zap group mishpati logo

עורך דין במקום מש"קית נפגעים - חשיבותו של ייצוג משפטי מול משרד הביטחון

חיילים שלוקים במחלה בזמן השירות מתפתים לעתים לקבל סיוע משפטי מצה"ל. הטעות הזאת עלולה לעלות להם בדחיית תביעתם לאגף השיקום

מאת: עו"ד אלי סבן
01.06.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
עורך דין במקום מש"קית נפגעים - חשיבותו של ייצוג משפטי מול משרד הביטחון

אם לקיתם במחלה כלשהי במהלך השירות הצבאי, אל תמהרו להסכים לקבל סיוע משפטי מהצבא. לרוב, כאשר חייל לוקה במחלה בזמן השירות, פונה אליו מש"קית נפגעים ומציעה להעניק לו סיוע בהגשת התביעה למיצוי זכויותיו לקצין התגמולים במשרד הביטחון. עד מהרה הוא מופנה לקבלת ייעוץ משפטי ללא תשלום בקצין העיר. עורך הדין שנקרא לסייע לו הוא לרוב איש מילואים שאיננו מתמחה בתביעות מסוג זה. עורך הדין מנסה לסייע לחייל בהגשת התביעה לאגף השיקום, אולם בפועל עלול לגרום לו נזק.

הגשת התביעה על ידי החייל בחיפזון וללא ייצוג משפטי של עורך דין מטעמו, הבקיא בנושא ומכיר את הספרות הרפואית והפסיקה הרלוונטית, עלולה לעלות לו ביוקר ואף להוביל לדחיית תביעתו. בשורות הקרובות ננסה להסביר מדוע.

הוכחת הקשר בין תנאי השירות של החייל לבין המחלה שבה לקה דורשת ידע מקצועי נרחב והכרה של הפסיקה הרלוונטית ביחס למחלה והגורמים לה

טופס התביעה הגנרי נראה תמים

חייל שנפגע במהלך שירותו רשאי להגיש תביעה למשרד הביטחון לקבלת תגמולים, לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959. התביעה מוגשת על גבי טופס גנרי שנראה תמים למדי ואשר אותו נדרש החייל למלא. תחילה יש לציין על גבי הטופס את הפרטים האישיים של  החייל ולאחר מכן למלא חלק הנוגע לתיאור המחלה שבה לקה. לבסוף, בשתיים-שלוש שורות בלבד המוקצות לכך, נדרש החייל להצביע על הקשר בין המחלה שבה לקה לבין תנאי השירות שאליהם נחשף.

נקודה זו היא קריטית. הוכחת הקשר בין תנאי השירות של החייל לבין המחלה שבה לקה דורשת ידע מקצועי נרחב והכרה של הפסיקה הרלוונטית ביחס למחלה והגורמים לה. ככל שיצביע החייל על גורמים אחרים, אם למשל יקבל עצה לא נכונה, כך יגדל הסיכוי שתביעתו תידחה. לפיכך, הסכמתו של חייל לקבל סיוע בהגשת התביעה על ידי גורמים בצה"ל, שאינם בקיאים בנושא, עלולה רק להזיק לו ולגרום לכך שתביעתו תידחה על ידי אגף השיקום.

בתי המשפט נוטים להקנות את המשקל הרב ביותר ולייחס את האמינות הרבה ביותר לעדות הראשונה שנמסרת על ידי הנפגע. הם מתקשים לתת אמון בגירסה מאוחרת שנמסרת לאחר היוועצות בעורך דין

קשה לבצע מקצה שיפורים בדיעבד

חשוב לציין כי ככל שהחייל מבין את טעותו בשלב מאוחר יותר וגם אם הוא זוכה לייצוג בשלב זה על ידי עורך דין מטעמו, קשה לבצע "מקצה שיפורים" באופן רטרואקטיבי. טעות שביצע החייל בתחילת הדרך על ידי מילוי לא נכון של התצהיר שעליו הוא נדרש לחתום, תקשה להציג גירסה אחרת בהמשך הדרך ולהצביע על תנאי שירות אחרים שאולי גרמו למחלה.

בתי המשפט נוטים להקנות את המשקל הרב ביותר ולייחס את האמינות הרבה ביותר לעדות הראשונה שנמסרת על ידי הנפגע. הם מתקשים לתת אמון בגירסה מאוחרת שנמסרת לאחר היוועצות בעורך דין ושונה מזו שנמסרה בהזדמנות הראשונה על ידי הנפגע.

יש אינספור דוגמאות למקרים שבהם סיוע משפטי, שניתן מתוך רצון טוב של גורמים בצה"ל גרם בסופו של דבר לנזק לחייל הנפגע ורק הקשה עליו למצות את זכויותיו

כך הסיוע הצה"לי גרם לנזק

יש אינספור דוגמאות למקרים שבהם סיוע משפטי, שניתן מתוך רצון טוב של גורמים בצה"ל גרם בסופו של דבר לנזק לחייל הנפגע ורק הקשה עליו למצות את זכויותיו. כך לדוגמה אירע במקרה של חייל צעיר בן 19 שלקה באפילפסיה. אותו חייל נעזר במש"קית נפגעים שסייעה לו במילוי הטפסים הנחוצים לצורך הגשת התביעה. במסגרת זאת פירט החייל את תנאי השירות שלו כלוחם, ציין שהיה במארבים רבים והיה מצוי בלחץ פיזי ונפשי רב.

ואולם, כל אלה לא סייעו לו בהגשת התביעה, שכן על פי הספרות הרפואית, לחץ נפשי ומאמץ פיזי לא נמצאו קשורים לאפילפסיה. הקשר היחיד שמוכר בספרות ואושר על ידי בית המשפט העליון היה בין חוסר בשינה לאפילפסיה. למרבה האירוניה, לאותו חייל היו חסרות שעות שינה רבות, אבל הוא לא ייחס לכך חשיבות בעת הגשת תביעתו, מאחר שלא היה מלווה בעורך דין בעל ניסיון הבקיא בנושא. בסופו של דבר, תביעתו לאגף השיקום נדחתה וכך גם הערעור שהגיש על ההחלטה לבית המשפט.

דוגמה נוספת שממחישה את הבעייתיות שבהגשת תביעה לקצין התגמולים ללא עורך דין מנוסה נוגעת לעניינו של גשש בשנות השלושים לחייו. אותו גשש לקה בסוכרת. בתביעה שהגיש לאגף השיקום בחופזה ציין הגשש שהוא היה מצוי במתח רב מתחילת שירותו. הדבר עמד לו לרועץ, שכן לפי הפסיקה לא מספיק להצביע על מתח נפשי כגורם לסוכרת, אלא יש להצביעה על אירוע חריג וקיצוני שהתרחש לפני פרוץ המחלה.

במקרה של אותו גשש אמנם התרחש אירוע כזה – טיל נורה לעבר הג'יפ שבו שהה זמן קצר קודם לכן. ואולם, הגשש לא פירט דבר על האירוע הקיצוני בגירסה הראשונית שמסר במסגרת תביעתו לאגף השיקום. זו נמסרה רק בערעור שהוגש לבית משפט השלום ונדחה ובערעור שהוגש מאוחר יותר לבית המשפט המחוזי, ונדחה אף הוא.

חייל שנפגע בזמן שירותו ומוכר כנכה צה"ל יקבל שלל הטבות וזכויות. בין היתר זוכים נכי צה"ל לטיפול רפואי לכל החיים, לשיקום, לאפשרות ללמוד על חשבון משרד הביטחון ואף דמי קיום בזמן הלימודים

הזכויות חסרות התקדים שניתנות לנכי צה"ל

דחיית תביעה לאגף השיקום במשרד הביטחון איננה עניין של מה בכך. חייל שנפגע בזמן שירותו ומוכר כנכה צה"ל יקבל שלל הטבות וזכויות משמעותיות מאוד. בין היתר זוכים נכי צה"ל לטיפול רפואי לכל החיים, לשיקום, לאפשרות ללמוד על חשבון משרד הביטחון ואף מקבלים דמי קיום בזמן הלימודים.

כמו כן, ניתנת לנכה צה"ל האפשרות לקבל תגמולים לכל החיים, הנחות במס הכנסה, הנחות במס רכישה, הנחות בארנונה, מענק נישואין ועוד.

לסיכום, אם נפגעתם במהלך השירות הצבאי חשוב שתיוועצו בעורך דין המתמחה בנושא ולא תזדרזו להגיש תביעה תוך קבלת סיוע מגורמים שאינם בקיאים בכך.

* הכותב מתמחה בייצוג אנשי כוחות הביטחון מול משרד הביטחון, ייצוג בוועדות הרפואיות וערעורים לבתי המשפט

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים