zap group mishpati logo

בעקבות התערבות הבת: האב הועבר למוסד סיעודי ללא הסכמתו

רעיה שטיפלה בבעלה חסר הישע איבדה את סמכויותיה בעקבות בקשת בתו, והאב הועבר למוסד סיעודי. הדרך להימנע ממקרים כאלה היא עריכת ייפוי כוח מתמשך, בו קובע האדם מראש את זהות האפוטרופוס שיקבל סמכויות במקומו במקרה של אובדן היכולת להחליט לבד

מאת: עו"ד אלי יצחק
10.04.22
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
בעקבות התערבות הבת: האב הועבר למוסד סיעודי ללא הסכמתו

מקרה מצער שהגיע למשרדו של עו"ד אלי יצחק ממחיש את הסיכון שבהליך האפוטרופסות. ד', אדם מבוגר שאיבד את יכולתו הפיזית והקוגניטיבית, טופל במשך שנים במסירות גדולה בביתו בידי אשתו. בשלב מסוים החליטה בתו מנישואים קודמים של האיש, שלא התגוררה בארץ ולא היתה בקשר רציף עם אביה, להתערב, והחלה לטעון כי האישה אינה מטפלת באב כראוי וכי היא מהווה סכנה לחייו.

הבת גייסה לצידה עובדים סוציאליים ופנתה להליך של אפוטרופסות על האב. אולם, מאחר שהבת אינה חיה בישראל, האפוטרופסות לא ניתנה לה, אלא לעמותה. הטיפול בד' הופקע מאשתו והוא הועבר בניגוד לרצונה למוסד סיעודי שקיבל את האפוטרופסות יחד עם העמותה. האישה, שטיפלה בבעלה שנים רבות במסירות ובאהבה, נותרה במצב שבו אין לה יכולת להחליט דבר, אפילו בעניין פעוט כמו מה בעלה ישתה.

"המצב המצער הזה, שאינו נדיר בכלל, היה יכול להימנע לו האב היה עורך ייפוי כוח מתמשך בזמן שעוד היה יכול לעשות זאת מבחינה קוגניטיבית", אומר עו"ד יצחק. "מאחר שלא ערך ייפוי כוח מתמשך ובשל התערבות הבת, הועבר האב מטיפול מסור ואוהב של רעייתו להיות בן חסות של מוסד שאין לו כל רגש כלפיו".

עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לבחור מראש מי יהיה האיש או האנשים שיקבלו סמכות לקבל את ההחלטות עבורנו, כמו גם מה יהיו ההחלטות עצמן

מהו ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה הכלי שמאפשר לכל אדם להחליט כיצד ייראה הפרק האחרון בחייו, כפי שעשה תמיד", מסביר עו"ד יצחק. "כאשר האדם מתבגר ולא יכול לעשות את ענייניו בעצמו ובעצם הופך להיות תלוי באחר, המצב הרצוי הוא שההחלטות ייעשו כפי שהיה רוצה.

"עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לבחור מראש מי יהיה האיש או האנשים שיקבלו סמכות לקבל את ההחלטות, כמו גם מה יהיו ההחלטות עצמן. ניתן וחשוב לפרט הכל לפרטי פרטים: האם נרצה להישאר בבית עם מטפל או מטפלת, איזו שפה הם ידברו, כיצד ימומן הטיפול (מתשלומי הפנסיה? ממכירת נכסים?) ועוד".

קיראו עוד >>> קרוב משפחה שלכם נעדר? תשכחו מהמתנה של 24 שעות

האלטרנטיבה, מסביר עו"ד יצחק, קשה. במקרה שבו אדם לא ערך ייפוי כוח מתמשך ואיבד את יכולתו הקוגניטיבית, יש צורך בפנייה לבית משפט לבקשת מינוי אפוטרופוס. בית המשפט עלול למנות אדם זר לחלוטין, אך חשוב להבין שגם במינוי בן משפחה ישנה בעייתיות – אם למשל ימונה הבן, לאישה לא תהיה כל זכות חוקית באף החלטה. זאת לעומת ייפוי כוח מתמשך, בו ניתן להחליט למנות מספר מיופי כוח, דבר שמאפשר פיקוח הדדי, ואף על מיודעים – אנשים להם מיופי הכוח מחויבים לדווח על כל פעולה שהם עושים. 

ייפוי כוח מתמשך נערך עם עורך דין מבעוד מועד והפעלת ייפוי כוח מתמשך היא מהירה ולוקחת כיום בין שעות ספורות ליום אחד

לא להיות תלויים באוויר

החיסרון הנוסף של מינוי אפוטרופסות בבית המשפט הוא משך הזמן הארוך שהתהליך לוקח, לפעמים חודשים רבים. בזמן זה, האדם שאיבד את יכולותיו ואלה שמטפלים בו למעשה "תקועים" – אין אפשרות למשוך עבורו כסף מחשבונו או לקבל בשמו תרופות או ייעוץ רפואי. ללא אפוטרופסות, אין הרשאה לעשות בעבורו כל פעולה. הפעלת ייפוי כוח מתמשך, לעומת זאת, היא מהירה ולוקחת כיום בין שעות ספורות ליום אחד.

קיראו עוד >>> עלבון או לשון הרע? ההבדל שווה 70 אלף שקל

בעקבות התערבות הבת: האב הועבר למוסד סיעודי ללא הסכמתו(1)

"ייפוי הכוח המתמשך נערך מבעוד מועד, כאשר האדם כשיר קוגניטיבית", מסביר עו"ד יצחק. "הוא יושב עם עורך הדין ומחליט על כל ענייניו בנחת וללא לחץ של זמן, מה יעשה בכספו, היכן יחיה, האם ירצה שחייו יוארכו באופן מלאכותי ועוד. לאחר מכן נשלח ייפוי הכוח המתמשך למשרד המשפטים, שמאשר אותו בתוך כשבוע. מרגע זה ייפוי הכוח נמצא בסטנד-ביי ויופעל רק בעת הצורך".

כאשר אין בנמצא ייפוי כוח מתמשך ובית המשפט מינה אפוטרופוס מטעמו, קשה מאוד לשנות את ההחלטה

בית המשפט הולך עם אנשי המקצוע

כאשר אין בנמצא ייפוי כוח מתמשך ובית המשפט מינה אפוטרופוס מטעמו, קשה מאוד לשנות את ההחלטה, כפי שמעיד המקרה של ד'. הערעור שהוגש על ידי אשתו לא התקבל, שכן לא ניתן היה לסתור את דעתם של העובדים הסוציאליים שטענו לטיפול לקוי מצד האישה, בייחוד כאשר האב כבר היה במוסד הסיעודי. סמכויותיה נשללו ממנה לחלוטין ואף קוזזו מחשבונה כספי הקצבאות שהועברו לחשבונם המשותף של הזוג, והועברו למוסד הרפואי ולעמותה האפוטרופסית. למרבה הצער, במקרה הזה חסרונו של ייפוי כוח מתמשך יקבע את גורלו של האיש למשך שארית חייו.

עו"ד אלי יצחק, מומחה לדיני משפחה, צוואה וירושה, בעל מומחיות ייחודית בעריכת ייפוי כוח מתמשך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מהי משמורת משותפת?

    מהי משמורת משותפת?

    ניתן לקבוע את זמני השהייה בהסכם, אך אם ההורים לא מסכימים על נושא המשמורת, בית המשפט ידון ויקבע
    2 דק'
  • מיהו קטין נזקק?

    מיהו קטין נזקק?

    לעיתים, לשכת הסעד וביהמ"ש ידרשו להתערב בחינוכו וגידולו של ילד. ישנם ילדים אשר יוכרו כ"קטינים נזקיקים". באילו נסיבות? מתי? להלן כל מה שצריך לדעת על הנושא
    4 דק'
  • משפט שלמה המודרני - מאבק על משמורת ילדים

    משפט שלמה המודרני - מאבק על משמורת ילדים

    הליך גירושין הוא הליך כואב הכולל בתוכו שלוש סוגיות מרכזיות של מחלוקת - רכוש, מזונות ומשמורת ילדים. מהי משמורת ילדים? מדוע חשוב להגיע להסכמות ולהימנע מהתערבות של ביהמ"ש? מהם המודלים של המשמורת הנפוצים כיום? מהם הסדרי ראיה? ומדוע השימוש בילדים כבנשק גורר גם פגיעה עצמית?
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה