zap group mishpati logo

פטור משירות צבאי: מקרים וחריגים

השירות הצבאי הוא שירות חובה במדינת ישראל, אולם לכל כלל יש יוצא מן הכלל וקיימים מספר החרגות שמאפשרות לקבל פטור משירות. בידקו אם המקרה שלכם נופל בגדר אחד מהחריגים בכתבה הבאה

08.09.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
פטור משירות צבאי: מקרים וחריגים

השירות הצבאי הוא בעל משמעות עליונה במדינת ישראל, אולם הוא אינו מתאים לכל אחד. יש מקרים שבהם הנסיבות האישיות של הפרט אינו מאפשרות לו לשרת בצבא ובמקרים אלה ניתן לבקש פטור משירות. אלה הם המקרים:

פטור לנשים על רקע דתי

פטור זה מתייחס לבנות שחיות בבית עם אורח חיים דתי. מועמדות אלו לשירות צבאי צריכות להגיש הצהרה על רקע של המשפחה הדתית. הרעיון הוא שאורח חיים זה ייפגע במידה שהנערה תתגייס לצה"ל. הצהרה זו צריכה להיות חתומה בידי שופט או דיין, והתנאי הוא שהמועמדת צריכה להיות מעל גיל 16 וחצי ועד 90 יום לפני מועד הגיוס שנקבע לה. יש לוודא שהצהרה מקורית תימסר באופן אישי או בדואר רשום.

שחרור על פרופיל נפשי עתיד להשפיע על ההתנהלות בחיים האזרחיים ועל האפשרות לעבוד במקומות עבודה מסוימים כגון גופי ביטחון או גופים ממשלתיים מסוימים

פטור מטעמי מצפון

פטור זה ניתן לנערים ולנערות שהוכיחו טעמי מצפון, כגון: התנגדות לשימוש בנשק. בקשה זו ניתן להגיש עד 90 יום לפני הגיוס על גבי תצהיר. המועמד לגיוס יוזמן לראיון בלשכת הגיוס ובשלב מאוחר יותר יוזמן לראיון בפני ועדה בלשכת הגיוס למתן הפטור.

עולים חדשים

עולים חדשים, גברים ונשים, בגילאי 22-27, לא יחויבו בגיוס.

פטור על רקע נפשי

פטור על רקע נפשי משירות צבאי - פרופיל 21, יינתן לאחר בדיקה של קב"ן-פסיכיאטר. פטור זה יינתן בגין בעיות נפשיות הכוללות חרדות, דכאונות, אישיות ילדותית, חוסר בשלות ובגרות, התמכרויות שונות לסמים, הימורים ואלכוהול, סכיזופרניה, מניה דיפרסיה ועוד - בין אם בעיות אלו היו קיימות טרם הגיוס, או שהתעוררו במהלך השירות הצבאי.

קיראו עוד בנושא >>>> פסוריאזיס שמתפרצת בעת השירות הצבאי - עילה להכרה כנכה צה"ל

במקרה שהבעיות הנפשיות מתעוררות במהלך השירות הצבאי, חייל שירצה להוריד פרופיל יצטרך להיפגש עם גורמי בריאות הנפש המתאימים בצה"ל ולרוב, על מנת לזרז את התהליך, הוא יידרש לחוות דעת של פסיכיאטר אזרחי באופן פרטי, כאשר רקע קודם בילדות או בגיל ההתבגרות עשוי לסייע. לעניין זה נבהיר ונזהיר כי שחרור על פרופיל נפשי עתיד להשפיע על ההתנהלות בחיים האזרחיים ועל האפשרות לעבוד במקומות עבודה מסוימים כגון גופי ביטחון או גופים ממשלתיים מסוימים. 

לעתים ניתן פרופיל זמני של 24 עד שישה חודשים על מנת לבחון את המצב הרפואי ובעתיד לקיים ועדה רפואית. גם אם התגייסת בפרופיל 97 ותוך כדי שירות נפצעת או חלית, תוכל לפעול לפטור רפואי לאחר ועדה רפואית

פטור לנשים נשואות או עם ילדים

נשים נשואות או בעלות ילד אחד לפחות פטורות משירות. 

שחרור על ידי ועדת אי התאמה לשירות

חיילים אשר צברו ימי תב"ן (תקופה בלתי נמנית - "דפוק") - ימים שלא נצברו בשירות - רשאים לבקש בכלא הצבאי שבו הם שוהים או ביחידות הצבאיות ועדת אי התאמה לשחרור על רקע נסיבות אישיות או משפחתיות. בראש ועדה כזו עומד קצין בדרגת סגן אלוף והפטור יינתן על רקע אי התאמה או בגין התנהגות רעה וחמורה. לעניין זה נציין כי פטור בגין התנהגות רעה וחמורה ישלול את מירב הזכויות של חייל משוחרר בצה"ל, כגון מלגות לימודים, פיקדון  ומענק השחרור כולו או חלקו.

פטור על רקע רפואי

כאשר החייל או המתגייס סובל ממחלות כגון אפילפסיה קשה, סוכרת, צהבת, צליאק, ועוד, החייל עשוי לקבל פטור משירות צבאי כי הצבא לא רוצה לקחת סיכון לגבי מועמדים אלה. סיבת השחרור בתעודת השחרור תירשם כ"פטור רפואי" שלא עשוי להשפיע על ההתנהלות בחיים האזרחיים של המשתחרר. פטור רפואי הינו פרופיל 21.

קיראו עוד בנושא >>> חקירת מצח - כל מה שחשוב לדעת

יש לציין כי לעתים ניתן פרופיל זמני של 24 עד שישה חודשים על מנת לבחון את המצב הרפואי ובעתיד לקיים ועדה רפואית. גם אם התגייסת בפרופיל 97 ותוך כדי שירות נפצעת או חלית, תוכל לפעול לפטור רפואי לאחר ועדה רפואית.

חשוב לדעת כי גם במקרה של הוצאת פרופיל 21 עדיין עומדת למשתחרר הזכות והיכולת ללמוד במוסד אקדמי, להתראיין למשרות שונות וכמובן לזכות בזכויות שוות כמו כל אזרח המדינה

השלכות פטור מהשירות הצבאי על המשך החיים המקצועיים

בישראל, השירות בצה"ל מקבל ערך עליון וחשיבות רבה, אולם לעתים, כאשר החייל נקלע למצוקה נפשית מסיבות שונות, הוא נאלץ לבקש בקשה לפטור או שחרור מצה"ל. יש לכך השפעה מסוימת  על החיים האזרחיים - פרופיל 21, בעיקר על רקע נפשי, מונע קבלה ושירות בגופי ביטחון ולעתים גם במוסדות ממשלתיים מסווגים. אולם לעתים, הפטור הוא הכרח המציאות. חשוב לדעת כי גם במקרה של הוצאת פרופיל 21 עדיין עומדת למשתחרר הזכות והיכולת ללמוד במוסד אקדמי, להתראיין למשרות שונות וכמובן לזכות בזכויות שוות כמו כל אזרח המדינה.

שחרור על רקע משפחתי סוציאלי

לעתים, חיילים משמשים כעמוד תווך של הבית שבו הם חיים והוריהם נסמכים עליהם כלכלית-סוציאלית. כך קורה למשל מסיבות כלכליות כאשר החייל הוא המפרנס העיקרי של הבית, או מסיבות רפואיות כאשר ההורים סיעודיים, אינם יכולים לתפקד והחייל נדרש לטפל בהם או לחלופין למלא את מקומם בטיפול באחיו הקטנים או בפרנסת הבית. על רקע זה, ניתן לעתים לקבל פטור.

אי קבלה לשירות בצה"ל עקב אי התאמה

לעתים, נערים ונערות אינם נקלטים במסגרת הצבאית ויקבלו פטור מהצבא בשל נסיבות של נתונים אישיים דלים. במקרה של קשיים במסגרות, תיקים פליליים, נשירה ואי הסתגלות למסגרות חינוכיות - הפטור יינתן מראש.

מומלץ להתייעץ בעורך דין שיסייע לכם וילווה אתכם בהליך הוצאת הפטור שיכול להיות מורכב יותר ואף בלתי אפשרי באופן עצמאי במקרים מסוימים

פטור לאנשי מילואים

פעמים רבות שירות המילואים אינו מתאים וקשה מאוד לאיש המילואים בשל מצבים שונים, נפשיים ורפואיים. על חיילי מילואים שמבקשים שחרור לפנות לקצינת הקישור, אך לרוב הם יקבלו את התשובה "תבוא להיבדק אצל הרופא הצבאי". הרופא הצבאי לא תמיד מספק מענה ראוי. חשוב לדעת כי במצב כזה יש לבקש ועדה רפואית כדי לקבל פטור ממילואים. לוועדה זו צריך להתייצב עם מסמכים מרופאים מומחים והוכחות. חיילים רבים לא מכירים את הליך זה ועלולים להסתבך בשל אי התייצבות למילואים. במקרה של בקשה לקבל שחרור ממילואים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.

פטור משירות צבאי: מקרים וחריגים(1)

לסיכום, יש סיבות ונסיבות שונות שמאפשרות למועמד לשירות צבאי או לחייל בשירות סדיר להוציא פטור משירות. אם אתם נופלים בגדר אחד מהמקרים הרלוונטיים ומעוניינים להוציא פטור משירות, מומלץ להתייעץ בעורך דין שיסייע לכם בעניין זה וילווה אתכם בהליך הוצאת הפטור שיכול להיות מורכב יותר ואף בלתי אפשרי באופן עצמאי במקרים מסוימים.

עו"ד אלי יצחק, מתמחה בתחום הפלילי והצבאי
צילום משמאל: באדיבות דובר צה"ל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים