zap group mishpati logo

הסכם שלום בית? לא בדיוק מה שחשבתם

על ההבדל בין תביעה לשלום בית, המוגשת בבית הדין הרבני על ידי צד אחד, לבין הסכם שלום בית אשר נועד לפתור מחלוקות בין בני זוג בדרך של כבוד הדדי ושיתוף פעולה מתוך רצון לשקם את מערכת היחסים. למי זה מתאים ואיך מניפים את הדגל הלבן?

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ משפטי
08.12.21
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסכם שלום בית? לא בדיוק מה שחשבתם

המונח "שלום בית" מעלה מיד בדמיוננו סצינה מבית דין רבני שבו ייתכן כי דיינים חמורי סבר ושיפוטיים ייאלצו את אחד מבני הזוג המבקשים להתגרש ולשים סוף למערכת היחסים הזוגית לנהוג בשונה מרצונו. אולם, חשוב לדעת כי יש הבדל בין תביעה לשלום בית המוגשת בבית הדין הרבני על ידי צד אחד, לבין הסכם לשלום בית שנועד לפתור מחלוקות בין בני זוג בדרך של כבוד הדדי ושיתוף פעולה מתוך ניסיון אמיתי לשקם את מערכת היחסים.

כיום, כשהסטטיסטיקה מצביעה על כך שאחד מכל שלושה זוגות בישראל מתגרש, חשוב להכיר את האפשרות האזרחית הנקראת "הסכם שלום בית". לא מדובר על תביעה שנכפית על אחד הצדדים, אלא על מסמך משותף הנערך מתוך גישור ורצון משותף של בני הזוג, בדרך כלל כמוצא אחרון לפני פירוק החבילה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסכם שלום בית.

בהסכם שלום בית ייכללו פעמים רבות גם החלטות עתידיות במקרה שההסכם לא יצלח ובני הזוג ימצאו עצמם בהליך גירושין

מהו הסכם שלום בית?

הסכם שלום בית הוא הסכם בעל תוקף משפטי שמטרתו להביא לשיקום חיי הנישואין תוך שמירה על זכויותיהם המשפטיות של בני הזוג במקרה של גירושין. ההסכם מפרט את האופן בו תתנהל הזוגיות, ליבון ממשי של המחלוקות והסכמות רחבות בין בני הזוג הכוללות קווים מוסכמים ומנחים להתנהלות היומיומית ופתרונות לנושאים שהיו מצויים במחלוקת - הכל מתוך כוונה להציל את הנישואין.

אולם, בהסכם שלום בית ייכללו פעמים רבות גם החלטות עתידיות במקרה שההסכם לא יצלח ובני הזוג ימצאו עצמם בהליך גירושין. גיבוש הסכמות בענייני גירושין, דווקא בתוך הסכם שמתאמץ לייצר הבנות ופתרון קונפליקטים ונערך ברוח טובה ונעימה, מפחית את הסיכוי לפרידה קשה ומכוערת הנעשית מתוך כעס ומבטיח קבלת החלטות הוגנת, שקולה ומתחשבת גם בטובתו של בן הזוג. 

מה ההבדל בין הסכם שלום בית לתביעה לשלום בית?

"שלום בית" יכול להיות מושג מטעה ואף מעורר התנגדות וזאת בשל הבלבול בין הסכם לשלום בית ותביעה לשלום בית. בניגוד להסכם שלום בית שנערך מתוך רצון משותף ותקווה לשיקום מערכת הנישואין ומתבצע פעמים רבות בהליך גישור, תביעה לשלום בית היא סיטואציה בה אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש והצד השני מקווה שניתן יהיה לגשר על הפערים ומבקש לעצור את התהליך.

הצד המתנגד לגירושין, יכול להגיש תביעה לשלום בית לבית הדין הרבני ובה יבקש לאכוף על הצד המעוניין בגירושין תקופת ביניים שבה יחיו כזוג נשוי לכל דבר, כולל יחסי אישות, ובמהלכה ינסו ליישר את ההדורים. לפיכך ברור, כי ישנה כפייה בתביעה כזו והיא לא תמיד מוגשת ממקום "כשר".

ההסכם יכול להתאים רק לבני זוג השואפים יחד לתקן את יחסיהם במסגרת מסמך עם תנאים וכללים ברורים ומתוך רצון לטפל מראש בנושאים שבמחלוקת וגרמו למצבם הנוכחי הרעוע

למי מתאים הסכם שלום בית?

הסכם שלום בית מתאים לזוגות אשר נקלעו למשבר, מבינים כי הם עומדים על סף פרידה, אך מעוניינים להעניק עוד הזדמנות לנישואין שלהם. ההסכם מיועד כאמור לזוגות שעדיין מקווים ורוצים לשקם את חייהם המשותפים ורואים בפרידה מוצא אחרון.

ההסכם יכול להתאים רק לבני זוג אשר שואפים באמת לנסות ביחד לתקן את יחסיהם בתוך מסמך בעל תנאים וכללים אשר יגדירו תוואים וגבולות ברורים ויטפלו מראש בנושאים שבמחלוקת וגרמו למצבם הנוכחי הרעוע. במקביל, מתוך בשלות, בגרות והבנה, ההסכם יגדיר מראש הסכמות הוגנות במקרה של גירושין.

כל זוג העומד בפני הליך גירושין כיום בישראל מחויב לעבור הליך של שלום בית ולנסות להסדיר את הגירושין מחוץ לבתי המשפט

מה יכלול הסכם שלום בית

ההסכם קובע כיצד יתנהלו מעתה והלאה חייהם של בני הזוג המצויים במשבר ומה יעלה בגורלם במקרה של גירושין. חלקו הראשון של המסמך יכלול בדרך כלל הצהרות משותפות לגבי הכוונות ודרכי הפעולה המשותפות ויתייחס למגוון נושאים כמו הוצאות משק הבית, חיים חברתיים, הוצאות נוספות, גידול הילדים וחינוכם ואפילו סעיפים כמו הגבלת שעות העבודה לטובת זמן משפחתי וביקורים אצל בני משפחה.

בני הזוג יוכלו לקבוע בהסכם באילו אופנים יגיעו לשלום בית ולשיקום נישואיהם – טיפול זוגי, נאמנות וסנקציות במידה והיא מופרת, כבוד הדדי, הסכמות בנוגע ליחסי אישות וכיו"ב.

חלקו השני של המסמך יתייחס לרוב למקרה בו בני הזוג לא הצליחו לשקם את יחסיהם ומחליטים לפנות להליך גירושים. בהסכם ניתן לסכם מראש על סנקציות כלכליות במידה שאחד מבני הזוג מחליט להפר את ההסכם ולסרב למתן גט. כמו כן, נהוג להסכים מראש על כלל התחומים הרלוונטיים במקרה של גירושים, כגון: משמורת, חלוקת רכוש, מזונות וכל הכרוך בפרידה.

נציין כי כבר לפני מספר שנים נכנס לתוקף חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה ובו מחויבים בני זוג המצויים בסכסוך משפטי ליישב את הסכסוך באמצעות יחידות הסיוע של בתי המשפט בטרם הגשת תביעה, או לבחור לעבור הליך גישור. כך, כל זוג העומד בפני הליך גירושין כיום בישראל מחויב לעבור הליך של שלום בית ולנסות להסדיר את הגירושין מחוץ לבתי המשפט. הסכמה מראש על תנאי הגירושין יכולה לחסוך התדיינות ארוכה, לחצים, מחלוקות עתידיות והרבה מאוד זמן וכסף.

תוקפו של הסכם שלום בית

הסכם שלום בית מקבל מעמד של חוזה בין בני הזוג, אם הם חותמים עליו בנוכחות עורכי דין. כדי שהוא יהיה תקף משפטית, עליו להיות מאושר על ידי בית הדין הרבני או בית הדין לענייני משפחה. ההליך הוא קצר ופשוט ונועד לוודא כי אין בהסכם סעיפים הנוגדים את תקנת הציבור וכי בני הזוג מבינים את ההסכם והשלכותיו.

הבעיה היא שכיוון שמדובר בהסכם בין בני זוג, לא באמת ניתן לאכוף אותו, שהרי אי אפשר להכריח את אחד הצדדים לחיות יחד אם הוא בוחר להתגרש. אולם, בעת הגירושין ובמידה שההליך יגיע לבית המשפט, אם יתברר שהצד המפר נהג בחוסר תום לב, יהיו השלכות משמעותיות על אמינותו בפני בתי המשפט או בית הדין הרבני. במקרה של גירושין, חשוב לזכור כי גם אם ישנן הסכמות בהסכם שלום הבית לגבי תנאי הגירושין, על בני הזוג לעבור הליך של קבלת גט כדין.

עורך הדין יהיה מעורב ברבדים הכי אינטימיים, ומומלץ להיות מסוגלים לסמוך עליו, להאמין בו ולא להתבייש להיחשף לידו גם במצבי מצוקה

חשיבות הייעוץ המשפטי

הסכם שלום בית יכול להפוך להסכם גירושין ולכן הוא בעל השלכות רבות ומשמעותיות ביותר על בני הזוג. בשל כך, חשוב מאוד כי הצדדים יפנו אל עורך דין לענייני משפחה, אשר ייצג אותם מתוך הבנה והכרת החוק וימצה את כלל הסוגיות, תוך שיקוף ברור של רצון הצדדים וכדי שהדרך לגירושין קלים, במקרה שהסכם שלום הבית לא צולח, תהיה קלה ככל הניתן.

איך בוחרים עורך דין להסכם שלום בית?

חשוב כמובן לבדוק את תחום מומחיותו של עורך הדין, היקף נסיונו הרלוונטי והתמחותו השוטפת בענף המשפחה והגירושין, כשעל שמו רשומות הצלחות רבות. גם קשריו של עורך הדין עם אנשי מקצוע רלוונטיים כמו פסיכולוגים ומגשרים הוא חשוב. 

כדאי מאוד לבקש המלצות ואף לשאול ישירות את עורך הדין על אחוזי ההצלחות שלו ולבקש לפנות ללקוחות עבר שניתן לשוחח עימם על החוויה שעברו תחת ייצוגו.

לסיכום, להסכם שלום בית, הכולל חלק המיועד להסכם גירושין, יתרונות רבים בהסדרה בריאה יותר של חיי הנישואין. הוא מעניק תקווה אמיתית לבני זוג ומשקיט אפשרות מאיימת של גירושין קשים. אולם, חשוב מאד לבחור ייצוג משפטי הולם ולנסח את כל הפרטים החשובים באמת. במציאות הישראלית שבה אחד מכל שלושה זוגות מתגרש, כדאי כנראה לבחון את האפשרות הזו בטרם מפרקים את החבילה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה