zap group mishpati logo

מה הם ליקויי בנייה ומי אחראי לפיצוי בגינם?

סדקים, נזילות, עובש, חדרים קטנים מהצפוי – כל אלה הם רק חלק קטן מליקויי הבנייה שדיירים נאלצים להתמודד איתם. איך מזהים ליקויי בנייה ומה ניתן לעשות? עו"ד דוד אהרן משה, מומחה בתביעות ליקויי בנייה, מסביר

16.02.22
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
מה הם ליקויי בנייה ומי אחראי לפיצוי בגינם?

מי מאיתנו לא שמע על מישהו שרכש דירה מקבלן וקיבל דירה לא כפי שציפה במקרה הטוב, או דירה שאינה ראויה למגורים במקרה הרע. ליקויי הבנייה בישראל הפכו לתופעה כל כך נפוצה, שרוכשי דירות כבר מצפים לה ומנסים להיערך לה מבעוד מועד.

אבל כדי להיערך כמו שצריך, בין אם לפני רכישת הדירה ובין אם לאחריה, חשוב להבין מה נחשב לליקוי בנייה. ליקוי בנייה הוא חלק לא תקין בדירה או בסביבתה, שיכול להופיע במגוון צורות ואזורים.

הליקויים הנפוצים ביותר הם ליקויים שניתן לראות ולתקן מיידית, כמו עבודות גמר לא טובות, סתימות בצנרת או איטום גרוע. ליקויים אחרים, כמו נזילות, יהיה קשה יותר לאתר מוקדם, אך לכשיתגלו ניתן יהיה לתקן אותם. ולבסוף, ישנם ליקויים כמו חדרים קטנים או תקרות נמוכות מדי, שאותם לא ניתן לתקן והם גורמים באופן חסר תקנה לירידת ערך הדירה.

לעתים ליקווי הבנייה ברורים מאוד: ריצוף בצבע לא זהה, הפרשי גובה בריצוף, קושי באיסוף המים בעת שטיפה, רטיבות בקירות, עובש, אדים רבים על החלונות שמעידים על זגוגית מסוג לא מתאים ועוד

איך נדע שיש ליקויי בנייה?

מאחר שליקויי בנייה יכולים להופיע בכל מתקני הדירה או בסביבתה - חדרי מדרגות, חניה ושטחים ציבוריים - חשוב לבחון כל מתקן בפני עצמו עם חברת בדק בית טובה שמתמחה בבדיקות בניינים קבלניים. עם זאת, הבדיקה לא תמיד תעלה על כל הבעיות, וגם לאחריה עלולים להתגלות ליקויים.

עולה השאלה: איך נדע אם יש ליקויי בנייה? לעתים הדברים ברורים מאוד, למשל ריצוף בצבע לא זהה, הפרשי גובה בריצוף, קושי באיסוף המים בעת שטיפה (דבר שמעיד על שיפועים לא תקניים), רטיבות בקירות, עובש, אדים רבים על החלונות שמעידים על זגוגית מסוג לא מתאים, ועוד.

במקרים אחרים אין סימנים ברורים, אבל כדאי להקשיב לתחושה שלנו – החדר מרגיש לנו קטן מדי? החלון קטן או ממוקם באופן לא הגיוני? אין סימונים על המתגים בלוח החשמל? כל אלה מצריכים בדיקה מחדש האם יש אי התאמה בין מה שהובטח בשרטוט למה שקיים בפועל.

הכרת החוקים חשובה על מנת לפעול משפטית מול הקבלן לתיקון מהיר של כל הליקויים שנמצאו באופן האופטימלי ולפני תום האחריות שלו

הזמן הוא פקטור קריטי

ברגע שמתגלה ליקוי בנייה, חשוב לטפל בו בהקדם, הן פיזית והן בפן המשפטי. תיקונים מסוימים, כמו קילופי צבע, אמנם מעיקים מאוד אבל נחשבים לכאלה שסובלים דיחוי והקבלן יכול לבחור לבצע אותם בכמה דירות במקביל. לעומת זאת, תיקונים כמו נזילות, עובש או ליקויי חשמל, עלולים להוביל לנזקים משניים ולעתים אף להפוך את הדירה ללא ראויה למגורים, ולכן חשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי, לתקנם ולפעול משפטית מול הקבלן.

מה הם ליקויי בנייה ומי אחראי לפיצוי בגינם?(1)

ברגע שעולה החשש לליקויי בנייה, חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה לתחום. זה יידע להגיד מתי ואיך יש לפעול, איזו מין תביעה יש להגיש (האם תביעה לתיקון? האם בקשה לשיפוי עבור תיקונים בביצוע עצמי? האם פיצוי כספי בגין ירידת ערך?) ומתי נכון לעשות את הדברים.

לסיכום, הכרת החוקים חשובה על מנת לפעול משפטית מול הקבלן לתיקון מהיר של כל הליקויים שנמצאו באופן האופטימלי ולפני תום האחריות שלו. במקרה של ליקויי בנייה, זמן יכול להיות שווה הרבה כסף ולחסוך עוגמת נפש רבה.

 

דוד אהרן משה עו"ד

דוד אהרן משה עו"ד

מקרקעין, נזיקין, חדלות פירעון ושיקום כלכלי, חוזים, עמותות ואגודות חקלאיות, ליקויי בנייה, סכסוכי קבלנים, תביעות מסחריות. צרו קשר לקביעת פגישה

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • הכח של ייפוי הכח - הסבר מקיף על הסוגים השונים של ייפוי כוח

    הכח של ייפוי הכח - הסבר מקיף על הסוגים השונים של ייפוי כוח

    כל מה שרציתם לדעת על ייפוי כח כללי, ייפוי כח נוטריוני, השימוש בהם, ממה צריך להיזהר, מה מיוחד בהם ועוד
    6 דק'
  • איחור במסירת דירה - המדריך המלא

    איחור במסירת דירה - המדריך המלא

    על פי חוק המכר, קבלנים מחויבים לשלם פיצוי בשל איחור במסירת דירה, אם לא העמידו אותה לרשותו של הרוכש בתום 60 יום מהמועד שנקבע בחוזה. עו"ד גיא הרשקוביץ מסביר אילו כלים משפטיים עומדים לרשות רוכשי דירות שנתקלו בסירוב של קבלן לשלם פיצויים כדין במקרה של איחור במסירת דירה
    4 דק'
  • זכויות בניה - הפתעה משמחת בפתח?

    זכויות בניה - הפתעה משמחת בפתח?

    מתגוררים בנכס ישן ושוקלים לעבור למיקום אחר, מאחר שהנכס קטן מדי? אל תמהרו: מומלץ לבדוק את מצב זכויות הבנייה. ייתכן שממתינה לכם הפתעה משמחת, בעלת שווי כספי משמעותי
    6 דק'
דוד אהרן משה עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה