zap group mishpati logo

פטור ממס הכנסה בגין נכות שווה מאות אלפי שקלים

בקשת פטור ממס הכנסה בשל נכות הוא הליך ארוך ולא פשוט, אך עם ליווי משפטי מקצועי תוכלו להרוויח ממנו מאות אלפי שקלים בהחזרי מס, כמו גם בפטור מתשלום מס הכנסה בעתיד

מאת: עו"ד סוניה צור
26.05.20
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
פטור ממס הכנסה בגין נכות שווה מאות אלפי שקלים

מקרה שקרה כך קרה: אדם הגיש תביעה לבקשת פטור ממס הכנסה בשל מצבו הרפואי המורכב, שכלל שני התקפי לב וסוכרת. הוא הגיש את הבקשה בעצמו, ללא עורך דין, עבר מספר ועדות רפואיות בביטוח לאומי, ותביעתו נדחתה לפטור ממס הכנסה. הוועדות השונות אמנם קבעו לו אחוזי נכות גבוהים, אך הנכות שנקבעה לו לא עברה את סף הנכות הנדרש לקבלת פטור ממס הכנסה.

בצר לו, הגיע אותו אדם לייעוץ משפטי אצל החתומה מעלה. בשלב הראשון, שהוא החשוב ביותר לצורך הכנת התיק, הוא עבר מעין "תחקיר רפואי" לצורך בחינת המקרה שלו. התחקיר כלל הפנייה לבדיקות עזר של מצבו הרפואי וקבלת חוות דעת רפואית נוספת.

בתחקיר התברר שבכתב התביעה לפטור ממס הכנסה שהגיש אדם לבדו ונדחתה על ידי ביטוח לאומי היתה חסרה התייחסות לבעיות רפואיות רבות שהן בעלות משמעות רבה בכל הקשור לקביעת גובה אחוזי הנכות

מדוע הופנה אותו אדם לבדיקות רפואיות נוספות?

מטרת התחקיר, שנעשה בהכוונה של עורך דין מומחה בתחום, היא להצביע על בעיות רפואיות ובעיות נלוות, שעל פניו, לאדם הרגיל, נראה שאין להן קשר לתביעה, אך החוק ותקנות ביטוח לאומי בהחלט רואות את הקשר שלהן.

ואמנם, במהלך התחקיר גילינו שאותו אדם סובל מבעיות רפואיות שונות, שלא ראה כקשורות למקרה שלו, ולכן לא הוסיף אותן לכתב התביעה המקורי. עוד גילינו כי כאשר הוא פירט בעיות רפואיות מסוימות בתביעה המקורית, הוא לא התייחס לבעיות רפואיות אחרות, שנלוו להן. במילים אחרות, בתחקיר התברר שבכתב התביעה שהגיש אותו אדם  לבדו היתה חסרה התייחסות לבעיות רפואיות רבות, שהן בעלות משמעות רבה בכל הקשור לקביעת גובה אחוזי הנכות. הוא לא ידע למשל, שמשום שהסוכרת שהוא סבל ממנה לוותה בסיבוכים שונים, הוא יכול לקבל עבורה 60 אחוזים ולא רק 30 אחוזים, כפי שקיבל בפועל.

בסופו של דבר, מהתחקיר הרפואי עלה, כי עדכון התביעה עם בעיות רפואיות אלו יוכל בהחלט לזכות אותו בסף הנכות הנדרש, ועימו בפטור המיוחל מתשלום מס הכנסה. לאחר עשר ועדות רפואיות בביטוח לאומי, הוא קיבל אישור שהוא עומד בסף הנכות. בעקבות זאת, נקבע כי הוא זכאי לפטור ממס הכנסה - הן פטור עתידי והן זכאות להחזר רטרואקטיבי למס ששילם שבע שנים אחורה. הוא קיבל החזר של מאות אלפי שקלים. בעתיד, שווי הפטור יעמוד על קרוב לחצי מיליון שקלם נוספים, בהתאם להכנסותיו העתידיות.

במקרה של אדם הסובל מיותר מליקוי רפואי אחד, חישוב אחוזי הנכות נעשה כשקלול, על פי טבלאות המצוינות בחוק ביטוח לאומי. נכות כזו מורכבת מצירוף של נכויות שונות כגון בעיות נשימה, סוכרת, מחלות לב ועוד

מהו סף הנכות המזכה בפטור ממס הכנסה?

פטור ממס הכנסה ניתן למי שנקבעו לו לפחות 90 אחוזי נכות לצמיתות, או לתקופה זמנית של מינימום 185 ימים. מי שנקבעו לו 75 אחוזי נכות ומעלה, יהיה זכאי להקלות מס בקופות גמל בלבד. הפטור ניתן לפי סעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה. במקרה של אדם הסובל מיותר מליקוי רפואי אחד, חישוב אחוזי הנכות נעשה כשקלול, על פי טבלאות המצוינות בחוק ביטוח לאומי. נכות כזו מורכבת מצירוף של נכויות שונות כגון בעיות נשימה, סוכרת, מחלות לב, בעיות אורתופדיות ועוד, או נכות משוקללת בשיעור של 100% הנובעת מפגימה או מחלה אחת, כגון מחלת הסרטן, עיוורון ועוד. 

ניתן לקבל פטור גם כשמדובר בהכנסה שאינה מיגיעה אישית, כגון הכנסות הנובעות מהשכרת נכסים או ריביות. אך פטור על מס מהכנסה שאינה מיגיעה אישית הוא נמוך בהרבה יחסית

על אילו הכנסות ניתן פטור ממס בגין נכות? האם יש תקרת פטור?

מדובר בפטור הנובע מהכנסות מיגיעה אישית, כמו משכורת או הכנסה מעסק, אך ניתן לקבל פטור גם כשמדובר בהכנסה שאינה מיגיעה אישית, כגון הכנסות הנובעות מהשכרת נכסים או ריביות. אך פטור על מס מהכנסה שאינה מיגיעה אישית הוא נמוך בהרבה, יחסית.

פקודת מס הכנסה מגדירה מדי שנה את גובה תקרת הפטור. נכון לשנת 2018, עובד שנקבעו לו 90% נכות קבועה ומעלה יהיה זכאי לפטור מלא ממס הכנסה הנובע מיגיעה אישית, עד לתקרה של 608,400 שקל לאותה שנת מס.

כדי שמס הכנסה יוכל לבדוק את זכאותכם לפטור, עליכם להגיש מספר מסמכים לפקיד השומה במס הכנסה באזור מגוריכם. פקיד השומה יעביר לביטוח הלאומי את כל המסמכים ואז תוזמנו לוועדה רפואית

כיצד מגישים בקשה לפטור ממס הכנסה בגין נכות – שלב אחרי שלב

כדי שמס הכנסה יוכל לבדוק את זכאותכם לפטור, עליכם להגיש את המסמכים הבאים:

  • טופס בקשה לקביעת אחוזי נכות (טופס 169 א' של מס הכנסה).
  • שובר תשלום בסך 659 שקל, שניתן לקבל במשרדי השומה או בסניף הביטוח הלאומי.
  • מסמכים רפואיים המעידים על כל ליקוי רפואי שעבורו אתם מבקשים לקבוע אחוזי נכות.
  • מסמכים או אישורים על אחוזי נכות שנקבעו לכם על ידי ועדות אחרות של הביטוח הלאומי ושל משרדים אחרים (משרד הביטחון, משרד הבריאות וכדומה).

את המסמכים יש להגיש לפקיד השומה במס הכנסה באזור מגוריכם. פקיד השומה יעביר לביטוח הלאומי את כל המסמכים ואז תוזמנו לוועדה רפואית.

עם כניסתכם לוועדה הרפואית תתבקשו להציג תעודה מזהה עם תמונה. הוועדה תבקש מכם להציג את תלונתכם בפני הרופא היושב בה ולחתום על אישור המציג את תלונתכם ואת הסכמתכם להיבדק על ידו

כיצד מתנהלת בדיקת הוועדה הרפואית לעניין מס הכנסה?

לפני שתוזמנו לחדר הוועדה, רופא מומחה ומזכיר הוועדה יבחנו את המקרה שלכם ואז יקראו לכם. עם כניסתכם לוועדה תוצגו בפני חברי הוועדה ותתבקשו להציג תעודה מזהה עם תמונה. הוועדה תבקש מכם להציג את תלונתכם בפני הרופא היושב בה ולחתום על אישור המציג את תלונתכם ואת הסכמתכם להיבדק על ידו. הרופא ישאל אותכם שאלות שונות ובמידת הצורך יבדוק אתכם בדיקה גופנית מתאימה. עם סיום הבדיקה ולאחר צאתכם מהחדר, יסכם הרופא את הממצאים ויקבע את החלטתו. עם קבלת ההחלטה, היא תועבר עם כל המסמכים למס הכנסה. פקיד השומה במס הכנסה ישלח לכם מכתב עם הודעה על ההחלטה.

אדם שסובל ממספר מחלות כגון סוכרת, בעיות אורתופדיות ובעיות נשימה, יוזמן לוועדות בתחום של כל מחלה. בוועדה אחת הוא ייבדק על ידי רופא פנימאי, בוועדה אחרת הוא ייבדק על ידי אורתופד 

הוזמנתי ליותר מוועדה רפואית אחת - מדוע?

כל ליקוי בריאותי או מחלה ממנה אתם סובלים מזכה בשיעור נכות מסוים, מתוך ה-100 אחוז במצטבר. ככל שמדובר במספר רב יותר של ליקויים או מחלות, כך תוזמנו למספר רב יותר של ועדות רפואיות, שכל אחת תדון בליקוי או מחלה אחרת. כך למשל, אדם שסובל ממספר מחלות כגון סוכרת, בעיות אורתופדיות ובעיות נשימה, יוזמן לוועדות בתחום של כל מחלה. בוועדה אחת הוא ייבדק על ידי רופא פנימאי, בוועדה אחרת הוא ייבדק על ידי מומחה בתחום האורתופדיה.

ערכו הכספי של הפטור ממס הכנסה בגין נכות לא יסולא בפז. עבור אדם שנפגע בתאונה או מוגבל בשל מחלות שונות מדובר בחבל הצלה כלכלי של ממש

האם ההכרה בנכות מזכה בהחזרי מס נוספים?

מעבר לפטור המלא ממס הכנסה, אדם שסובל מבעיות רפואיות זכאי גם להחזרים רטרואקטיביים בשווי של מאות אלפי שקלים ברשויות המס האחרות, ובהתאם לנסיבות המקרה. בנוסף, תהיו זכאים להטבות מס שונות - הטבה בשיעור של 40 אחוז בארנונה וכן הטבה בתשלום מס רכישה בעת רכישת דירה בשיעור של  חצי אחוז בלבד משווי רכישת הדירה.

לסיכום, ערכו הכספי של הפטור ממס הכנסה בגין נכות לא יסולא בפז. עבור אדם שנפגע בתאונה או מוגבל בשל מחלות שונות מדובר בחבל הצלה כלכלי של ממש. ההליך הוא ארוך, אך ליווי משפטי מקצועי במילוי הטפסים ובהגשת התביעה, עשוי להשתלם לכם מאוד.

* משרד עורכי דין סוניה צור מתמחה בנזיקין, משרד הביטחון, מחלות מקצוע, תאונות עבודה ופטור ממס הכנסה

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים