zap group mishpati logo

מצוי בסכסוך משפחתי? חמישה מקרים שבהם חוקר פרטי יכול לעזור לך

בעת סכסוך משפחתי במאבקי ירושה או גירושים, מומלץ להיעזר לא רק בעורך דין אלא גם בשירותי חוקר פרטי. כיצד ובאילו מקרים יכול חוקר משפטי לסייע לך במאבק מול קרוביך

מאת: שמוליק ממן, קואנטין חקירות
03.05.20
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
מצוי בסכסוך משפחתי? חמישה מקרים שבהם חוקר פרטי יכול לעזור לך

במאבק כמו במאבק יש חשיבות רבה להתחמשות מספקת כדי להגביר את הסיכויים להגיע לתוצאות מיטביות. אם הינך צד לסכסוך משפחתי הנסב על ירושה או חלילה פירוד וגירושים, מעטפת ההגנה הנחוצה לך כוללת גם עורך דין וגם חוקר פרטי. עורכי דין לענייני משפחה מפנים את לקוחותיהם למשרדי חקירות פרטיות למטרות מגוונות ולעתים הפנייה היא ביוזמת הצדדים עצמם, עוד בטרם נכנס עורך דין לתמונה.
באילו מקרים יש הכרח לפנות לקבלת שירותיו של חוקר פרטי ומדוע דווקא בנסיבות כאלו השילוב של חוקר פרטי עם עורך דין מהווה מתכון הכרחי ומנצח?

מאחורי גבם של יתר היורשים, יכול אחד מבני המשפחה להסתיר חפצים יקרי ערך של המוריש, לעשות פעולות בחשבון הבנק ולהעביר אליו כספים ובמקרים חריגים להעביר על שמו רכבים ואפילו נדל"ן

מקרה 1: כאשר קיים צורך באיסוף מידע אודות היקף הירושה

לא אחת נוצר מצב שבו הורה חולה ומאבד מצלילות דעתו ואחד מיורשיו, לפני ואף לאחר לכתו מן העולם, גוזל מיתר היורשים רכוש ונכסים כדי לצמצם את היקף העיזבון ולחלק פחות נכסים בין כל היורשים, בעוד הוא עצמו כבר קיבל מראש נכסים שהבריח. מצב דברים זה, למרבה הצער, איננו נדיר.

יורש מתוחכם ונועז מנצל את חולשתו של המוריש ומאחורי גבם של יתר היורשים, למשל, אחיו, מתחיל להסתיר חפצים יקרי ערך (תכשיטים, חפצי אמנות), עושה פעולות בחשבון הבנק (מעביר כספים), נוטל לידיו כספות וכסף מזומן שהיו ברשות המוריש, ובמקרים חריגים אף מעביר על שמו (או על שם צד ג' שישמור עבורו) רכבים ואפילו נדל"ן. יש גם מקרים של החתמת הורה לא מודע על צוואה מאוחרת, תוך הונאת יתר היורשים והצגת מצג שווא של רצון המוריש, שאותו נוכל סובב בכחש.

בנסיבות כאלו, בעת חלוקת העיזבון, יידרשו יתר היורשים להוכיח את מעלליו של המוריש ולהביא ראיות שיבססו את גרסתם. במלאכה זו יכול לסייע חוקר פרטי בעל ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו לו:

1. לאסוף מידע וראיות שיוכיחו את כוונתו של הנוכל.

2. לאסוף מידע וראיות שיצביעו על הפעולות שנקט הנוכל לאורך זמן.

3. לאתר רכוש שהוברח והוסתר על ידי הנוכל ולהוכיח מהו ההיקף האמיתי של העיזבון.

4. לאתר צוואה מקורית מוקדמת של המוריש וראיות להיותה כשרה וראויה ליישום.

5. יש חשיבות לכך שהראיות שתיאספנה, תיאספנה בדרך חוקית ושהן תהיינה כשרות מבחינה מהותית, באופן שתהיינה קבילות בבית משפט ושניתן יהיה להציגן בערכאות משפטיות – דרישה שכל חוקר פרטי בעל ניסיון ער אליה ומקפיד על מילויה.

ראיות שאסף חוקר פרטי על בן/בת הזוג הבוגד/ת מהוות "תחמושת" לא רעה עבור הצד הנבגד שזוכה ביתרון מול הצד שכנגד עם היוודע דבר הבגידה ובזכות הראיות המצביעות על קיומה

מקרה 2: בגידה של בן/ בת זוג

לא אחת בעלים החושדים בנשותיהם או ההפך משתמשים בשירותיו של חוקר פרטי לשם בירור יסודי, מעמיק ואמיתי של חשדותיהם בדבר חוסר נאמנות של בחיר/ת ליבם. החוקר יכול להתחקות אחרי הגבר או האישה ולתעד את בגידותיהם, ותיעוד מסוג זה יכול לא רק לסייע לנבגד לגלות את עצם הבגידה, אלא גם משפר, הלכה למעשה, את מעמדו המשפטי מול בן הזוג.

בגידה היא לא אחת יריית הפתיחה של מאבק גירושים, מאבק לא קל שיש להגיע אליו מוכנים ו"חמושים" היטב. ראיות על בגידה מהוות "תחמושת" לא רעה עבור הצד הנבגד שזוכה ביתרון מול הצד שכנגד עם היוודע דבר הבגידה ובזכות הראיות המצביעות על קיומה.

ראיות לבגידה יכולים להניע בן זוג לפעול לפני בן/ת הזוג כדי לקנות יתרון במאבק משפטי עתידי. הנבגד/ת יוכלו לפנות בזמן לקבלת ייעוץ משפטי, לקנות סמכות דיון בבית הדין הנשאף (בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה), לאסוף ראיות ותיעוד לגבי הוצאות כלכליות, נכסים ורכוש, ולפעול בעצת עורך הדין לגבי הצעדים שעליהם לנקוט. זאת, תוך ניצול חלון ההזדמנויות של היעדר הידיעה של הצד שכנגד, שלא מנחש ולא מעלה בדעתו שערוותו נחשפה ושהחל מירוץ ההתחמשות נגדו.

כמו כן, לראיות המוכיחות בגידה יש חשיבות במאבק גירושים המתנהל במסגרת גישור או במסגרת של משא ומתן בין עורכי דין של המתגרשים: לצד הנבגד יש יתרון במשא ומתן מול הצד הבוגד והוא יוכל להגיע להישגים רבים יותר בהסכם הגירושים הסופי.

גם בסכסוך גירושים המתנהל בערכאות משפטיות עשויה להיות חשיבות לעצם הבגידה, ודאי בבית דין רבני, שם אישה נבגדת יכולה לקבל מזונות אישה מוגדלים (כוללים פיצוי) ואת מלוא כתובתה, וגבר נבגד יוכל להשתמש בעצם הבגידה כעילת גירושים ולעתים הוא גם לא יידרש לשלם לאשתו כתובה.

אפילו בבית משפט לענייני משפחה נקבעה לאחרונה פסיקה מהפכנית, שמצויה בערעור, לפיה אישה בוגדת איבדה חלק מזכויותיה ברכוש המשותף שלה ושל בעלה, משום שבגידתה איינה את כוונת השיתוף בבית המגורים של המשפחה.

בסכסוכי גירושים, יש בני זוג המשקרים לגבי גובה הכנסותיהם, למשל עובדים "בשחור", מסתירים נכסים, מבריחים כספים ועוד. חוקר פרטי יכול לאסוף מידע ולתעד כל התנהגות כזו כראיה לגרסתו של הצד הנגזל

מקרה 3: איסוף מידע לגבי מצב כלכלי של בן/ת זוג

במסגרת סכסוך גירושים נקבעת גם חלוקת רכוש בין בני זוג וכן נפסקים מזונות ילדים (ולעתים אף מזונות אישה). במצב דברים זה יש בני זוג המשקרים לגבי גובה הכנסותיהם, למשל עובדים "בשחור" (הכנסה שלא מדווחת לרשויות המס), מסתירים נכסים, מבריחים כספים ועוד. חוקר פרטי יכול לאסוף מידע ולתעד כל התנהגות כזו, כשהתיעוד יהווה ראיה לגרסתו של הצד הנגזל.

יש מקרים שבהם הורה פועל להגדלת זמני השהות עם ילדיו למרות שהוא הורה מזניח ואינו מתאים למשימה כבדת משקל זו. החוקר הפרטי יכול לאסוף מידע המוכיח מציאות זו

מקרה 4: תיעוד התנהגות בלתי הולמת של הורה

סוגיה נוספת הנדונה ומוכרעת במאבק גירושים בבית משפט היא סוגיית המשמורת על הילדים והסדרי הראייה. במקרים לא מעטים שואף הורה אחד לצמצם את זמני השהות של ההורה השני עם הילדים המשותפים מסיבות מוצדקות.

בתי המשפט לא נוטים לקבל טענות אלה בקלות וישנה חתירה של המערכת לאפשר קשר בריא ומלא של הילדים עם כל אחד מההורים. שאיפה זו ברוכה, אולם יש מקרים שבהם הורה פועל להגדלת זמני השהות עם ילדיו למרות שאינו מתאים למשימה כבדת משקל זו, לצד מקרים בהם הוא פועל כך מתוך מניע לא ראוי.

למשל, הורה שדורש משמורת משותפת וזמני שהייה שווים עם הילדים רק על מנת להקטין את סכום מזונות הילדים, כשבפועל הוא מזניח את הילדים, לא ממלא את צורכיהם ולא דואג לטובתם. במקרים כאלה החוקר הפרטי יכול לאסוף מידע המוכיח מציאות זו. למשל, תיעוד ההורה כשהוא משתמש בסמים לנגד ילדיו הקטינים.

לחוקר פרטי מנוסה יש היכולת לאסוף מידע מבוקש בצורת ראיות קבילות שניתן להציגן בערכאות משפטיות, ועובדה זו הופכת את שיתוף הפעולה בין עורך הדין לבין החוקר הפרטי לחיוני ומיטבי

מקרה 5: היעלמות של הורה

למרבה הצער, יש מקרים שבהם הורה מחליט להתנתק מילדיו, מפסיק לשלם מזונות ונעלם. היעלמות שכזו יכולה לאפיין גם בעל שבוחר לעגן את אשתו ומסרב לתת לה גט. במקרים של היעלמות אב, הקושי של האם גדול: היא לא יכולה לבצע פעולות לטובת הקטינים משום שאלה מצריכות חתימה של שני ההורים (למשל, טיפול רפואי, הנפקת דרכון), היא מתקשה לשאת לבדה בעול הכלכלי של גידול הילדים והפגיעה בה ובילדים קשה עד מאוד.

מצוי בסכסוך משפחתי? חמישה מקרים שבהם חוקר פרטי יכול לעזור לך(1)

במקרים אלה וגם במקרה של בעל מעגן, יכול חוקר פרטי לאתר את מקום הימצאותו של האב, לאסוף מידע אודות הכנסותיו ובזכות אלה לאפשר לאם לפעול נגדו משפטית. האם יכולה לבקש סעדים מבית משפט, דוגמת אכיפת הסדרי ראייה על האב. עוד היא יכולה לפנות להוצאה לפועל ולבקש סעדים שיסייעו לה לזכות בדמי המזונות שנפסקו. מידע זה שנאסף אודות הבעל יכול כמובן גם לסייע לאישה מעוגנת שמנסה לפעול משפטית לסיום הנישואים.

לסיכום, הן במאבקי ירושה והן במאבקי גירושים, יש חשיבות רבה לאיסוף מידע מגובה בראיות, המקנה יתרון משפטי לצד הנאבק. לחוקר פרטי מנוסה יש היכולת לאסוף המידע המבוקש, בצורת ראיות קבילות שניתן להציגן בערכאות משפטיות, ועובדה זו הופכת את שיתוף הפעולה בין עורך הדין לבין החוקר הפרטי לחיוני ומיטבי.

* לאתר משרד קואנטין חקירות - ליחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה