zap group mishpati logo

דרכון פורטוגלי: מי זכאי, מה התהליך וכמה זה עולה? מדריך

חוק "צאצאי מגורשי ספרד" מאפשר קבלת דרכון פורטוגלי גם למי שלא נולד עם אזרחות פורטוגלית. מי זכאי ואילו יתרונות יש באזרחות ובדרכון פורטוגלי? המדריך המלא

מאת: סתיו שינדלר – מערכת זאפ משפטי
20.02.22
תאריך עדכון: 16.05.22
6 דק'
דרכון פורטוגלי: מי זכאי, מה התהליך וכמה זה עולה? מדריך

עיקרי הכתבה

  • על מי החוק חל בישראל? החוק חל על יוצאי מדינות צפון אפריקה, קרי מרוקו, תוניסיה, אלג'יר, לוב, מצרים, וגם על צאצאי ארץ ישראל הישנה. בנוסף, הוא חל גם על יוצאי סוריה, לבנון, אזור הבלקן – טורקיה, בולגריה, יוון ויוגוסלביה. לאחרונה נוספו מדינות נוספות, כמו עיראק ומדינות אירופאיות.
  • כמה זה עולה לנו? המחירים נעים בין 7,500 שקל ל-9,500 שקל. מתוך הסכום הזה כ-3,000 שקל מוסבים לתשלום אגרות. הסכום כולל שכר טרחה לעורכי דין הפורטוגלים.
  • מהו הזמן הממוצע להוצאת האזרחות? התהליך הממוצע לוקח בין שנתיים לשנתיים וחצי, וזאת משום שהפרטים של הישראלים שזכאים לאזרחות לא נמצאים ברישומים של הרשויות הפורטוגליות.
    ______________________________________

 חוק "צאצאי מגורשי ספרד" חוקק בשנת  2015 בפורטוגל ולפיו, כל צאצא לגירוש ספרד יכול להוציא אזרחות פורטוגלית, שמגיעה עם הטבות רבות וביניהן: לימודים אקדמאיים בחינם ברחבי אירופה, ביטוח בריאות חינם באירופה ועוד. אז כיצד מוציאים את אזרחות פורטוגלית ומי זכאי לה? עורך הדין יוני ידיד מסביר כל מה שחשוב לדעת על הנושא:

הידעתם? לאחרונה נוספו לרשימת הזכאים לדרכון פורטוגלי גם צאצאי מדינות אירופה, למשל גרמניה, פולין, רוסיה, רומניה, הונגריה ועוד

על מי בישראל חל חוק צאצאי מגורשי ספרד?

"החוק חל על כל מי שהגיע ממדינות צפון אפריקה, קרי מרוקו, תוניסיה, אלג'יר, לוב, מצרים, וגם עבור יוצאי ארץ ישראל הישנה. בנוסף, הוא חל על יוצאי מדינות לבנון, סוריה ואזור הבלקן – טורקיה, בולגריה, יוון ויוגוסלביה, וכן על חלק ממדינות דרום אמריקה. בנוסף, נכון לשנים האחרונות, גם צאצאי עיראק נכנסו לרשימה - כל הצאצאים של המדינות הנ"ל יכולים לקבל את האזרחות באופן די מיידי.

"לרשימה נוספו גם צאצאי מדינות אירופה, למשל גרמניה, פולין, רוסיה, רומניה, הונגריה ועוד. מלבד אזרחות פורטוגלית, חשוב לציין כי  מדינות רבות הרחיבו את חוקי האזרחות שלהן, ביניהן גרמניה ואוסטריה, ובאופן הזה, הישראלים נהנים מהעובדה שישראל היא מדינה של קיבוץ גלויות, כי יש מדינות רבות שמאפשרות להם את שחזור האזרחות".

האם תהליך הוצאת האזרחות הפורטוגלית השתכלל עם השנים?

"חד משמעית כן. אם פעם היה לוקח כמה חודשים להגיש את הבקשה, ומבקש האזרחות היה צריך להמציא כל מיני מסמכים שמאוד קשה להשיג, היום ניתן להשיג את המסמכים בצורה קלה יותר, וזאת בזכות החלוצים בתחום שהצליחו להוציא את האזרחות למרות המכשולים שנתקלו בהם וסללו דרך פשוטה יותר עבור האנשים שמבקשים להוציא את האזרחות כיום".

אם הקהילה היהודית בפורטו שבליסבון מקבלת את ההוכחות הנדרשות, היא מוציאה מסמך שמאשר כי מבקש האזרחות הוא אכן צאצא לגירוש ספרד

מה כולל תהליך הוצאת דרכון פורטוגלי?

"לפי החוק, יהודים ברחבי העולם, שיכולים להוכיח שהם צאצאים לגירוש ספרד, יכולים לבקש מהקהילה היהודית בפורטו שבליסבון הצהרה לכך. אם הקהילה מקבלת את ההוכחות הנדרשות, היא מוציאה מסמך שמאשר כי מבקש האזרחות הוא אכן צאצא לגירוש ספרד.

"לאחר הוצאת המסמך, מתקדמים לשלב השני, במסגרתו מצרפים אסמכתא שמוכיחה עבר פלילי נקי ועוד מספר מסמכים, ביניהם תעודות לידה, תעודות נישואין, צילומי קברים ועוד. לאחר קליטת הבקשה בפורטוגל, בתנאי שכל המסמכים הנדרשים קיימים, הרשויות בפורטוגל מאשרות את האזרחות הנכספת".

מהי עלות הוצאת דרכון פורטוגלי?

"קודם כל, חשוב לציין שהעלות של הוצאת הדרכון הפורטוגלי ירדה בשיעור של 30%-40% בשנים האחרונות, לאור התחרות וריבוי החברות שעוסקות בתחום. הסיבה הנוספת להורדת המחירים היא שהתהליך התקצר משמעותית לעומת משכו בשנים עברו.

"המחירים נעים בין 7,500 שקל ל-9,500 שקל. מתוך הסכום הזה, כ-3,000 שקל מוסבים לתשלום אגרות, והסכום גם כולל שכר טרחה לעורכי הדין הפורטוגלים".

אזרחות פורטוגלית – חברה או עורך דין?

"לטעמי, עדיף לקחת את שירותיו של עורך דין ולא של חברה להוצאת האזרחות הפורטוגלית", אומר עו"ד ידיד. "בתקופת הקורונה היו חברות שעסקו בנושא, פשטו רגל ולא נתנו מענה ללקוחות, ואצל עורך דין פרטי זה לא יכול לקרות כי יש לו מחויבות לתיקים שהוא לוקח, גם ברמת המענה האישי של עורך דין, שהוא מקצועי מאוד, לעומת חברה שהשיח עימה ברוב המקרים יהיה מול נציג מכירות שלה, שלא ממש מבין בתחום ברמה המקצועית.

"לפי מה שאני עד לו בשטח, כ-32% מהבקשות דורשות התערבות של עורך דין מקומי ישראלי, או של הרשויות בפורטוגל. לרוב זה קורה כאשר פרט מסוים במסמך לא תואם את שאר המסמכים. למשל, איות לא נכון של שם משפחה באחד המסמכים, מה שיוצר מצב של חוסר סנכרון וגורם לפקידים הפורטוגלים להיתקע עם הבקשה. עורך דין מקצועי ומיומן ידע להתמודד עם הביורוקרטיה בקלות ומבלי לבזבז זמן יקר".

הידעתם? מעבר להטבות בלימודים, בבריאות ובעבודה, אזרחות פורטוגלית מהווה גם אופציות לתושבות בקולוניות שהיו שייכות בעבר לפורטוגל, כמו אנגולה, ברזיל, מקאו, גואה ועוד

מהו הזמן הממוצע להוצאת אזרחות פורטוגלית?

"התהליך הממוצע לוקח בין שנתיים לשנתיים וחצי, משום שלרוב האזרחים הישראלים שמוציאים את הדרכון אין באמת זיקה למדינת פורטוגל, כלומר מתוקף חוק חריג, שמאוד דומה לחוק השבות, יש להם אמנם קשר, אבל פרטיהם של אותם ישראלים לא נמצאים ברישומי הרשויות הפורטוגליות, ולכן התהליך לוקח זמן.

"עם זאת, חשוב לציין שלא מדובר בזמן כל כך ארוך בהשוואה להוצאת אזרחויות אחרות. הזמן הממוצע להוצאת אזרחות כלשהי הוא בן חמש לעשר שנים, במיוחד אם השורשים לא מעידים על זיקה למקום".

מה הן ההטבות שמקבלים עם האזרחות הפורטוגלית?

"האזרחות היא למעשה כרטיס כניסה לאירופה. כיוון שפורטוגל חברה באיחוד האירופאי, אזרחיה נהנים ממספר הטבות, כגון: אשרת שהייה ואשרת עבודה לכל מדינות האיחוד האירופאי, ביטוח רפואי חינם במוסדות הרפואיים הממשלתיים שכולל דמי לידה במשך שנתיים, לימודים אקדמאיים חינם במוסדות הממשלתיים, ויזה לארה"ב, חתונות לקהילה הגאה, וכן אופציות תושבות בקולוניות שהיו שייכות בעבר לפורטוגל, כמו אנגולה, ברזיל, מקאו, גואה ועוד".

ניתן להוציא את האזרחות לילדים בכל הגילאים, אך כיוון שככל שהילד מתקרב לגיל בגרות יש יותר סיכוי שיהיה לו רישום פלילי, דרישות הרשויות הפורטוגליות מגיל זה ואילך הן יותר רציניות

מה לגבי אזרחות פורטוגלית לילדים?

"לאחר קבלת האזרחות ניתן להוציא אזרחות גם לבני המשפחה, בלי קשר לחוק המגורשים. ניתן להוציא את האזרחות לילדים בכל הגילאים, אך כיוון שהפורטוגלים מאמינים שככל שהילד מתקרב לגיל בגרות יש יותר סיכוי שיהיה לו רישום פלילי, הדרישות מהרשויות הפורטוגליות מגיל זה הן יותר רציניות.  לגבי ילדים בגילאים צעירים יותר, ההליך פשוט יותר. כך גם לגבי ההליך אפשרי לגבי בן או בת הזוג, ומשכו של התהליך במקרים אלה דומה - בסביבות שנתיים וחצי". 

מה למדנו? לדרכון פורטוגלי נלוות הטבות רבות והוא בהחלט שווה את ההמתנה – הוא פותח בפניכם אפשרויות כמו עבודה באירופה, לימודים אקדמאיים חינם, ביטוח בריאות ועוד. אנחנו כבר התחלנו את התהליך לקלבת דרכון פורטוגלי, ומה איתכם?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה