zap group mishpati logo

הפיטורים עומדים על הפרק? הכירו את החקיקה

פיטורים הם לא עניין של מה בכך ומעסיקים רבים עלולים להיות חשופים לתביעות גם במקרים מוצדקים לכאורה. עורך הדין רענן קריב, המתמחה בדיני עבודה, מרחיב אודות החקיקה וההגבלות החלות על פיטורים בישראל

26.10.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הפיטורים עומדים על הפרק? הכירו את החקיקה

יחסי עובד-מעביד בישראל מושתתים על מספר חוקים, ביניהם: חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות, חוק דמי אבטלה, התייחסות לסוגיית המילואים, חוק עבודת נשים, חוק הסכמים קיבוציים בהיבטים של הגנה על חופש ההתארגנות והסדרת מימושו, הגנה על חושפי שחיתות ועוד. חוקים אלה מעניקים הגנה משפטית רחבה למקרים ולמצבים בחיי האדם, שעלולים להביאו לכדי פיטורים.

לא ניתן לפטר עובד הסיבות הבאות: מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית (ההגנה שניתנת במקביל לחוק עבודת נשים), הורות, גיל, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא ועוד

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

בהתייחסות לחוק שוויון זכויות בעבודה (סעיף 2) הרי שלא ניתן לפטר עובד מהסיבות הבאות: מין, נטייה מינית, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית (ההגנה שניתנת במקביל לחוק עבודת נשים), הורות, גיל, גזע, דת, לאומיות, ארץ מוצא, השקפה, השתייכות מפלגתית, משך השירות במילואים ומקום מגורים.

סעיף 7 לחוק אוסר על פגיעה לרבות על פיטורים עקב הטרדה מינית (תלונה, מעשה ההטרדה עצמו, סיוע לעובד שהוטרד כדי שיוכל להתלונן ולתבוע). במקרה שהפיטורים נעשו עקב שיקולים מעשיים ועניינים – טענותיו של העובד לאפליה לא יקנו לו חסינות. חרף זאת, אם העובד הוכיח שמעשיו לא מצדיקים פיטורים, הרי שחובת ההוכחה כי הפיטורים לא נעשו מטעמי אפליה תהיה מוטלת על המעסיק.  

חוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות

על פי סעיף 8 לחוק זה, אין לפטר עובד עקב מוגבלותו. כמו כן אין לפטר את בן המשפחה המטפל בו ומי שהיה בעבר בעל מוגבלות. על מקום העבודה להתאים את סביבת העבודה למוגבלות (כך למשל לרכוש תוכנות מסוימות לכבדי ראייה או לדאוג לנגישות), כאשר כל פעולה שתעשה מסיבות מהותיות החלות על התפקיד לא תיראה כאפליה.

אסור לפטר עובד שנעדר עקב מחלתו, כל עוד עומדת לזכותו יתרה צבורה שאינה עולה על 90 ימי מחלה

חוק דמי מחלה

החל משנת 2009 נקבע בחוק דמי מחלה כי אסור לפטר עובד שנעדר עקב מחלתו, כל עוד עומדת לזכותו יתרה צבורה שאינה עולה על 90 ימי מחלה. יש לציין שההוראה לא חלה במקרים של הודעה מוקדמת על פיטורין לפני שהעובד החל להיעדר עקב מחלתו ובמקרים שהמעסיק הוכרז כפושט רגל או שמקום העבודה נסגר באופן קבוע.

חוק החיילים המשוחררים

חוק החיילים המשוחררים חל על סוגיית המילואים וקובע כי אסור לפטר עובד שזומן לשירות מילואים וכי המעסיק מתחייב להשיבו לעבודה בתום שירות המילואים. ניתן לערער על פיטורים מסיבה זו אל מול ועדת תעסוקה הפועלת בדומה לבית משפט.

עובדת בחופשת לידה או בחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה מוגנת מפיטורין וכן עובדת ששבה מחופשת לידה מוגנת מפיטורין למשך 60 ימים לאחר שובה

חוק עבודת נשים

חוק עבודת נשים חל בהיבטי הריון, לידה ותהליכי כניסה להריון. ככלל, אין לפטר עובדת שהשלימה ששה חודשים בעבודה, ללא היתר ממשרד העבודה. כמו כן, עובדת שנמצאת בהריון ובטרם השלימה שישה חודשים, מוגנת מפיטורין בשל חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. עובדת בחופשת לידה או בחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה מוגנת אף היא מפיטורין וכן עובדת ששבה מחופשת לידה מוגנת מפיטורין למשך 60 ימים לאחר שובה. אם התעורר עניין המצריך לפטר אותה, יהיה צורך בקבלת היתר ממשרד העבודה. יש לציין שהאיסור לפיטורין חל גם במקרה שעובד נמצא בחופשת לידה במקום רעייתו.

מצבים משפחתיים מיוחדים

עובדת ששוהה במקלט לנשים מוכות ונעדרת מהעבודה מסיבה זו מוגנת מפיטורין למשך 60 ימים לאחר חזרתה לעבודה. עובד או עובדת הנעדרים עקב טיפולי פוריות מוגנים מפיטורין עד 150 ימים מתום ההיעדרות. כמו כן, כל עובד שעובר טיפולי פוריות ובעל ותק של שישה חודשי עבודה לפחות מוגן מפיטורין. עובדת שעברה הפלה במהלך היעדרותה מהעבודה זכאית להיעדר לתקופה שבין שבוע לשישה שבועות. יש להדגיש שהוראות לגבי איסור פיטורין על הריון ולידה חלות גם במקרים של אימוץ ואומנה.

החל מאמצע שנות ה-90, בפסק דין הנקרא "מפעלי תחנות" שבו ייצגתי את העובדים, נקבע שבמקרה של פיטורים כדי למנוע התארגנות, יש להחזיר לעבודה

חוק ההסכמים הקיבוציים

ככלל, על פי פסיקת בית הדין לעבודה, אין מחזירים לעבודה עובד שפוטר. החריגים היו פיטורים בניגוד להסכם קיבוצי, וכן החל מאמצע שנות ה-90, בפסק דין הנקרא "מפעלי תחנות" שבו ייצגתי את העובדים, נקבע שבמקרה של פיטורים כדי למנוע התארגנות, יש להחזיר לעבודה. כיום, החוק אוסר על פגיעה, לרבות פיטורי עובד עקב חברות או פעילות בארגון עובדים, פעילות להקמת ארגון, פעילות להקמת ועד, חברות ופעילות בוועד, וקובע גם אפשרות למנוע בצו את הפיטורים וגם פיצוי כספי בסכומים שבין עשרות למאות אלפי שקלים.

הגנה על חושפי שחיתויות ועבירות באמצעות צווי הגנה מטעם מבקר המדינה

עובדים אשר הגישו תלונה נגד מעביד או נגד עובד אחר, או כל עובד שסייע בהגשת התלונה, מוגנים בחוק מפני פיטורים. במקרה של פיטורים על העובד להוכיח כי פעל בתום לב וישנה סמיכות בין מועד הפיטורים למועד הגשת התלונה. בדומה לחוק ההסכמים הקיבוציים, גם במקרה זה בית הדין לעבודה יכול לפסוק סכום פיצוי כספי שנע בין 55 אלף ₪ לבין 555 אלף ₪. יש לציין בהקשר זה כי בעקבות הרחבת החוק כי פיטורי עובד אשר חשף שחיתויות אינם חוקיים ואף מהווים עבירה פלילית.

סיבות שמקורן במעסיק עצמו מהוות סיבה מוצדקת לפיטורים כמו מצב כלכלי קשה, צמצומים ושינויים ארגוניים

באילו מקרים מותר לפטר?

הפיטורים עומדים על הפרק? הכירו את החקיקה(1)

מותר לפטר עובד כאשר ישנה סיבת מוצדקת לפיטורים כמו היעדרויות, תפקוד לא מספק ואי התאמה לתפקיד. נוסף לכך גם סיבות שמקורן במעסיק עצמו מהוות סיבה מוצדקת לפיטורים כמו מצב כלכלי קשה, צמצומים ושינויים ארגוניים, שהביאו לסגירת מחלקות ולביטול תפקידים וכן במקרים שבהם ניתן צו פירוק קבוע (לא הקפאת הליכים ולא פירוק זמני, לא מנהל מיוחד ולא כונס נכסים) והפיכת המעסיק לפושט רגל. כמו כן, עובדים אשר מיצו את מכסת ימי המחלה המירבית אינם מוגנים מפני פיטורים.

רענן קריב הוא עורך דין ומגשר מוסמך מומחה לדיני עבודה, כולל משפט עבודה אישי וקיבוצי, וכן עוסק גם בתחומי המשפט האזרחי, לייעוץ משפט, צרו קשר: 052-505-5535

רענן קריב, משרד עורכי דין וגישור

רענן קריב, משרד עורכי דין וגישור

משרד עו"ד רענן קריב – דיני עבודה, גישור ושירות מקצועי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • מכבי תממן ניתוח מציל חיים שתינוק עבר בחו"ל

    מכבי תממן ניתוח מציל חיים שתינוק עבר בחו"ל

    בית הדין הארצי קבע, כי בשנת 1997 לא הייתה אפשרות לבצע בארץ ניתוח בפג שסבל ממספר מומים, ולכן מכבי תחזיר להוריו את הוצאות הניתוח בארה"ב.
    3 דק'
  • ייעוץ למעסיקים - מה חשוב לדעת?

    ייעוץ למעסיקים - מה חשוב לדעת?

    האם מעסיק חייב לשלם לעובד שפוטר דמי הודעה מוקדמת גם אם לא מגיע לעבודה בזמן ימי ההודעה המוקדמת? מה התשלום המגיע לעובד אשר נעדר בשל מחלת ילד? שאלות אלו ואחרות נשארו לאחרונה בפורום ייעוץ למעסיקים בפורטל משפטי. מנהלות הפורום, עו"ד קלי גניאל ועו"ד הדס גנוט, השיבו
    6 דק'
  • זכות הקניין של המעסיק בעידן המודרני

    זכות הקניין של המעסיק בעידן המודרני

    פסה"ד שקבע כי עמוד הפייסבוק "הצינור" יישאר בבעלות גיא לרר, עוסק בשאלת הקניין הרוחני בימינו וממחיש את חוסר הבהירות שמקורו בפער בין החוק למציאות המתפתחת
    8 דק'
רענן קריב, משרד עורכי דין וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה