zap group mishpati logo

ביטלו לי את הליך פשיטת הרגל – מה עושים עכשיו?

הגעת למצב של פשיטת רגל, קיבלת צו תשלומים אך לא עמדת בהתחייבויות? בית המשפט עשוי לבטל את הליך פשיטת הרגל שלך ולחשוף אותך מחדש להליכים פרטניים מטעם הנושים

14.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ביטלו לי את הליך פשיטת הרגל – מה עושים עכשיו?

כל חייב שנכנס להליך פשיטת רגל מחויב לעמוד בצו התשלומים שהוגדר עבורו ולהגיש לכונס הרשמי ולמנהל המיוחד דו"חות תקופתיים המשקפים את מצבו הכלכלי ופרטיו האישיים. בדו"חות אלה על החייב לפרט את ההוצאות וההכנסות שלו באותו החודש (או חודשיים, אם מדובר בדוח דו-חודשי) וכן לצרף מסמכים וקבלות המאששים את דיווחיו.

כאשר חייב לא עומד בצו התשלומים שנקבע לו, מפגר בהגשת הדו"חות התקופתיים שלו או לא טורח להגישם כלל, עשוי בית המשפט להסיק כי כניסתו להליך לא נעשתה בתום לב אלא במטרה לנצל את ההליך לרעה ולהשתמש ביתרונות שמגיעים עימו לטובת האינטרסים הכלכליים של החייב. במקרים כאלה, וכן במקרים בהם יתברר שמלכתחילה החוב נוצר שלא בתום לב, רשאי בית המשפט להכריז על ביטול הליך פשיטת הרגל של אותו החייב.

אם יוכרז על ביטול ההליך, יבוטל גם צו עיכוב ההליכים וכל הנושים יוכלו לחזור לפעול כנגד החייב בתיקי הוצאה לפועל פרטניים, לרבות הטלת עיקולים

משמעות ביטול הליך פשיטת הרגל

עם פתיחת הליך פשיטת הרגל וקבלת צו הכינוס, מוציא בית המשפט גם צו עיכוב הליכים. מרגע זה ועד סוף ההליך, החייב מוגן מפני כל צעד פרטני של אחד הנושים, כל ההליכים הפתוחים נגדו מעוכבים וכל פעולה כנגדו תצריך אישור של בית המשפט המחוזי.

אם יוכרז על ביטול ההליך, יבוטל גם צו עיכוב ההליכים וכל הנושים יוכלו לחזור לפעול כנגד החייב בתיקי הוצאה לפועל פרטניים, לרבות הטלת עיקולים (עיקול משכורת, עיקול מיטלטלין, תפיסת רכב), הגבלות וכל פעולה אחרת שהחוק מתיר.

חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה, שיבחר את הטקטיקה הנכונה בה כדאי לגשת לנושים על מנת להשיג הסדר פרטני עם כל אחד ואחד מהם מבלי לפגוע בחייב

מה ניתן לעשות במקרה של ביטול ההליך?

יש מספר דרכים להתמודדות עם ביטול הליך פשיטת רגל. האפשרות הראשונה, שקיימת עד חצי שנה ממועד הביטול, היא הגשת בקשה להסרת מחדלים. ניתן להגיש בקשה להסרת מחדלים ישירות לבית המשפט המחוזי או להגיע להסכמות בנוגע לכך מול הנאמן. אם הבקשה תאושר, החייב יוחזר להליך פשיטת הרגל ויוכל לסיים אותו כהלכה ולקבל הפטר ומחילה מכל חובותיו ומכל התיקים הפתוחים מולו בלשכות ההוצאה לפועל.

אם לא הושגו הסכמות מול הנאמן או אם בית המשפט המחוזי לא אישר את החזרה להליך, ניתן להגיש בקשה לפריסת החוב בהתאם לחוק (חובות של מעל 100 אלף שקל ייפרסו ל-36 או ל-48 תשלומים). אם החייב מחזיק ביותר מתיק אחד, הוא יוכל להגיש בקשה לאיחוד תיקים במתווה 3%, המותנה, בדרך כלל, בתשלום ראשוני של כ-3% מסך החובות המאוחדים.

בנוסף, בהתאם לתיקון 68, שנחקק לאור תקופת הקורונה - בתיקים שנפתחו לאחר ספטמבר 2020 ניתן להגיש בקשה לאיחוד תיקים ולפרוס את החוב ל-72 חודשים (לחובות נמוכים מ-100 אלף שקל) או ל-84 חודשים (לחובות גבוהים מ-100 אלף שקל).

אפשרות נוספת אם לא אושרה החזרה להליך, היא להגיע להסדרים פרטניים מול הנושים. יש לקחת בחשבון כי כל פנייה מטעם החייב לאחר ביטול ההליך עשויה לעורר את הנושים לפעולה כנגדו כיוון שכעת, כאמור, הוא כבר אינו מוגן מפני ההליכים השונים. לכן, חשוב להיעזר בעורך דין מקצועי ומנוסה, שיבחר את הטקטיקה הנכונה בה כדאי לגשת לנושים על מנת להשיג הסדר פרטני עם כל אחד ואחד מהם מבלי לפגוע בחייב. 

גם אם עולה קושי ספציפי לאורך הליך פשיטת רגל, יש שורה של פתרונות שמאפשרים לחייב להמשיך להתנהל בשקיפות ובמהימנות מול הממונים על ההליך ומול בית המשפט

כיצד אפשר להימנע מביטול?

חשוב להבין כי על אף שלחייב יש אפשרויות שונות גם לאחר הביטול, אין כל ערובה להצלחתן. מעבר לכך, לאורך כל פרק הזמן שבין ביטול הליך פשיטת הרגל לבין החלת פתרון חדש – החייב חשוף לחלוטין להליכים פרטניים מצד נושיו. לפיכך, מומלץ לעשות כל מאמץ כדי לעמוד בהתחייבויות הנדרשות לאורך ההליך ולהימנע ככל האפשר ממצב בו הוא מבוטל.

גם אם עולה קושי ספציפי לאורך ההליך, יש שורה של פתרונות שמאפשרים לחייב להמשיך להתנהל בשקיפות ובמהימנות מול הממונים על ההליך ומול בית המשפט: אם יבין החייב כי אינו מסוגל לעמוד בתשלום, יש ביכולתו להגיש בקשה להפחתת התשלומים החודשיים; אם יראה כי אין ביכולתו להגיש את הדו"ח בזמן, יוכל להגיש בקשה לארכה; אם יזומן לחקירה אצל המנהל המיוחד ולא יוכל להתייצב - יוכל להודיע על כך מראש ולתאם מועד חדש. 

ביטלו לי את הליך פשיטת הרגל – מה עושים עכשיו?(1)

לסיכום, על מנת להתנהל בצורה היעילה ביותר, מומלץ לעבור את ההליך בליווי עורך דין המתמחה בתחום, אשר יבהיר לך את כלל ההתחייבויות הנדרשות ממך ואת משמעות הפרתן. עורך הדין יסייע לך למצוא את הדרך המיטבית בה תוכל לעמוד בהתחייבויות אלו, ובמקרים של קושי נקודתי, להודיע לממונים מראש כדי שיוכלו - בהתאם למוגדר בחוק - להתגמש ולבוא לקראתך.

עו"ד אפרים קוליו מתמחה בייצוג חייבים בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים