zap group mishpati logo

הידעת? ניתן להיכנס לחדלות פירעון ולהמשיך להפעיל את העסק

בעלי עסקים שקרסו בקורונה ונקלעו לחדלות פירעון אינם חייבים לסגור את העסק כדי להחזיר את חובותיהם. להפך: ניתן להשתמש בהליך חדלות הפירעון כדי לשקם את העסק. מדריך

18.04.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הידעת? ניתן להיכנס לחדלות פירעון ולהמשיך להפעיל את העסק

ידוע לכל כי במהלך תקופת הקורונה לא מעט עסקים קרסו והביאו את בעליהם לצבור חובות רבים. מדובר בעסקים שבימים כתיקונם עבדו היטב והיו בעלי הכנסות מכובדות, אך כמו עסקים קטנים רבים, משבר הקורונה הביא אותם לקריסה כלכלית, תוך שהם לא מצליחים לעמוד בהתחייבויות כלכליות שונות כלפי גופים כמו הבנקים, רשויות המס, ספקים וכדומה.

חלק ניכר מהגופים הללו אמנם ניאות לגלות סבלנות נוכח המשבר שפרץ, אך למרבה הצער, חלק לא עשו זאת ופתחו בהליכי גבייה, בעיקולים ובהטלת מגבלות על עסקים שצברו חובות, למרות שמשבר הקורונה הקטין עוד יותר את יכולת ההחזר שלהם. הדבר הוביל לכניסתם של לא מעט מבעלי עסקים להליכי חדלות פירעון.

לאור כל זאת, עולה השאלה האם ניתן לנהל את העסק, שבימים כתיקונם הוא רווחי, במסגרת הליך חדלות פירעון ולהפוך אותו לאמצעי הפרנסה שיאפשר החזר החובות והשיקום כלכלי? התשובה לכך היא חיובית.

דווקא עם הכניסה להליך חדלות הפירעון, חלה תפנית בסיפור של בעל העסק ונוצרה לו האפשרות להפעילו מחדש, להשתמש בו על מנת להחזיר את חובותיו ולפתוח את האפשרות לשקם אותו לגמרי

באילו מקרים ניתן להמשיך להפעיל עסק במסגרת הליך חדלות הפירעון?

נסביר זאת דרך מקרה שקרה ממש לאחרונה. בעל עסק עצמאי למכירת אביזרים לטלפונים ניידים הגיע למשרד החתום מעלה. בשיחה עימו התברר שהעסק, שהיה כל עולמו, פעל שנים רבות והיה במקור עסק רווחי, מצליח ומתפתח, שפרנס את בעליו בכבוד.

בתקופה שלפני הקורונה נקלע העסק למעט קשיים וחובות, שסביר להניח שהיה מתגבר עליהם לולא תקופת המגיפה, אך משבר הקורונה הביא לקריסתו הגמורה. הליכי הגבייה בהוצאה לפועל, שהוצאו כנגד חובותיו לבנקים ולרשויות המס, כללו עיקולים על כל הכנסותיו.

קיראו עוד בנושא >>> החובות גדולים ואינכם יכולים להחזיר אותם? שיקלו להיעזר בהליכי חדלות פירעון

וכך, למרות שהעסק הוא רווחי, לא נשאר לבעליו תזרים מזומנים לניהול השוטף של העסק ואף לא מספיק כסף לצורכי הקיום האישיים שלו. החובות הלכו ותפחו והוא נאלץ לסגור. מקור הפרנסה היחיד שהיה לו נעלם כלא היה, והוא נכנס להליך חדלות פירעון במחשבה שיהיה עליו למצוא מקור פרנסה חלופי כשכיר, בשכר נמוך בהרבה מהכנסותיו דרך העסק. אך אז, דווקא עם הכניסה להליך חדלות הפירעון, חלה תפנית בסיפור ונוצרה לו האפשרות להפעיל את העסק מחדש, להשתמש בו על מנת להחזיר את חובותיו ולפתוח את האפשרות לשקם אותו לגמרי.

כיצד הכניסה להליך חדלות פירעון יכולה לסייע במניעת סגירת עסק שצבר חובות?

אחד הצעדים הראשונים בהליך חדלות פירעון הוא הגשת בקשת לעיכוב הליכי גביית החובות והעיקולים שהוטלו עד אז על החייב. במקרה שלנו, ללא עיקולים אלה, ההכנסות מהעסק היו גבוהות מספיק כדי לאפשר גם החזר של החובות במסגרת צו התשלומים, גם את הממון הדרוש לניהול השוטף של העסק, ואף הרחבתו וגם מספיק כסף לצורכי המחיה האישיים.

במקרים רבים, כאשר לעסק יש בסיס טוב והוא נקלע לקשיים בשל משבר לא צפוי, ניתן להגיש בקשה לבית המשפט לקבלת מתן היתר להמשך ניהולו של העסק

האם צריך לקבל אישור מבית המשפט לצורך המשך הפעלת העסק במשך תקופת חדלות הפירעון?

אכן, ללא אישור בית המשפט לא ניתן להמשיך ולקיים עסק שצבר חובות. הרי המטרה היא למנוע המשך של צבירת החובות. ועם זאת, במקרים רבים, כמו למשל זה שתואר כאן, שבהם לעסק יש בסיס טוב והוא נקלע לקשיים בשל משבר לא צפוי (משבר כלכלי כמו הקורונה, אך גם משברים כלכליים אישיים), ניתן להגיש בקשה לקבלת מתן היתר להמשך ניהולו של העסק.

עיכוב הליכי הגבייה והסרת ה"משקולת" של החובות מצווארו אפשרו לבעל העסק להרים אותו מחדש. הוא אף הציג לבית המשפט תכנית סדורה שכללה כלים שונים להתנהלות כלכלית נכונה יותר

באילו נסיבות בית המשפט יאשר המשך הפעלה של עסק שצבר חובות גם במהלך חדלות פירעון?

על מנת שבית המשפט ייתן היתר לניהול עסק במהלך חדלות פירעון, צריך להציג בפניו תכנית כלכלית סדורה. בתכנית הכלכלית מפרטים את ההכנסות הצפויות לעסק ואת ההוצאות הכרוכות בניהולו (כולל גובה ההחזר שנקבע בצו התשלומים), כך שאפשר יהיה לראות בבירור שהמשך הפעלתו לא תוביל לצבירת חובות נוספים.

בסיפור שלנו על בעל העסק למכירת אביזרים לטלפונים ניידים, מתן ההיתר לניהול העסק, יחד עם עיכוב הליכי הגבייה והסרת ה"משקולת" של החובות מצווארו, נתנו לבעלים אוויר לנשימה והוא הצליח להרים את העסק מחדש. הוא אף הציג לבית המשפט תכנית סדורה שכללה, בנוסף, גם כלים שונים להתנהלות כלכלית נכונה יותר, שהוצעו לו על ידי עורך דינו, החתום מעלה.

כל אלה אפשרו לבעל העסק למקסם את הכנסותיו, למצוא מקורות רווח נוספים, וחשוב לא פחות - לחסוך בהוצאות נלוות רבות שלא היה בהן צורך גם קודם. בסופו של דבר העסק קם על הרגלים, ההכנסות שלו עלו, והנושים בעצמם זכו לקבל חזרה חלק גדול יותר מחובו אליהם (לעומת מצב שבו היה הופך לעובד שכיר בשכר מינימום או קצת יותר).

חובות בימי קורונה

לסיכום, האינטרס בהמשך קיום העסק גם במסגרת הליך חדלות פירעון הוא אינטרס כלכלי משותף לכל המעורבים בדבר. החייב, שרוצה להרוויח כמה שיותר בתחום עיסוקו ולהחזיר את חובותיו; הנושים שזוכים כך לקבל חלק גדול יותר מכספם, והמדינה, שזוכה במשק חזק ומתפקד.

משרד עורכי דין אסף ברבי מתמחה בייעוץ, ליווי וייצוג חייבים, בין אם כאלה המצויים כבר בהליכי הוצאה לפועל וחדלות פירעון ובין אם כאלה שטרם ננקטו כנגדם הליכים

אסף ברבי-משרד עורכי דין

אסף ברבי-משרד עורכי דין

עו"ד אסף ברבי מחזיק בניסיון רב שנים בייצוג ובטיפול בתחומי חדלות פירעון, פשיטת רגל והוצאה לפועל. עו"ד ברבי היה בעברו חלק מהצוות של משרד עו"ד לירום סנדה, מהמשרדים הגדולים בישראל, וכיום מספק מעטפת משפטית לשמירה על זכויותיכם ובשאיפה לסגירת החובות ולקבלת ההפטר בהקדם האפשרי.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אסף ברבי-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה