zap group mishpati logo

קרוב משפחה שלכם נעדר? תשכחו מהמתנה של 24 שעות

אם קרוב משפחה שלכם נעדר, התנהלות נכונה מול המשטרה היא קריטית ועשויה להיות ההבדל בין חיים ומוות. מדי שנה מתקבלות במשטרה אלפי הודעות על נעדרים אך עשרות מהם לא מאותרים. למי פונים במקרה של היעדרות? מה המשטרה חייבת לעשות ומהן הזכויות שלכם כאזרחים? כל התשובות בכתבה הבאה

17.08.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
קרוב משפחה שלכם נעדר? תשכחו מהמתנה של 24 שעות

נפתח בעובדה המצערת: בשנים 2002-2007 התקבלו בתחנות המשטרה בישראל כ-4,000 פניות על נעדרים מדי שנה – כ-15-30 נעדרים לא אותרו. קיימת אגדה שמקורה כנראה בסרטים אמריקאיים, שהמשטרה פועלת לאיתור נעדר רק כעבור 24 שעות.  ובכן, הדבר לא נכון. על פי פקודת המטה הארצי שכותרתה "טיפול המשטרה באיתור נעדרים ובזיהוי אלמוני 2": "נעדר הוא כל אדם שהיה אמור להגיע לביתו או לכל מסגרת אחרת שהוא לן בה ולא חזר לאותה מסגרת מגורים במשך זמן סביר, ומקום הימצאותו אינו ידוע, לרבות מטייל שלא הגיע ליעד המתוכנן". לכן ההנחיה, היא לקבל תלונה על היעדרות ללא דחיות.

"היומנאי בתחנה התייחס לבני משפחת עמרם ביחס מזלזל, שלא לומר מחפיר", כתבה השופטת גרסטל בפסק הדין, "הוא דרש מהם להמתין 24 שעות עד לקבלת התלונה"

רשלנות משטרתית: המקרה הנורא של ענבל עמרם ז"ל

בתקשורת מתפרסמים מקרים של התנהלות אחרת מצד המשטרה. לדוגמה, המקרה המצער של ענבל עמרם מפתח תקוה, שנחטפה ונרצחה על ידי גנב מכוניות, והמשטרה סירבה לגבות תלונה ממשפחתה בגין ההיעדרות, דבר שעלה לה בחייה.

במקרה זה ספגה המשטרה ביקורת חריפה בפסק דין יוצא דופן בחריפותו של השופטת הילה גרסטל שבו תקפה את התנהלותה הרשלנית של המשטרה על כך שלא חיפשה בזמן את ענבל עמרם ז"ל: "אזרח מהשורה אינו מצליח להגיש תלונה במשטרה אלא רק באמצעות קשרים", ציינה השופטת.

בפסיקתה, שבה השופטת גרסטל אל ליל הרצח ושחזרה שלב אחרי שלב את שרשרת האירועים בתחנת המשטרה שהובילה לאי מניעת מותה ברשלנות. "היומנאי בתחנה התייחס לבני משפחת עמרם ביחס מזלזל, שלא לומר מחפיר", כתבה גרסטל. "הוא דרש מהם להמתין 24 שעות עד לקבלת התלונה. היומנאי אף צעק על האב ואיים שאם לא יעזוב מיידית את המקום, ידאג לעצור אותו בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו".

בכל תחנת משטרה יש חוקר מיוחד שתפקידו לטפל בנעדרים. קצין החקירות יבחן את התלונה, יערוך הערכת מצב ויחליט אם התיק לטיפול מיידי ודחוף או לטיפול רגיל

כיצד אמורה המשטרה להתנהל בעת דיווח על היעדרות?

התלונה על הנעדר צריכה להיות מוגשת בתחנת המשטרה בעיר  שבה מתגורר הנעדר, או בעיר ממנה נעדר פיזית. תחנה זו אף תנהל את החקירה. לאור חשיבות העניין, בכל תחנה יש חוקר מיוחד שתפקידו לטפל בנושא הנעדרים. קצין החקירות יבחן את התלונה, יערוך הערכת מצב ויחליט אם התיק לטיפול מיידי ודחוף, או לטיפול רגיל.

טיפול דחוף יינתן לאוכלוסיות מיוחדות, שהמשטרה מונחת לטפל בהם באופן מיוחד ומיידי. אוכלוסיות מיוחדות כוללות מבוגרים מעל גיל 70, קטינים מתחת לגיל 12, חולי נפש, אנשים בעלי נטייה אובדנית, אנשים שהותירו מכתב התאבדות או ציינו זאת בצא'ט באינטרנט, חולים שנוטלים תרופות מצילות חיים, אנשי כוחות הביטחון וחיילים שנעדרו עת היו בחופשה בביתם. 

פרסום באתר איתור נעדרים, בדיקה האם הוציא הנעדר כסף מחשבון הבנק שלו, בדיקת כרטיסי האשראי שלו, בדיקה אם יצא לחו"ל, בדיקת שיחות טלפון ואיכון המכשיר, הן כמה מהפעולות הבסיסיות שעל המשטרה לבצע

מהן הפעולות להן מחויבת המשטרה?

עם קבלת החלטת הקצין לגבי רמת הדחיפות, תבצע היחידה החוקרת כמה פעולות הבסיסיות. הפעולות הן: פרסום באתר איתור נעדרים של מטא"ר המכיל את שמות כל הנעדרים ופרטי ההיעדרות, בדיקת חשבון בנק באם הוציא הנעדר כסף מהחשבון, בדיקת כרטיסי האשראי שלו, בדיקה אם יצא לחו"ל במערכת עוברים, בדיקת שיחות טלפון ואיכון המכשיר (ניתן לאכן אפילו שהמכשיר סגור), בדיקה בבתי מלון, בדיקה בבתי חולים, פרסום באמצעי התקשורת (עיתונות, רדיו, אינטרנט), חיפוש בחדרו של הנעדר, חיפוש במחשבו, גביית עדויות מבני משפחה חברים ומי שהיה עד להיעדרות, בדיקת מצלמות אבטחה ובדיקת הרשתות החברתיות שאליהן הנעדר מקושר.  

בנוסף, תבצע המשטרה פעולות מודיעין. מערך המודיעין של המשטרה מופעל לאיתור הנעדר לרוב כאשר עולה חשד לביצוע עבירה פלילית או בטחונית בעטיה נעדר. אחרת, יהיה קשה להשיג מידע על הנעדר שכן הוא לא מצוי בעולם העברייני.

חיפושים משימתיים בדרך כלל יעשו על ידי יחידות הסיור, אגף קהילה ומשטרה, מתנדבים, בלשים ושוטרי יס"מ בליווי כלבים, רחפנים ומסוקים כאשר קיים מידע או יש עדות או ראיה המצביעה כי הנעדר נמצא במקום מסוים. אם מיקום הנעדר ידוע, המשטרה תמקד חיפושים באמצעות יחידות הסיור והשיטור הקהילתי המשימתי. לדוגמה, אירוע של נעדר שנכנס לרחוץ בים ולא יצא או אירוע של מטייל שנכנס לשמורה או למדבר לטיול.

קצין החקירות האמון על ניהול התיק נדרש לערוך הערכת מצב חוזרת מעת לעת, ובמטה הארצי יש מדור נעדרים ואלמונים שתפקידו לפקח, לסייע ולנהל את האתר הארצי, לחבר בין נעדרים ותחנות המשטרה השונות ולשמש מעין צינור מקשר.

כאשר מתרחשת רשלנות בעבודת המשטרה, עורך דין שמכיר את המערכת היטב ידע לאיזה גורמים במשטרה לפנות כדי לזרז את הטיפול או להלין על טיבו ואיכותו

מה לעשות כדי למנוע הישנות מקרה כמו זה של ענבל עמרם ז"ל?

פקודת המטה הארצי בנוגע לטיפול המשטרה באיתור נעדרים ובזיהוי אלמונים קובעת כי יש לקבל תלונה באופן מיידי וללא תנאי! את עניין התיעדוף והדחיפות יקבע קצין. אם נתקלתם ביומנאי או חוקר שטוען אחרת, יש להפנות אותו אל הפקודה ולבקש לשוחח עם קצין אחראי.

במידה שהאירוע מתרחש בלילה או בסוף שבוע, יש לבקש לשוחח עם קצין תורן של התחנה שהוא בעצם המחליף של מפקד התחנה. במידה שלא צלח הדבר ואתם חשים שיש צורך מיידי לפעול, תוכלו לבקש לשוחח עם קצין תורן מרחבי או מחוזי שהם קצינים תורנים בכירים יותר. חשוב לא לוותר, משום שאיחור קל עלול להיות קריטי.

קרוב משפחה שלכם נעדר? תשכחו מהמתנה של 24 שעות(1)

בסופו של דבר כאשר מתרחשת רשלנות בעבודת המשטרה, עורך דין שמכיר את המערכת היטב ידע לאיזה גורמים במשטרה לפנות כדי לזרז את הטיפול או להלין על טיבו ואיכותו ואף במקרים נדרשים, לצלם את תיק החקירה, למצוא את הכשלים והרשלנות שהיו בעבודת המשטרה ולהגיש תביעה אזרחית לבית המשפט. משפחתה של ענבל עמרם פוצתה בשלושה מיליון שקל על ידי משטרת ישראל בשל כשליה בעניין הטיפול בתיק הנעדרת.

לסיכום, התנהלות נכונה שלכם יכולה לסייע מאוד לנעדר ואף להציל חיים. לכן, חשוב לא להירתע גם כאשר נתקלים בחוסר שיתוף פעולה מצד המשטרה ובעת הצורך להיעזר בעורכי דין המנוסים בתחום.

* עורך דין אלי יצחק שימש כראש משרד חקירות במספר תחנות וטיפל באירועים רבים של נעדרים ואלמונים, בכללם בהיעדרות של החייל מגדי חלבי

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים