zap group mishpati logo

השפעת מגיפת הקורונה: כמה אנשים באמת עושים ייפוי כוח מתמשך?

בעקבות משבר הקורונה, מספר האנשים המבקשים לערוך ייפוי כוח מתמשך הכפיל את עצמו. עדיין, המספר הכולל של ייפויי הכוח שהוגשו נמוך יחסית, אולי בשל נקודות התורפה הקיימות בנושא

מאת: מערכת זאפ משפטי
31.12.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
השפעת מגיפת הקורונה: כמה אנשים באמת עושים ייפוי כוח מתמשך?

משבר הקורונה טלטל את העולם, גרם למותם של מיליונים ופגע באופן אנוש בכלכלה. הצורך להסתגר בבית גרם ליותר ויותר אנשים לתחושת בדידות, אך גם הוביל אותם למחשבות נוגות על המוות ועל מה יקרה אם מצבם הרפואי יידרדר פתאום והם יהיו מאושפזים במצב קשה.

המשבר נתן אותותיו, כאמור, בכל תחום, ואחת מהשפעותיו המפתיעות הורגשה בתחום ייפוי הכוח המתמשך. למי שאיננו מכיר את המושג מדובר במסמך מהפכני שגובש בשנים האחרונות ובמסגרתו יכול אדם לנסח בצורה מפורטת כיצד הוא רוצה שייראו חייו ביום שבו יאבד את צלילותו.

מסתבר כי בעקבות משבר הקורונה מספר ייפויי הכוח שנערכו הכפיל את עצמו, ומחודש מרץ 2020 ועד אוקטובר 2020 הופקדו אצל האפוטרופוס הכללי יותר מ-19 אלף ייפוי כוח מתמשכים, לעומת למעלה מ-9,000 ייפוי כוח אשר הופקדו אצל האפוטרופוס בתקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בנתונים שאינם טריוויאליים בכלל, שכן על פי נתונים שהציגה האפוטרופסית הכללית עו"ד סיגל יעקב בדיון שנערך לאחרונה בוועדת החוקה של הכנסת, מספר ייפוי הכוח המתמשכים שהופקדו עד היום אצל האפוטרופוס הכללי, החל מ-2017, עומד בסך הכל על 43 אלף.

כלומר, למרות שייפוי כוח מתמשך הפך לנושא מדובר, בפועל מספר האנשים שערכו ייפוי כוח עד היום היה נמוך, אולי עקב חוסר הרצון לחשוב על הנושא הטעון או העלות הכספית שלו. למרות זאת, בתקופת הקורונה ניכרת עלייה חדה במספר האנשים המבקשים לערוך את המסמך.

אדם שמבקש לעצמו יפוי כוח מתמשך יכול להביע את העדפותיו בכל תחום: מהבגדים שהוא מבקש ללבוש והמוזיקה שהוא אוהב לשמוע ועד המניות ואגרות החוב שהוא מבקש לרכוש והטיפול הרפואי שהוא רוצה שיינתן לו

11 אלף עורכי דין כבר עברו הכשרה

ייפוי כוח מתמשך הוא מעין צוואה חיה. זהו מסמך שתכליתו לשמור על כבוד האדם, בדיוק כאשר הוא זקוק לכך יותר מכל ואינו יכול להביע עוד את רצונותיו באופן ברור. המסמך מאפשר לאדם לקבוע איך הוא רוצה שיטפלו בו כאשר יאבד את צלילותו. הוא יכול להביע את העדפותיו בכל תחום: מהבגדים שהוא מבקש ללבוש והמוזיקה שהוא אוהב לשמוע ועד המניות ואגרות החוב שהוא מבקש לרכוש והטיפול הרפואי שהוא רוצה שיינתן לו.

למרות שמספר האנשים שערכו עד היום ייפוי כוח מתמשך בפועל הוא מצומצם יחסית, מדובר בתחום מבוקש מאוד על ידי עורכי דין. עו"ד יעקבי אמרה בוועדת החוקה כי עד היום עברו את ההכשרה המאפשרת לערוך ייפוי כוח מתמשך יותר מ-11 אלף עורכי דין.

לדבריה, תחילה נתפס ייפוי כוח מתמשך כ"כלי יקר שמכוון לאוכלוסיות מבוססות". כתוצאה מכך, בתחילת הדרך שכר הטרחה שגבו עורכי דין עבור ייפוי כוח מתמשך עמד על כ-20 אלף שקל. לעומת זאת, כיום טוענת יעקבי כי שכר הטרחה הממוצע ירד לכ-4,000 שקל בלבד.

בדיון שנערך בוועדת החוקה בכנסת נחשפו חבלי לידה של ייפוי הכוח המתמשך וקשיים ביישומו, בין היתר בבנקים, שחלקם אינם יודעים כיצד להתמודד עם המסמך

נקודות התורפה בייפוי כוח מתמשך

הדיון שנערך בוועדת החוקה חשף חבלי לידה של ייפוי הכוח המתמשך וקשיים ביישומו, בין היתר בבנקים, שחלקם אינם יודעים כיצד להתמודד עם המסמך. נציג איגוד הבנקים שהשתתף בדיון אמר כי ככל שהתעוררו בעיות בנושא, הרי שהן היו נקודתיות ונבעו מחבלי לידה.

"לבנק יש חובת נאמנות וזהירות כלפי הלקוח, ואין לו אינטרס כלשהו להקשות על הלקוח אלא להגן על כספיו", אמר נציג האיגוד והסביר כי לעתים יש סכסוכים בין בני משפחה, שבמרכזם עומד עורך ייפוי הכוח המתמשך, ועל פקיד הבנק הבוחן בקשה בנושא, להפגין זהירות.

הקושי המנטאלי לערוך ייפוי כוח מתמשך עשוי להישען, בין היתר, על נקודות תורפה אפשריות שלו. אחת מהן היא היכולת של כל רופא להכניס לתוקף את ייפוי הכוח המתמשך. החוק לא ציין בצורה ברורה איזו הסמכה נדרשת מרופא לאשר שאדם איבד את השליטה על חייו.

נקודת תורפה נוספת נוגעת בפיקוח המוגבל הקיים מצד האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים על ייפוי הכוח המוגשים לו. במסגרת הליך משפטי שעסק בייפוי כוח מתמשך ונדון לאחרונה, טענה נציגת האפוטרופוס כי ברגע שמוצגת בפניהם תעודת רופא המאשרת כי עורך ייפוי הכוח איבד את צלילותו, הם מאשרים את כניסת המסמך לתוקף באופן אוטומטי. כלומר, כמעט אין עליו פיקוח.

לסיכום, המשמעות היא שלמרות שמדובר במסמך מהפכני, שמאפשר לאדם לשמור על אורחות חייו במידת האפשר, גם לאחר שהוא מאבד את צלילותו, עדיין קיימות בו נקודות תורפה משמעותיות שזקוקות לעיון מחודש. אלו עלולות להרתיע את מי שמתעניין בעריכת ייפוי כוח בימים אלה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה