zap group mishpati logo

זכויות עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים

מתנאי שכר, דרך קופות גמל ועד קרנות השתלמות: מהן הזכויות של מורים וגננות המועסקים דרך מוסדות חינוך פרטיים שאינם בבעלות משרד החינוך, ומה עליהם לעשות כדי לממש את זכויותיהם

16.03.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
זכויות עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים

בישראל קיימים עשרות אלפי עובדי הוראה, מורים וגננות, שאינם מועסקים דרך משרד החינוך, אלא עובדים דרך מוסדות חינוך הנמצאים בבעלות פרטית. מוסדות אלה, שלרוב מקבלים תשומת לב פחותה, מכונים מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. עובדי מוסדות אלה לעיתים מקופחים בתנאי ההעסקה שלהם, ולאורך השנים מקיימים מאבק להשוואת תנאי העבודה שלהם לאלה של עובדי ההוראה במערכת הרשמית. בשורות הקרובות נבקש להסביר על קצה המזלג מי הם עובדים אלה ומה הן זכויותיהם.

גן ילדים פרטי שמקבל תלמידים על פי חוק לימוד חובה (כלומר, ילדים מגיל 3 עד גיל 5) רשאי לקבל הכרה כמוסד חינוך מוכר שאינו רשמי

מהו בית ספר מוכר שאינו רשמי?

בית ספר מוכר שאינו רשמי הוא מוסד חינוך הנמצא בבעלות פרטית (עמותה או חברה לתועלת ציבור) שקיבל רישיון לניהול בית ספר ותעודת הכרה ממשרד החינוך. גם גן ילדים פרטי שמקבל תלמידים על פי חוק לימוד חובה (כלומר, ילדים מגיל 3 עד גיל 5) רשאי לקבל הכרה כמוסד חינוך מוכר שאינו רשמי. יצוין, כי הכרה בגן שכזה חייבת להיות נפרדת מהכרה מבית הספר, אפילו אם אותו גן נמצא בשטח בית הספר ונמצא באותה בעלות.

הגדרה של עובד הוראה מתייחסת גם למורים או גננות שאין להם תעודת הוראה אך הם מועסקים בפועל במלאכת הוראה או עובדים כגננות

מהן החובות בהן נדרש לעמוד מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי?

ההכרה שמקבל מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי מחייבת אותו להיות נתון לפיקוח ולציית להוראות משרד החינוך. הוראות אלה כלולות בתקנון עובדי הוראה ונמסרות דרך החוזרים שמפרסם מנכ"ל משרד החינוך מעת לעת.

למה מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי זקוק להכרה?

מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי (בית ספר או גן חובה) צריך לבקש הכרה כדי שתהיה לו זכות לקבלת תקצוב (כלומר, עזרה כספית) ממשרד החינוך. זאת, כדי שיוכל לממן את הוצאותיו השונות, הכוונה היא בעיקר להוצאות תשלום שכר ותשלומים סוציאליים לצוות הפדגוגי.

מסמך שמנפיק משרד החינוך למורה, ומציין את דרגתו וזכויותיו לתוספות בהתאם להשכלתו או ותק ההוראה שלו, נקרא בשפה לא רשמית "פרופיל מורה"

מיהם עובדי ההוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים?

עובדים אלה כוללים גם מורים בבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים וגם גננות בגני ילדים לילדים בגילאים 3 עד 5. יש להדגיש, כי ההגדרה של עובד הוראה מתייחסת גם למורים או גננות שאין להם תעודת הוראה אך הם מועסקים בפועל במלאכת הוראה או עובדים כגננות.

מה חייבים עובדי הוראה אלה לעשות כדי לממש את זכויותיהם?

עובדי הוראה אלה חייבים לפנות לאגף כוח אדם במשרד החינוך (כיום, פניה זו נעשית באופן מקוון דרך פורטל עובדי הוראה של משרד החינוך תחת הקטגוריה של קליטת עובדי הוראה). על אותם עובדים להגיש מסמכים ביחס להשכלתם ולהירשם כמורים לצורך קביעת דרגת שכר. מסמך שמנפיק משרד החינוך למורה המציין את דרגתו וזכויותיו לתוספות בהתאם להשכלתו או ותק ההוראה שלו נקרא בשפה לא רשמית "פרופיל מורה".

מוסד חינוך פרטי שקיבל הכרה של משרד החינוך חייב לשלם משכורות לעובדי הוראה המועסקים אצלו בשיעורים ולפי כללים המקובלים בחינוך הרשמי

לאילו תנאים זכאים עובדים הוראה במוסדות מוכרים שאינם רשמיים?

בית הדין הארצי לעבודה קבע עוד בשנת 2011 (ע"ע 203/99 רשת הגנים של אגודת ישראל נ' שמחה בוסי), כי מוסד חינוך פרטי שקיבל הכרה של משרד החינוך, חייב לשלם משכורות לעובדי הוראה המועסקים אצלו בשיעורים ולפי כללים המקובלים בחינוך הרשמי. עם זאת, באותה עת, הפרשנות היתה, כי חובה זו חלה על מורים וגננות בלבד.

ואולם, ממש לאחרונה בתחילת חודש פברואר האחרון ניתן פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה (ע"ע 28650-11-17 עמותת בני ציון נ' שלומית עמרני) הקובע שחובת השוואת המשכורות חלה גם לגבי משכורות של סייעות המועסקות בגני ילדים פרטיים המוכרים על ידי משרד החינוך, וזאת לכל המאוחר משנת 2011. השכר שלהן צריך להיות מושווה לתנאי השכר של סייעות מטעם הרשויות המקומיות.

בית ספר מוכר שאינו רשמי חייב גם להפריש תשלומים סוציאליים עבור עובדי הוראה כמו בחינוך רשמי: הפרשות לפנסיה, פיצויים, קרן השתלמות, הפרשות לקופת גמל ועוד

מהם הכללים לתשלום משכורות של מורים בחינוך הרשמי?

שכרו של מורה בחינוך הרשמי מחושב באופן שונה, ותלוי בשאלה אם בית הספר שבו עובד אותו מורה שייך לרפורמת אופק חדש, או לא שייך אליה. במקרה שבית הספר איננו שייך לרפורמת אופק חדש, שכר המורים מורכב מרכיבים רבים ומגוונים, כמו: בסיס שכר, תוספות (הנקבעות לפי הסכמים קיבוציים עם הסתדרות המורים), תוספות אחוזיות בהתאם לרמת ותק, השכלה ותפקיד המורה בבית ספר, והחזר הוצאות (הוצאות טלפון, הוצאות נסיעות, תוספת מעונות, הבראה וביגוד).

יצוין, כי כללי תשלום שכר אלו (כלומר, הכללים הנוגעים לחינוך הרשמי שלא שייך לרפורמת אופק חדש) חלים באופן שווה גם על עובדי הוראה בבית ספר לא רשמי שמוכר על ידי משרד החינוך.

בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בזכויות של עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. לכל עובד שחש כי קופח בצורה כלשהי מומלץ להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון בתחום

לאילו תנאים נוספים חייב לדאוג בית ספר מוכר שאיננו רשמי?

בית ספר מוכר שאינו רשמי חייב גם להפריש תשלומים סוציאליים עבור עובדי הוראה באותם שיעורים, כמו בחינוך רשמי. המדובר בהפרשות לפנסיה, פיצויים, קרן השתלמות והפרשות לקופת גמל מהחזר הוצאות בגין טלפון, נסיעות, ביגוד והבראה.

מה הזכויות של עובדי הוראה במוסדות אלה ביחס להפסקת עבודתם?

בהחלט. הפסיקה הכירה בזכות של עובד הוראה במוסד חינוך מוכר שאינו רשמי לקבל הודעת פיטורים עד ה-31 לחודש מאי לכל המאוחר, ולדרוש פיצויים אם פוטר בתקופה מאוחרת יותר. הפיצויים ישולמו לאותו עובד הוראה לפי הנזק שנגרם לו בפועל, ועשויים להגיע עד כדי משכורת עבור שנת לימודים שלמה.

זכויות עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים(1)

לסיכום, בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בזכויות של עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. לכל עובד שחש כי קופח בצורה כלשהי מומלץ להיוועץ בעורך דין מיומן ובעל ניסיון הבקיא בנושא כדי למצות את זכויותיו.

* הכותבת בעלת ניסיון רב בייצוג עובדי הוראה במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

    אשרות עבודה - קשיים והזדמנויות

    בשנים האחרונות חלה החמרה ברחבי העולם בחקיקה, באכיפה ובענישה בתחום דיני הכניסה
    3 דק'
  • "תעלולי" פיטורין ואי תשלום מס - למה המעסיקים מסוגלים?

    "תעלולי" פיטורין ואי תשלום מס - למה המעסיקים מסוגלים?

    אם אתה עובד כבר כמה חודשים טובים במקום העבודה שלך, ומרגיש שהמעביד מתנהג בצורה לא ראויה, מנסה להתחמק מחובותיו ולפטר אותך מסיבות לא ממש מוצדקות- הכתבה הזו היא בשבילך.
    6 דק'
  • ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    ימי מחלה - מהן זכויותיך בנושא?

    הילד חולה. מישהו צריך להישאר איתו בבית. האם תוכלו להעדר מהעבודה בשל מחלתו? ימי מחלה- לא רק כשיש קצת חום. טיפולי פוריות, אבל, מחלת הורה- ישנם לא מעט מצבים שבהם עובד לא יכול להגיע לעבודתו, וצריך לנצל את ימי המחלה שמגיעים לו ע"פ החוק. האם המעביד רשאי לנכות ממשכורתו בשל הימים שבהם העובד לא מגיע לעבודה? ואם כן-כמה? קראו על זכויותיכם בנושא.
    3 דק'