zap group mishpati logo

דעה: הממשלה וגזירות המס החדשות

יש להרחיב את היקף הביקורות ולאתר את מעלימי המס. הגדלת נטל המס רק מעמיסה על הציבור שכורע תחת הנטל

02.08.12
תאריך עדכון: 09.04.24
3 דק'

הממשלה פועלת לצורך ביצוע ההצעה להטיל מיסים ואמצעי אכיפה חדשים על האזרחים. יצוין כבר עתה, כי מדובר במהלך שברובו מיותר.
באמתחתו של המחוקק מצויים חוקים רבים שכבר כיום מאפשרים גביית מס, אך מה שחסר זו אכיפה מתאימה של החוקים הקיימים.

אחד העקרונות הבסיסיים בתחום המס, כדי שהמס יהיה שוויוני ואפקטיבי, הוא העיקרון של הגדלה וריווח בסיס המס. כלומר: שכל השכר וההטבות שמתקבלות בידי האזרחים ימוסו. כמו כן, שציבור גדול ככל האפשר ישא בנטל המס.

כאשר בסיס המס אינו רחב מספיק, או כאשר יש גורמים שלמים שמתחמקים מרשת המס, נוצר אי שוויון. אי לכך, האזרחים מנסים להקטין את נטל המס שלהם וכך נוצר גם שוק שלם של העלמות מס. בנוסף, נוצר קושי לספק את צרכי הציבור לממן תשתיות ולחזק את יציבות המשק.

בין היתר, ישנם עסקים רבים שעובדים תוך העלמת מס שיטתית. קרי: "עובדים בשחור". הדבר מגיע גם למקרים רבים שבהם עסקים עובדים בלי עוסק מורשה ובלי חשבוניות!  במקרים אחרים מתקיים עסק שעובד תחת עוסק מורשה אחר, בעוד בעלי העסק האמיתיים מקבלים כל מיני גמלאות מביטוח לאומי, כמו דמי אבטלה והבטחת הכנסה.

נדרש: הרחבת הביקורות הגלויות והסמויות
לצורך איתור מקרים אלו יש להרחיב את היקף הביקורות הגלויות והסמויות שיבוצעו מול הציבור, כך שיאותרו ויורתעו מעלימי המס.

אחת הדרכים הנוספות בהן מתגלות העלמות מס, מתקיימת בעסקים שבהם מצהירים על בני משפחה או מקורבים אחרים שעובדים בעסק. זאת, במקרים שאלה לא עובדים בעסק כלל.  מדובר בדרך שבה בעלי עסקים רבים מקטינים את נטל המס. כך במקום לשלם מס לפי משכורת אחת גדולה של מי שבאמת עובד בעסק, משולם מס נמוך יותר על מס' משכורות קטנות!  יודגש שוב, כי יש לבצע ביקורות כדי לאתר מקרים אלו.

הצהרת הון
במקרים רבים בעלי עסקים ושכירים שלא פותחים עוסק מורשה, לא מדווחים על חלק מההכנסות שלהם. כדי לבדוק מצב דברים זה יש להרחיב את השימוש במכשיר של הצהרות הון גם על שכירים, כדי לבחון אם נוצר הפרש הון בלתי מוסבר.

פטור ללא הצדקה
דרך נוספת שיש ליתן עליה את הדעת היא אותם מקרים בהם בעלי עסקים מבקשים להשתמש בפטור כאשר זה כלל לא מגיע להם.
למשל, אנשים שכתובתם היא בישובי ספר כמו נהריה או קרית שמונה או באילת. אלה מבקשים ליהנות מפטור/הנחה שניתנים למי שמתגורר בערים אלו. במקרים רבים על אף שלאנשים אין כל זיקה לאותן ערים, הם מבקשים את הפטורים. גם את אלה יש לאתר ובמקרים המתאימים לפעול נגדם במלוא החומרה.

באותה מידה קיימים כל אותם גורמים שמנסים לטעון שאין להם זיקה לישראל כדי שרשת המס הישראלית לא תתפוס אותם. זאת, במקרה שהזיקה לישראל היא ברורה למדי.

העמסה על הציבור
הגדלת נטל המס ופעולות רוחביות ולא נקודתיות לאיתור המעלימים האמיתיים רק מעמיסות על הציבור שממילא נטל המס עליו גבוה.

הגדלת שיעור המע"מ או הגדלת שיעור המס על אלה שמשלמים ממילא, מהווה אולי דרך קלה כדי להגדיל את הכנסות המדינה במהירות, שהרי קל יותר לגבות ממי שמשלם מס ממילא. יתכן שנכון לעשות בה שימוש בטווח הקצר, כמדיניות ביניים. אך לטווח הארוך מה שנדרש הוא הרחבת בסיס המס.  מזה לא ניתן להתחמק והעבודה היא רבה.

אסור שציבור משלמי המיסים הרואה יום אחרי יום גורמים רבים שמתחמקים מרשת המס, בריש גלי, יגיע למצב שהוא חש פראייר. אסור שנגיע למצב שבו הרגשת אי השוויון תעמיק ורק חלק מן הציבור ישא בנטל. 

*  הכותב הוא שותף מייסד – משרד פרופ' ביין ושות' – עורכי דין

פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

משרד עו"ד ביין ושות' הוקם על ידי פרופסור דן ביין, אישיות ידועה בעולם המשפט, לאחר פרישתו מתפקיד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה ובית המשפט לעניינים מנהליים. יחד עם שותפיו, הקים פרופ' ביין צוות מיומן של עורכי דין מצטיינים החותרים באופן מתמיד למצוינות משפטית ושירות מקצועי מן השורה הראשונה, שעבודתו מבוססת על יושרה, יחס אדיב והגנה עיקשת על ענייניו.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • כיצד להתגונן מפני ניצול לרעה של חוק חדלות פירעון?

    כיצד להתגונן מפני ניצול לרעה של חוק חדלות פירעון?

    חוק חדלות פירעון נועד לסייע למי שצברו תיקים בהוצאה לפועל להחזיר את חובם לנושים ולהשתקם כלכלית. אולם, פרצות בחוק מאפשרות לא פעם לחייבים לנצל לרעה את המנגנון החוקי, כך שהכסף לא תמיד מגיע לנושים. עו"ד מעיין פרץ-ארזואן חושפת
    6 דק'
  • חדש: הלוואה עסקית בתנאי משכנתא פרטית

    חדש: הלוואה עסקית בתנאי משכנתא פרטית

    פתרון מימוני חדשני: יש לכם אפשרות למשכן את נכסי הנדל"ן הפרטיים או העסקיים שלכם, לטובת קבלת הלוואה עסקית בתנאי החזר ומימון של משכנתא פרטית
    6 דק'
  • כך תוזילו את מחיר הארנונה - מדריך

    כך תוזילו את מחיר הארנונה - מדריך

    רגע לפני שאתם משלמים את חשבון הארנונה, כדאי שתכירו את הסעיפים המרכיבים אותו ותבדקו היטב אם אתם לא משלמים עשרות אלפי שקלים לשווא
    10 דק'
פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה