zap group mishpati logo

ביטוח לאומי: כמה שווה שבר באצבע?

קבלן שיפוצים, שבלוק נפל עליו באתר בנייה וגרם לו לשבר באצבע, זכה כבר לפיצוי בסך כ-200 אלף שקל מהמוסד לביטוח לאומי, והיד עוד נטויה

מאת: עו"ד ענבל גורביץ'
03.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
ביטוח לאומי: כמה שווה שבר באצבע?

 

איזה פיצוי עשוי להקנות שבר באצבע במוסד לביטוח לאומי? זו השאלה שהעסיקה קבלן שיפוצים צעיר מאזור הצפון שנפגע באצבעו בתאונת עבודה באתר בנייה. כמו רוב הציבור, גם הקבלן סבר שתביעה למוסד לביטוח לאומי עשויה לזכות אותו בפיצוי מינימלי בלבד בסך כמה אלפי שקלים לכל היותר.

ואולם, כפי שהסתבר לקבלן, שיוצג בהליך המשפטי באמצעות משרדנו, הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי הקנתה לו פיצוי משמעותי מאוד. במסגרת ההליך, כבר זכה הקבלן לפיצוי בסך קרוב ל-200 אלף שקל עקב הפסדי השכר שנגרמו לו לאחר התאונה, והוא עשוי להכפיל את סכום הפיצוי בסופו של דבר.

במהלך עבודה שגרתית באחד מאתרי הבנייה, שאותם מנהל הצעיר באזור מרכז הארץ, נפל לפתע בלוק על כף יד ימין שלו וגרם לו להיאנק מכאבים. זמן קצר לאחר מכן, הצעיר פונה לבית החולים

בלוק שנפל על כף היד באתר בנייה

קבלן השיפוצים, בשנות העשרים לחייו, מתגורר באזור הצפון. הוא נחשב לקבלן מצליח מאוד ועוסק במקביל בפרויקטים רבים בתחום הבנייה. משכך, משתכר הקבלן שכר גבוה יחסית, ובשלושת החודשים האחרונים שלפני התאונה שכר הבסיס שלו עמד על כ-170 אלף שקל. תאונת העבודה עצמה התרחשה בחודש דצמבר 2019. במהלך עבודה שגרתית באחד מאתרי הבנייה, שאותם מנהל הצעיר באזור מרכז הארץ, נפל לפתע בלוק על כף יד ימין שלו וגרם לו להיאנק מכאבים. זמן קצר לאחר מכן, הצעיר פונה לבית החולים ושם הוא אובחן כמי שסובל משבר באצבע.

הקבלן לא העלה על דעתו את האפשרות שהפציעה שנגרמה לו באצבע בכף היד תוביל לבסוף לפיצוי בהיקף כה משמעותי של מאות אלפי שקלים

חשב שמדובר בכסף קטן בלבד

לאחר התאונה, שקל הקבלן להגיש תביעה למיצוי זכויותיו למוסד לביטוח לאומי בעקבות הנזק שנגרם לו, אולם הוא נטה לדחות את הרעיון על הסף, היות שחשב כי מדובר ב"כסף קטן" בלבד וכי לכל היותר הוא יוכל לקבל מהמוסד לביטוח הלאומי פיצוי זעום שיסתכם בכמה מאות שקלים או כמה אלפי שקלים בודדים לכל היותר.

לבסוף, פנה הקבלן למשרדנו על מנת לבחון אפשרות של הגשת תביעה, ונתן אור ירוק למיצוי זכויותיו הרפואיות מול המוסד לביטוח לאומי. עם זאת, הקבלן לא העלה על דעתו את האפשרות שהפציעה שנגרמה לו באצבע בכף היד תוביל לבסוף לפיצוי בהיקף כה משמעותי של מאות אלפי שקלים.

אילו הקבלן היה פונה בכוחות עצמו אל המוסד לביטוח לאומי, ללא ייעוץ משפטי, ומציג את ממצאי בדיקת הרנטגן בפני הוועדה הרפואית, הוא כנראה לא היה זוכה לפיצוי כלל, והנזק לא היה מזוהה

בדיקת ה-CT הובילה לזיהוי השבר

מיד עם קבלת המסמכים הרלוונטיים הגיש משרדנו, בשם הקבלן, הודעה למוסד לביטוח לאומי על פגיעה בעבודה ובהמשך תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. על מנת להוכיח את הנזק הרפואי שנגרם לקבלן באצבע, הוא נתבקש לבצע צילום רנטגן של האצבע – זאת לאחר חלוף חצי שנה מאירוע התאונה.

למרבה ההפתעה, צילום הרנטגן הצביע על כך שהכל תקין, ואצבעו של הצעיר החלימה לגמרי – זאת, למרות שהוא המשיך לחוש בכאב ולסבול מהגבלה בתנועת האצבע. בשלב זה, ייעץ משרדנו לקבלן שלא להסתפק בצילום הרנטגן ולבצע צילום נוסף, הפעם במכשיר CT, שמאפשר לזהות נזקים שאינם נראים בצילום רנטגן. ואמנם, צילום ה-CT הצביע על שבר תלישה באצבע כף היד של הקבלן, ממצא שמסביר את ההגבלה בתנועת האצבע שלו ושלא ניתן היה לזהות ללא ביצוע הבדיקה. סביר כי אילו הקבלן היה פונה בכוחות עצמו אל המוסד לביטוח לאומי, ללא ייעוץ משפטי, ומציג את ממצאי בדיקת הרנטגן בפני הוועדה הרפואית, הוא לא היה זוכה לפיצוי כלל, והנזק לא היה מזוהה.

הפיצוי המשולם מהמוסד לביטוח לאומי נגזר מהכנסותיו של האדם. במקרה זה, בשל שכרו הגבוה של הקבלן והסטטוס שנקבע לו כ"נכה נזקק", הוא זכה לפיצוי גבוה על השבר שנגרם באצבעו

סטטוס רפואי שהקפיץ את הפיצוי

לאחר הפנייה למוסד לביטוח לאומי, נקבעה לקבלן נכות זמנית. תחילה קיבל על השבר שנגרם לו באצבע פיצוי צנוע בסך כ-5,000 שקל בחודש, אולם בהמשך זינק סכום הפיצוי לתגמול חודשי בהיקף של כ-33 אלף שקל. הזינוק המשמעותי בהיקף הפיצוי נרשם לאחר שמשרדנו הצליח להוכיח למוסד לביטוח לאומי כי הקבלן הוא בגדר "נכה נזקק". כלומר, אדם שעקב הפגיעה איננו יכול לעסוק באופן זמני בעיסוק שלו, המחייב שימוש תכוף באצבע שנפגעה.

חשוב לציין, כי הפיצוי המשולם מאת המוסד לביטוח לאומי נגזר מהכנסותיו של האדם הספציפי שנפגע. במקרה זה, בשל שכרו הגבוה של הקבלן והסטטוס שנקבע לו כ"נכה נזקק", הוא זכה לפיצוי גבוה על השבר שנגרם באצבעו.

כדאי לפנות לייעוץ משפטי מתאים כדי שעורך הדין הרלוונטי יידע להפנות אתכם לבדיקות הרפואיות המתאימות, סוגיה שעשויה להיות קריטית כפי שהתברר במקרה הזה

צפוי לקבל עוד מאות אלפי שקלים

בקרוב עתיד להתקיים דיון נוסף במוסד לביטוח לאומי, שיעסוק בשאלה אם לאשר לקבלן סטטוס של "נכה נזקק" לתקופה נוספת. לאחר מכן תתקיים בעניינו ועדה רפואית נוספת, המכונה "ועדת תום זמניות", אשר תבחן את זכאותו לנכות קבועה. על פי הערכות, צפוי הקבלן לקבל פיצוי של מאות אלפי שקלים נוספים, וזאת בנוסף לסכומי הקיצבה שהוא כבר קיבל עד כה.

לסיכום, לעולם לא כדאי לוותר על בחינת האפשרות למצות את הזכויות הרפואיות המגיעות לכם במוסד לביטוח לאומי, במקרה של תאונת עבודה. עורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא יידע להעריך את סיכוייכם לקבל פיצוי משמעותי. בנוסף, כדאי לפנות לייעוץ משפטי מתאים כדי שעורך הדין הרלוונטי יידע להפנות אתכם לבדיקות הרפואיות המתאימות, סוגיה שעשויה להיות קריטית כפי שהתברר במקרה המתואר.

לעתים רק ייעוץ וליווי נכון יסייע בהוכחת הנזק הרפואי האמיתי שנגרם לכם, והוא חיוני כדי שתוכלו לקבל את הפיצוי שבאמת מגיע לכם.  

* הכותבת מומחית לדיני ביטוח לאומי, נזקי גוף, תאונות דרכים ותאונות עבודה, וסייעה עד היום לנפגעים רבים למצות את הזכויות המגיעות להם 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה