zap group mishpati logo

נהיגה תחת השפעת סמים: זהירות! כל טעות תעלה לכם ביוקר

נתפסתם בנהיגה תחת השפעת סמים? הדברים שאתם חייבים להביא בחשבון והטעויות שאסור שיקרו: מסירוב לבדיקת דם ועד פליטת פה מיותרת

07.02.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
נהיגה תחת השפעת סמים: זהירות! כל טעות תעלה לכם ביוקר

הייתם במסיבה ובלי שהתכוונתם לכך עישנתם קצת ג'וינט עם החבר'ה? רגע לפני שאתם עולים על הכביש, היזהרו: נהיגה תחת השפעת סמים עלולה להיות מסוכנת לכם ולאחרים. מעבר לסכנה שבעצם המעשה - אם תיתפסו, העונש שתקבלו עלול להיות חמור.

בשורות הקרובות נבקש להסביר, באמצעות עו"ד אמנון בן נעים, המתמחה במשפט הפלילי ובדיני תעבורה, מה הן ההשלכות של נהיגה תחת השפעת סמים, אילו בדיקות עשויה המשטרה לבקש מכם לעבור ומאילו טעויות אתם חייבים להימנע בסיטואציה כזאת.

אפילו כמות מזערית של סם תיחשב

"החוק מתייחס בחומרה לנהיגה תחת השפעת סמים", אומר עו"ד בן נעים. לדבריו, על פי פקודת התעבורה, כל מי שנוהג ברכב כאשר הוא שיכור מסתכן בכניסה למאסר של שנתיים.

למה שיכור? "משום ששיכור מוגדר בפקודה כמי ששתה משקה משכר בזמן נהיגה, אך גם כמי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן", מסביר עו"ד בן נעים. "ההגדרה של מה נחשב לסם מסוכן מצויה בפקודת הסמים המסוכנים".

נהג צפוי להיות מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים, אפילו אם השתמש בסם כמה ימים לפני שעלה על ההגה ואפילו אם לא השתמש בעצמו בסם

באילו סמים אסור להשתמש כאשר נוהגים?

מדובר, בין היתר, בחשיש, קנאביס, קוקאין, אקסטזי ו-LSD. "החוק אוסר לא רק שימוש בסם עצמו", מדגיש עו"ד בן נעים, "אלא גם בכל תכשיר, תרכובת או תערובת שלו".

יצוין כי על פי החוק, גם אם נמצאה בדמו של נהג אפילו כמות מזערית של סם, הוא ייחשב למי שנהג תחת השפעת סמים. לדברי עו"ד בן נעים, "נהג צפוי להיות מואשם בנהיגה תחת השפעת סמים, אפילו אם השתמש בסם כמה ימים לפני שעלה על ההגה ואפילו אם לא השתמש בעצמו בסם, אלא ששרידי הסם התגלו בגופו עקב עישון פסיבי".

המשטרה עשויה לבקש מהנהג לערוך חיפוש על גופו או לערוך חיפוש ברכב, וכן לבקש ממנו לבצע פעולות שונות, למשל ללכת ישר

סירוב לבדיקה עלול להיות בעייתי

עו"ד בן נעים מסביר כי העונש שצפוי להיגזר על מי שנתפס בנהיגה תחת השפעת סמים הוא תלוי נסיבות, וייגזר בין היתר מעברו של הנהג. "הוא עלול לספוג פסילה של שנתיים, ולצד זאת גם קנס כבד, ניקוד משמעותי ועוד, ואם ייתפס מבצע אותה עבירה פעם נוספת – הוא עלול אף להישלח למאסר בפועל".

כשהוא נשאל אילו בדיקות מבוצעות על ידי המשטרה כדי לאתר נהיגה תחת השפעת סמים, משיב עו"ד בן נעים: "באופן עקרוני, מבצעת המשטרה בדיקות שתן ובדיקות דם כדי למצוא נהגים שנוהגים תחת השפעת סמים. בנוסף, עשויה המשטרה לבקש מהנהג לערוך חיפוש על גופו או לערוך חיפוש ברכב, וכן לבקש ממנו לבצע פעולות שונות, למשל ללכת ישר".

קיראו עוד בנושא >>> שללו לכם את הרשיון עד תום ההליכים? זה לא סוף פסוק

 על השאלה האם מותר לסרב לבקשות אלה של המשטרה, משיב עו"ד בן נעים: "תלוי. אם המשטרה מבקשת מכם לבצע בדיקת דם או בדיקת שתן – היזהרו מלסרב. עצם הסירוב עצמו עלול להיחשב לעבירה שהעונש עליה הוא פסילה של רשיון הנהיגה למשך שנתיים". לדבריו, המשטרה יכולה לבקש לערוך בדיקות אלו רק אם יש לה חשד סביר לכך שבוצעה עבירה. ואולם, יכולת הנהג לבדוק אם התעורר חשד כזה בזמן אמת היא מוגבלת מאוד, ולכן סירוב עלול להיות בעייתי.

"אין חובה מבחינת הנהג להיענות לבקשות שמעלה המשטרה לערוך חיפוש על גופו של הנהג או לבצע חיפוש ברכב שבו נהג. סירוב שלו לערוך בדיקות אלו לא יכול לשמש בהליך שמתנהל נגדו", מבהיר עו"ד בן נעים.

לדבריו, טיפ כללי וחשוב בנושא זה הוא לא לנדב מידע מיוזמתכם. "אם הודיתם בפני השוטרים שעישנתם 'רק קצת חשיש', יתעורר כנגדכם חשד סביר, מה שיחייב אתכם לעבור בדיקת שתן או בדיקת דם. אל תסבכו את עצמכם והיזהרו מפליטות פה", מדגיש עו"ד בן נעים.

נהיגה תחת השפעת סמים: זהירות! כל טעות תעלה לכם ביוקר(1)

עוד הוא מציין כי אם הבדיקה לא בוצעה לפי כללי המעבדה הנהוגים, או שהשוטרים פעלו ללא חשד סביר, ייתכן כי ניתן יהיה לפסול את תוצאות הבדיקה, ככל שבאלו נמצאו ממצאים לחובת הנהג.

ומה באשר לאנשים שיש להם אישור להשתמש בקנאביס רפואי – מותר להם לנהוג?

"באופן עקרוני – לא. על פי החוק היבש, אסור לאנשים שמשתמשים בקנאביס רפואי לעלות על ההגה. עם זאת, היו כמה פסיקות של בתי משפט לתעבורה שזיכו נהגים שהשתמשו בקנאביס רפואי. צריך להבין כי מדובר בנושא מורכב יחסית וחדש, שאין עליו עדיין תשובה חד משמעית".

זקוקים לסיוע בענייני תעבורה? פנו לעו"ד אמנון בן-נעים, סניגור בעל ניסיון רב בתחום המשפט הפלילי ודיני התעבורה, שייצג לקוחות רבים בסוגיות הנוגעות לנהיגה תחת השפעת סמים 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה