zap group mishpati logo

סימן מסחר (TM): כך תגנו על השם של המוצרים שלכם

פרט לרישום פטנט, סימן מסחר ורישום מדגם הן שתי הדרכים המרכזיות לקבלת הגנה משפטית על מוצרים או שירותים מפני העתקה, חיקוי או גניבה. מדריך

מאת: גד בנט
10.01.22
תאריך עדכון: 10.01.22
8 דק'
סימן מסחר (TM): כך תגנו על השם של המוצרים שלכם

סימן מסחר רשום (TM) מאפשר לעסקים המציעים מוצר או שירות ייחודיים להגן על השם של המוצר או השירות מפני העתקה, שימוש אחר או פגיעה במוניטין שנוצר לו. רישום מדגם/עיצוב, לעומת זאת, מסייע בהגנה על העיצוב של מוצר חדש שהוצא לשוק ואין עליו פטנט מפני העתקה או גניבה. 

במדריך זה נסביר את האפשרויות השונות להגנה על השם והעיצוב של המוצרים והשירותים שלכם, בלי קשר לאם רשמתם עליהם פטנט או לא, ונעמוד גם על ההבדלים בין היקפי ההגנה שכל אחד מהם מאפשר.

 מהו סימן מסחר (TM)?

המטרה של סימן מסחר היא לתת לצרכן ודאות, שכאשר הוא רואה מוצר מסוים הוא יכול לדעת מי באמת עומד מאחוריו, מייצר ומשווק אותו. סימן המסחר גם מאפשר לחברה שרשמה אותו למכור או להשכיר את השימוש בסימן המסחר ולתבוע את מי שעושה בו שימוש ללא רשות.

 מה ניתן לרשום כסימן מסחר?

אין כמעט גבול למה שניתן לרשום כסימן מסחר, והוא יכול להיות כל שילוב שהוא של שם המוצר או השירות, הלוגו, סלוגן כלשהו, צבע ואפילו צליל.

למשל, לוגו שכולם מזהים מיידית, כמו הלוגו של מיק מאוס, או מספר שמזוהה עם המוצר, כמו 501 של ליוויס או 747 של בואינג – שלושת אלה, למקרה שלא ידעתם, רשומים כסימן מסחר. ישנם אפילו סימנים רשומים בתלת ממד, כמו הבקבוק של קוקה קולה או שוקולד טובלרון, ואפילו צבעים מסוימים, כמו הצהוב של Post It.

 מתי כדאי להגן על שם המוצר, השירות או החברה באמצעות רישום סימן מסחר?

התשובה לשאלה זו תלויה בעד כמה מוצלח המוצר שלכם ועד כמה קהל הצרכנים מעריך אותו. חישבו, למשל, על חולצת טריקו לבנה, חלקה ופשוטה. כמה תהיו מוכנים לשלם עליה? 50 עד 80 שקל? עכשיו קחו את אותה חולצה בדיוק ושימו עליה מקדימה צ'ופצ'יק קטן, נגיד, את ה"צ'ופצ'יק" של נייק. האם היא תהיה שווה יותר מבחינתכם? סביר להניח שכן.

חולצה של נייק, גם אם לבנה, חלקה ופשוטה, יכולה להימכר במחיר כפול אפילו. מדוע? כי אנחנו, כצרכנים, מכירים בערך של חברת נייק ומוכנים לשלם על המותג שלה יותר. אולי אנחנו מאמינים שבנייק מקפידים יותר על איכות ולכן החולצה תחזיק מעמד יותר זמן, או שאנחנו מאמינים שהיא תהיה יותר נעימה ללבוש, או שאנחנו פשוט רוצים להראות ולהיראות עם מותג מצליח, כי זה יעשה לנו טוב ויעלה את הערך החברתי שלנו.

הסיבה עצמה משנה פחות. מה שיותר חשוב להבין הוא שצרכנים מוכנים לשלם יותר על מותג מוכר, במיוחד כזה שהם אוהבים. זו הסיבה הראשונה לרשום סימן מסחרי – אחרת, חברות אחרות ישתמשו בשם המותג שלכם ויעשו רווחים על חשבון המוניטין שצברתם בקרב קהל הצרכנים, או גרוע מכך, הם יפגעו במוניטין ובמיתוג על ידי שיווק מוצר נחות יותר.

 כיצד שם מסחר יכול להעניק הגנה מפני פגיעה במוניטין?

חישבו למשל על אימון גופני בשיטת פלדנקרייז. כיום, כל מאמן כושר שמעביר לכם אימון אישי יכול לתת לכם לתרגל כל תרגיל, מכל שיטה שהיא, בין אם זה יוגה או פלדנקרייז או פילטיס ועוד, כל עוד הוא אינו מפרסם עצמו כמורה של השיטה.

אבל אם המאמן שלכם ירצה לפרסם את עצמו כמאמן בשיטת פלדנקרייז, למשל, כדי למשוך לקוחות נוספים, ייתכן שהוא ייתקל בבעיה אם הוא לא הוסמך כמורה של השיטה. הרישום של שם השיטה כסימן מסחר פירושו שרק מי שעבר את ההסמכה, ועל ידי גוף מוכר, יכול לפרסם את עצמו כמאמן של השיטה. זו הדרך היחידה מבחינת מפתחי השיטה לוודא שמי שמעביר אימונים כאלה, עושה זאת על פי הסטנדרטים שנקבעו על ידם

וכך, אם המאמן האישי שלכם יפרסם עצמו כמאמן של השיטה מבלי שהוסמך לכך, הוא עלול למצוא עצמו נתבע ונדרש לשלם סכומי עתק על שימוש לא מורשה בשם, פגיעה במוניטין ועוד.

 מהו היקף ההגנה שסימן מסחר מספק?

סימן מסחר נרשם בדרך כלל בקטגוריה מסוימת של מוצרים/חברות/שירותים, ועל פי רוב הוא יספק הגנה רק על אותה קטגוריה או על קטגוריה דומה. למעשה, אין צורך בהגנה נוספת, וכל עוד אין בלבול בקרב קהל הצרכנים של כל מוצר, אין מניעה שלמוצרים שונים שהולכים לקהלים שונים יהיה אותו שם, גם כסימן מסחר רשום.

רק למעט מאד מוצרי-על, כגון קוקה קולה או נייק, יש הגנה לגבי כל קטגוריה שהיא, כי שם המותג שלהם הוא כל כך חזק, שכל מוצר שתראו עם השם שלהם, תסיקו מייד שהוא מגיע מהם ונושא את המוניטין והאיכות הנלוות לכך.

 מהם ההבדלים בין רישום פטנט לרישום סימן מסחר?

ישנם שני הבדלים מהותיים בין פטנט לסימן מסחר. פטנט חייב להיות מוגש לאישור לפני שהמוצר עצמו מתפרסם, ותוקף הפטנט הוא עד 20 שנה מיום ההגשה. סימן מסחר יכול להיות מוגש בכל עת, כולל אחרי שהוצאתם את המוצר לשוק, ואין הגבלה לתוקף סימן המסחר כל עוד אתם משלמים את אגרות החידוש כל 10 שנים, ובהנחה שאתם עדיין ממסחרים את המוצר.

 מהו רישום מדגם ואילו הגנות הוא מספק?

לפני הכול, חשוב להבין שכיום הרישום נקרא "הגשת עיצוב", בעוד שבעבר הוא נקרא "בקשת מדגם". בפועל, מדובר בשני שמות של אותה הגנה משפטית, אך מכיוון שרוב האוכלוסייה עדיין מכירה את המונח "מדגם", אעשה שימוש משולב בשניהם.

נמשיך. נניח שאתם רוצים לצאת לשוק עם מוצר חדש, שאין לו חידוש טכנולוגי של ממש שמאפשר רישום פטנט, אך אתם עדיין רוצים להגן עליו מפני העתקה, חיקוי או גניבה. ניתן לעשות זאת באמצעות רישום מדגם/הגשת עיצוב, כל עוד הצורה החיצונית (העיצוב) של המוצר היא חדשה.

 מהן ההגנות שרישום מדגם/הגשת עיצוב מספקים?

בקשת עיצוב מגנה על צורה חיצונית חדשה של מוצר חדש. המוצר החדש עצמו יכול להיות הכי שגרתי שיש, כמו אהיל, ספל, וכדומה, ורק העיצוב שלו צריך להיות חדש. לכן, אם תעצבו אהיל עם צורה חדשה, תוכלו לקבל הגנה באמצעות בקשת מדגם/עיצוב על העיצוב שלכם, אך לא תקבלו, כמובן, בלעדיות על אהילים, אלא רק על אהילים עם העיצוב שלכם.

 מהן ארבע המגבלות העיקריות של רישום מדגם?

  1. לפני הכול, ההגנה שרישום מדגם מספק היא על צורה חיצונית של מוצרים שנמכרים בשוק. כלומר, צורה חיצונית ולא חלקים פנימיים, וגם לא חלקים חיצוניים שלא נמכרים בנפרד. לכן, לדוגמה, אפשר להגן על עיצוב חדש של שעון או אפילו רק על רצועה לשעון (כי אפשר לקנות רצועה של שעון בנפרד), אבל אי אפשר להגן על עיצוב של מחוגים לשעון, כי המחוגים אינם נמכרים לצרכן בנפרד.
  2. ההגנה במדגם אינה מגנה על הגודל, הצבעים או סוגי החומרים של העיצוב. בעת בקשת עיצוב יש להגיש שרטוטים של המוצר מזוויות שונות (בכמה מדינות אפשר להגיש במקום זאת צילומים של המוצר): מבט עליון, תחתון, צד שמאל, צד ימין, קדימה ואחורה. במידה והמדגם מאושר, ההגנה תופסת לגבי כל מוצר שנראה חיצונית כמו השרטוטים של המדגם, אך כאמור, בלי קשר לגודל, לסוגי החומרים ממנו בנוי המוצר או צבעיו.
  3. עוד חשוב להבין שמדגם אינו מגן על שום דבר פונקציונלי במוצר, אלא רק על הצורה החיצונית והעיצוב שלו. כלומר, הוא אינו מגן על איך שהמוצר עובד, על ההספק של או היתרונות שלו לעומת מוצרים אחרים.
  4. לבסוף, בישראל ניתן להגיש בקשת עיצוב רק על מוצר שנמכר באופן מסחרי בשוק, בייצור של לפחות 50 יחידות. אם יצרתם יצירת אומנות ב-10 העתקים בלבד, לא תוכלו לבקש עליה הגנה בבקשת עיצוב (אך היא תהיה מוגנת בהגנה של זכויות יוצרים).

 

מה קורה כאשר המוצר המועתק אינו זהה לגמרי אחוז לשרטוטי המדגם?

התשובה לכך תלויה בבחינה מקפת של כל מקרה לגופו. עקרונית, הגנה במדגם נותנת לבעל המדגם הגנה של 100 אחוז על מוצר שנראה בדיוק כמו המוצר של המדגם, ביחד עם הגנה היקפית על מוצרים דומים אך לא זהים, שבית המשפט  יחליט שהם מספיק דומים למוצר המקורי כדי לבלבל את הקונים או כדי להיחשב העתקה של המוצר המקורי.

 מהם היתרונות והחסרונות של רישום מדגם לעומת רישום פטנט?

למדגם יתרונות רבים לעומת פטנט. העלות של מדגם זולה יותר, והרף לקבלת מדגם הרבה יותר נמוך מהרף לקבלת פטנט. גם הזמן לקבלת מדגם, שלוקח בדרך כלל פחות משנה, הוא מהיר יותר לעומת קבלת פטנט שיכולה לקחת מספר שנים.

היתרון המרכזי של פטנט לעומת מדגם הוא היקף ההגנה שהוא מספק. בעוד שמדגם מגן רק על חפץ דומה שצורתו זהה או מאד דומה למדגם, פטנט יכול להעניק הגנה רחבה הרבה יותר על סוגי מוצרים שונים ועל וריאציות שונות לאותו מוצר.

 גד בנט הוא שותף מנהל ועורך פטנטים במשרד פאולינה בן-עמי, עורכי פטנטים, המתמחה ברישום פטנטים, סימנים מסחריים ומדגמים בישראל ובחו"ל.

 gad@benami.com

 

 

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • הכל אודות פטנטים ורישומם/ מדריך

    הכל אודות פטנטים ורישומם/ מדריך

    יש לכם רעיון? המצאה מעניינת? רגע לפני שאתם רצים לרשום פטנט, קראו את המדריך הבא ולמדו את הנושא - דרישות טכניות, עלויות, זמני המתנה וכל מה שחשוב לדעת בנושא
    6 דק'
  • איך ניתן לרשום פטנט תוך 3 חודשים?

    איך ניתן לרשום פטנט תוך 3 חודשים?

    לא רבים יודעים זאת, אך בישראל קיים הליך שבמסגרתו ניתן לרשום פטנט תוך כמה חודשים במקום תוך כמה שנים. איך עושים זאת?
    6 דק'
  • מדריך לסטארט-אפיסט בגלקסיית ההיי-טק

    מדריך לסטארט-אפיסט בגלקסיית ההיי-טק

    כדי להצליח בשדה הטכנולוגיה, היזמים נדרשים לחשוב מראש על כל צעד ולתכנן היטב את המהלך האסטרטגי, שיצעיד אותם לשוק. הנה שבעה כללים של עשה ואל תעשה, שנועדו ללוות את היזמים המתחילים בדרך המאתגרת מרעיון להון
    4 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה