למינוי אפוטרופוס מוגשות על ידי ילדים להורים קשישים שחוו הידרדרות במצבם הנפשי ו/או הרפואי ואיבדו את היכולת לנהל את ענייניהם.
  • מלבד עבור קשישים, בית המשפט רשאי למנות אפוטרופוס גם עבור אדם הזקוק לטיפול רפואי שמצבו הגופני ו/או הנפשי אינו מאפשר לו לדאוג לעצמו ולעניינו, עבור קטין שהוריו נמצאו לא כשירים למלא חובותיהם, עבור בוגר עם צרכים מיוחדים ואף עבור פסול דין.
    _____________________________________________________

תפקידו של מערך הפיקוח על אפוטרופוסים באגף האפוטרופוס הכללי הוא לפקח על האפוטרופוס ולסייע לו על מנת להבטיח שזה יקיים את תפקדו כראוי, לפי הדין, ביושר, בהגינות ובתום לב

מהי אפוטרופסות?

המונח אפוטרופוס מקורו ביוונית ומשמעותו ״ממונה״. אפוטרופוס הוא אדם או תאגיד שבית המשפט ממנה כדי לדאוג לאדם שאינו יכול לדאוג לענייניו. אדם תחת אפוטרופסות מכונה חסוי. ניתן למנות אפוטרופוס לכל תחומי החיים, כולל עניינים אישיים ורכוש, או לחלקם.

תפקידו של מערך הפיקוח על אפוטרופוסים באגף האפוטרופוס הכללי הוא לפקח על האפוטרופוס ולסייע לו על מנת להבטיח שזה יקיים את תפקדו כראוי, לפי הדין, ביושר, בהגינות ובתום לב, על מנת לדאוג לרווחתו של האדם שמקבל את השירות ולאיכות חייו.

אילו תפקידים ממלא אפוטרופוס?

אפוטרופוס עוסק בתחומים שונים הנוגעים לחייו של אדם. קיימים צווי מינוי שונים שקובעים את מהות תפקידו ואחריותו:

מינוי כללי – אפוטרופוס שמתמנה לכל העניינים של החסוי, כולל האישיים והרכושיים.

מינוי לעניינים רכושיים – כמו ביצוע תשלומים, הסדרת חובות, התנהלות בחשבון הבנק, שמירת אסמכתאות, מיצוי זכויות, ביטוח והשקעות.

אפוטרופוס לעניינים אישיים – אפוטרופוס שעוסק בעניינים רפואיים, מקום מגורים, תעסוקה, חברה, פעילויות פנאי ועוד. על האפוטרופוס לבצע ביקורים באופן שוטף אצל החסוי, למצות את זכויותיו, לפנות לגורמים חיצוניים על מנת לבצע החלטות בעניינים מהותיים.

מינוי אפוטרופוס לעניין מסוים – לצורך קבלת החלטות רפואיות, כלכליות ועוד.

עבור מי ניתן למנות אפוטרופוס?

  • פסול דין על פי בית משפט.
  • קטין שהוריו נפטרו, הוכרזו כפסולי דין או שנקבע שלא מסוגלים למלא את חובותיהם כהורים.
  • בוגר עם צרכים מיוחדים.
  • קשיש שמגיע למצב שבו אינו יכול לדאוג לעצמו.
  • מאושפז בבית חולים שלא יכול להביע עצמו לגבי ביצוע הליך רפואי עבורו.

מרבית הבקשות למינוי אפוטרופוס מוגשות על ידי ילדים להורים קשישים שחוו הידרדרות במצבם הנפשי ו/או הרפואי ואיבדו את היכולת לנהל את ענייניהם האישיים, הרפואיים והכלכליים לבדם

מהי אפוטרופסות לקשישים ואפוטרופסות על הורה?

לרוב, הצורך במינוי אפוטרופוס לקשיש מתעורר בשל הידרדרות פתאומית, כמו מוגבלות או מחלה הפוגעת בתפקוד. במקרים כאלה, בית המשפט יבחר בבן משפחה לשמש כאפוטרופוס על אדם קרוב, באופן זמני או קבוע. בישראל, מרבית הבקשות למינוי אפוטרופוס מוגשות על ידי ילדים להורים קשישים שחוו הידרדרות במצבם הנפשי ו/או הרפואי ואיבדו את היכולת לנהל את ענייניהם האישיים, הרפואיים והכלכליים לבדם:

  • קשישים סיעודיים – קשישים שמצבם הרפואי הירוד אינו מאפשר קבלת החלטות לגבי גופם או ניהול רכושם וכספם.
  • קשישים תשושי נפש - קשישים הסובלים מבעיות קוגניטיביות כגון דמנציה או אלצהיימר, שאינן מאפשרות להם לקבל החלטות לגבי חייהם ואף גורמות לבלבול, לחוסר ישע ולסכנה לניצול על ידי הסביבה.

מהו התהליך לבקשת אפוטרופסות?

בן משפחה המעוניין להתמנות כאפוטרופוס עבור קשיש יגיש לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופוס בעצמו או על ידי עורך דין המייצגו. את הטפסים והמסמכים הנדרשים ניתן להגיש למזכירות בית המשפט לענייני משפחה, שבתחום סמכותו נמצא מקום מגוריו של האדם שמבוקש למנות לו אפוטרופוס. ההליך כרוך בתשלום אגרה, אותה ניתן לשלם בכרטיס אשראי במזכירות בית המשפט, או במזומן בסניף הדואר, באמצעות שובר תשלום שמונפק במזכירות בית המשפט.

מה מצרפים לבקשה לאפוטרופסות?

יש למלא טופס בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר. הטופס יפרט את הפרטים הבאים:

סוג המינוי המבוקש – עניינים רפואיים, עניינים אישיים, ענייני רכוש או עניין מסוים.

תקופת המינוי – בין אם לפרק זמן מוגבל או באופן קבוע.

פרטים האדם שמבוקש למנות לו אפוטרופוס - ואף עמדתו לגבי הבקשה, שאם לא ניתן לבררה יש לנמק את הסיבה לכך.

פרטי מגיש הבקשה - פרטי האדם שמבוקש למנות כאפוטרופוס.

פרטי בני משפחה - בגירים מדרגה ראשונה ועמדתם ביחס לבקשה. בני משפחה מדרגה ראשונה שאינם מסכימים למינוי, ירשמו פרטיהם על גבי הטופס כמשיבים לבקשה.

נימוקי הבקשה למינוי אפוטרופוס.

לטופס הבקשה יש לצרף גם המסמכים הבאים: תצהיר לתמיכה בבקשה שיאמת את נכונות העובדות המצוינות בה. את התצהיר יש לאמת בפני עו״ד או בעל סמכות בבית המשפט.  בנוסף, חוות דעת מרופא המפרטת את מצבו הרפואי ו/או הנפשי של האדם עבורו מבוקש המינוי, כולל האם זה מסוגל להביע דעתו בעניין מינוי האפוטרופוס.

בית המשפט ייענה לבקשה למינוי אפוטרופוס רק אם חסרונו של אפוטרופוס יפגע בזכויות ובצרכים של החסוי

מה הם שיקולי בית המשפט באישור בקשה למינוי אפוטרופוס?

בבואו לבחון את בקשת המינוי, בית המשפט ישקול את טובתו של החסוי אך גם של משפחתו והחברה, אל מול שלילת חירותו ועצמאותו של החסוי. הוא ייענה לבקשה רק אם חסרונו של אפוטרופוס יפגע בזכויות ובצרכים של החסוי.

במקרה של אדם שמסוגל לקבל החלטות לגבי ענייניו, בית המשפט יאשר בקשה למינוי אפוטרופוס רק במקרה שבו האדם מסוגל לקבל החלטות אך לא מסוגל לדאוג להן. בית המשפט יוכל גם לתת הוראות באשר לתפקידיו ולסמכויותיו של האפוטרופוס, שלא יוכל לקבל החלטה בשמו של אדם ובניגוד לרצונו.

מהי אפוטרופסות על ילדים?

באופן כללי, הורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם כל עוד הם קטינים, כלומר עד גיל 18. חובה עליהם לדאוג לצורכי הילד, כולל חינוכו, לימודיו והטיפול הרפואי בו. ישנם מקרים שבהם בית המשפט ממנה לילד אפוטרופוס ואלה הם:

  • שני הוריו של הקטין נפטרו.
  • האפוטרופסות של שני הוריו נשללה מהם לפי החוק.
  • הוריו של הקטין אינם מסוגלים למלא כלפיו את חובותיהם, או שהם נמנעים ללא סיבה סבירה מלמלא את חובותיהם.
  • כאשר אחד מהורי הקטין נפטר או הוכרז פסול דין, שאינו מסוגל למלא את חובותיו, וההורה השני נשאר אפוטרופוס, בית המשפט רשאי למנות לקטין אפוטרופוס כללי, בפרט אם ראה סיבה מיוחדת לכך.
  • במקרה של בני זוג מאותו מין המגדלים יחד ילד, בית המשפט רשאי למנות את בן הזוג של ההורה הביולוגי כאפוטרופוס על הילד, בתנאי שההורה הביולוגי השני אינו בקשר עם הילד, אינו נמצא בחייו ואף אינו ידוע.

מהי אפוטרופסות גוף?

ניתן למנות אפוטרופוס עבור אדם הזקוק לטיפול רפואי שמצבו הגופני ו/או הנפשי אינו מאפשר לו לדאוג לעצמו ולעניינו. חוק זכויות החולה קובע כי לא יינתן טיפול רפואי למטופל, אלא אם כן הוא נתן לכך הסכמה מדעת. במצב חירום רפואי אפשר לתת טיפול רפואי דחוף גם ללא הסכמה מדעת.

אולם, במצב שבו מטופל שמצבו הגופני ו/או הנפשי אינו אקוטי אך כן זקוק לטיפול רפואי, יש צורך לקבל הסכמה מגורם מוסמך שהוא אחד משניים: או על ידי מיופה כוח שמונה מבעוד מועד על ידי המטופל, או על ידי אפוטרופוס לגוף המטופל שאותו ממנה בית המשפט. לרוב, ההחלטה שהמטופל זקוק לאפוטרופוס לגוף תתקבל עקב מצבים כמו מחלת נפש, מצב דמנטי, ליקוי שכלי, או כל מצב פיזי או נפשי אחר שמונע מהמטופל לקבל החלטה מדעת.  כל אדם, כולל בן זוג, קרוב משפחה, עורך דין או אדם אחר, יכול להתמנות לתפקיד אפוטרופוס. בנוסף, גם תאגידי אפוטרופסות והאפוטרופוס הכללי יכולים להתמנות כאפוטרופוס לכל אדם.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שנערך על ידי אדם טרם כניסתו למצב שבו הוא אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו, ובו הוא ממנה לעצמו מיופה כוח ומעניק לו סמכויות לגבי ענייניו וחייו

מה ההבדל בין אפוטרופסות מתמשכת לייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמהווה חלופה למינוי אפוטרופוס. ייפוי הכוח מאפשר לכל אדם בגיר לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד כאשר זה לא יוכל לטפל בהם בעצמו. מיופה הכוח יהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד כשזה לא יוכל לקבל החלטות לעניינו בעצמו, על פי הנחיות מקדימות לגבי עניינים רפואיים, אישיים, רכושיים או רק לחלקם.

מהי עמותת רעות לאפוטרופסות?

עמותת רעות (עמותת ש.פ.ר לשעבר) היא אחת מעמותות האפוטרופסות הקיימות בישראל המעניקות שירותי אפוטרופסות למי שלא מסוגל לנהל את עניינו באופן עצמאי, כולל קטינים, מתמודדי נפש, קשישים ועוד. העמותה מתמנה במקרים שבהם אדם זקוק לאפוטרופוס אך בני משפחתו אינם מסוגלים, מעוניינים או מתאימים להתמנות כאפוטרופוס שלו.

כיצד מבטלים אפוטרופסות?

ניתן לסיים אפוטרופסות עקב שינוי במצב אדם, או עקב התפטרות/ פיטורים של האפוטרופוס הקיים. אפוטרופסות מסתיימת באופן טבעי במצבים הבאים:

  • אפוטרופסות על פסול דין מסתיימת אם הוא כבר לא פסול דין ובית המשפט הכריז עליו ככשיר.
  • אפוטרופסות על מי שאינו קטין או פסול דין מסתיימת אם בית המשפט קבע כי הסיבות שבגללן נקבעה האפוטרופסות כבר לא תקפות, או שהושגה המטרה שלשמה נקבע אפוטרופוס.

לעומת זאת, התפטרות של אפוטרופוס תיעשה רק באמצעות הודעה בכתב לבית המשפט שבית המשפט צריך לאשר על מנת שזו תהיה תקפה. בית המשפט גם רשאי לפטר אפוטרופוס אם נקבע כי זה לא מילא את תפקידיו כראוי או מכל סיבה אחרת.

שאלות ותשובות על אפוטרופסות

איך מקבלים אפוטרופסות?

אדם המעוניין להתמנות כאפוטרופוס עבור אדם אחר יגיש לבית המשפט בקשה למינוי אפוטרופוס בעצמו או על ידי עורך דין המייצגו. את הטפסים והמסמכים הנדרשים ניתן להגיש למזכירות בית המשפט לענייני משפחה, שבתחום סמכותו נמצא מקום מגוריו של האדם שמבוקש למנות לו אפוטרופוס.

איך מוציאים אפוטרופסות?

יש להגיש בקשה לבית המשפט כולל טפסים ומסמכים. טופס הבקשה יכיל את סוג המינוי המבוקש – רפואי, אישי, רכושי, ואף חוות דעת מרופא המפרטת על מצבו הרפואי ו/או הנפשי של האדם שלו ממנים אפוטרופוס.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך שנערך על ידי אדם טרם כניסתו למצב שבו הוא אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו, ובו הוא ממנה לעצמו מיופה כוח ומעניק לו סמכויות לגבי ענייניו וחייו. אפוטרופסות על אדם מתבצעת על פי החלטת בית משפט לגבי פסול דין, קטין שהוריו נפטרו או לא מסוגלים למלא את חובותיהם כהורים, בוגר עם צרכים מיוחדים, קשיש שאינו מסוגל לדאוג לעצמו ואף מאושפז בבית חולים שלא יכול להביע עצמו לגבי הליך רפואי.

איך מתקבלות החלטות בית משפט לגבי אפוטרופסות?

בבואו לבחון את בקשת המינוי, בית המשפט ישקול את טובתו של החסוי אך גם של משפחתו והחברה, אל מול שלילת חירותו ועצמאותו של החסוי. הוא ייענה לבקשה רק אם חסרונו של אפוטרופוס יפגע בזכויות ובצרכים של החסוי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה