zap group mishpati logo

הערכת שווי בגירושין: 5 דברים שצריך להביא בחשבון

מתשלומי מס ועד הקשר הרגשי לנכס: שמאי שמבצע הערכת שווי לנכסים של בני זוג בעת גירושין צריך לכלול שיקולים שעלולים להתנגש זה בזה

26.04.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
הערכת שווי בגירושין: 5 דברים שצריך להביא בחשבון

א' ונ', שני בני זוג בשנות השלושים לחייהם, חיו יחד במשך למעלה מעשור והביאו לעולם שלושה ילדים. יום אחד נקלעו חיי הנישואין שלהם למשבר ובני הזוג החליטו להיפרד ולהתגרש. במסגרת ההליך, אחת השאלות שצפו ועלו נגעה מטבע הדברים לחלוקת הרכוש. באופן ספציפי, נדרשו השניים להחליט כיצד לחלק את הבית הפרטי שהם בנו יחד בעמל רב ביישוב מבוסס במרכז הארץ. כיוון שהבעל היה מבוסס יותר, הוחלט שהוא זה שירכוש את הנכס מרעייתו.

אלא שאז התעוררה בעיה: איפה יגורו הילדים של בני הזוג, שהם עדיין רכים בשנים? לאחר מחשבה הוסכם בין בני הזוג כי למרות המכירה האישה תישאר לגור עם הילדים בבית למשך כעשור עד שהם יגיעו לגיל 18. ההסכמות האלו בין בני הזוג הצריכו ביצוע של הערכת שווי לנכס. 

"בני הזוג פנו אלי כדי שאסייע להם לצאת מהפלונטר ולקבוע כמה צריך הבעל לשלם לאשתו עבור הנכס", מספר שמאי המקרקעין זיו גולדווסר, המסייע לזוגות רבים המבקשים לבצע הערכות שווי בהליכי גירושין. מצד אחד, ברור היה שהבעל צריך לשלם פחות כי הוא קונה נכס שיהיה זמין לשימוש רק בעוד עשור, כאשר הילדים יתבגרו וייצאו מהבית יחד עם האם. מצד שני, האישה נדרשה לשלם דמי שכירות עבור השימוש בבית, כך שהיה צריך להביא גם את זה בחשבון".

לדברי גולדווסר, המקרה מדגים אילו היבטים צריך להביא בחשבון כאשר מבצעים הערכת שווי לצורך איזון משאבים בין בני זוג בעת גירושין. "אני צריך לשמש כמעין מגשר כלכלי בין בני הזוג, לקבוע דברים באופן אובייקטיבי ולמנוע מלחמות ביניהם על הרכוש".

אם יש לבני הזוג נכס כלשהו שהמוכר יצטרך לשלם עליו היטל השבחה, חייבים להביא זאת בחשבון כי מדובר בתשלום משמעותי מאוד

1. הצורך להתחשב במיסים בעת חלוקת הנכסים

"כשבני זוג מתגרשים צריך לנסות לאזן את הנכסים ביניהם בצורה כמה שיותר שוויונית", אומר גולדווסר. "בעניין הזה אחד הדברים הכי חשובים שצריך לזכור הוא תשלומי המס שיצטרכו בני הזוג לשלם כי הם עשויים לשנות את התמונה.

"אם לדוגמה יש לבני הזוג נכס כלשהו שהמוכר יצטרך לשלם עליו היטל השבחה, חייבים להביא זאת בחשבון כי מדובר בתשלום משמעותי מאוד", ממשיך גולדווסר. "שמאי מקרקעין, שמכיר את המורכבויות האלה יכול לחסוך לבני הזוג כספים רבים והתדיינויות מיותרות בבתי משפט".

2. להיות גורם אובייקטיבי ולנקות לחצים כלכליים

"לרוב בהליכי גירושין אחד הצדדים יותר לחוץ כלכלית מהצד האחר", אומר גולדווסר. "זה עשוי להוביל לכך שהצד שיותר זקוק לכסף יסכים למכור לבן הזוג האחר את הנכס במחיר נמוך ביחס לשוויו, מה שעלול לגרום לו לנזק כלכלי גדול.

"התפקיד שלי הוא לנטרל את הלחץ ולהיות הגורם האובייקטיבי שקובע את השווי הכלכלי האמיתי של הנכס", ממשיך גולדווסר. "המטרה היא לנסות לשרת את שני בני הזוג. אם אין ביניהם הסכמות על השווי לצורך מכירה של הנכס לאחד מהם, עורכי הדין שלהם יכולים להוציא את הנכס לשוק החופשי".

הליך הערכת השווי הוא מצד אחד הליך מאוד אובייקטיבי וקר, אבל מצד שני הוא חייב להיעשות גם ברגישות רבה

3. לנטרל את הקשר הרגשי שעשוי להיות לנכס

לדברי גולדווסר, דבר נוסף שיש לתת לו תשומת לב הוא הערך הרגשי של בני הזוג לנכס. "לפעמים לאחד מבני הזוג יש עסק בבית או שהוא גדל בו מגיל צעיר, כך שהוא מייחס לו שווי כלכלי גבוה יותר מהשווי האמיתי שלו בשוק החופשי. "התפקיד שלי הוא לנטרל את הערך הנוסטלגי שיש לנכס ולהחזיר את בני הזוג לקרקע המציאות. עם כל הקושי, לאותו ערך סנטימנטלי אין משמעות מבחינת השווי האמיתי של הנכס, ודרוש גורם אובייקטיבי שיקבע את השווי בצורה ברורה".

4. התחשבות במצבם העדין של בני הזוג בהליך הגירושין

גולדווסר מודע מאוד למצב הרגיש של בני הזוג שמגיעים אליו בנקודה הכי עדינה בחייהם. "הליך הערכת השווי הוא מצד אחד הליך מאוד אובייקטיבי וקר, אבל מצד שני הוא חייב להיעשות גם ברגישות רבה כדי לא לפגוע באף אחד", הוא אומר.

הערכת שווי בגירושין: 5 דברים שצריך להביא בחשבון(1)

5. המטרה: להגיע לפשרות שנוחות לשני הצדדים

"בסופו של דבר, המטרה שלי בעת ביצוע הערכת השווי היא לאפשר לצדדים להגיע לפשרה הוגנת, שנוחה לשניהם", מסכם גולדווסר. "התפקיד שלי הוא לתרגם את רצונות הצדדים לערכים כלכליים, ואני רואה את עצמי כמעין מגשר בתחום הכלכלי שמסייע לבני הזוג להגיע לפתרון, כמובן תוך שמירה על הכללים השמאיים".

עומדים להתגרש? זקוקים לסיוע בביצוע הערכת שווי לצורך איזון משאבים בין בני זוג? פנו לשמאי המקרקעין זיו גולדווסר לצורך ייעוץ ראשוני בנושא

גולדווסר זיו-כלכלן ושמאי מקרקעין

גולדווסר זיו-כלכלן ושמאי מקרקעין

גולדווסר זיו - כלכלן ושמאי מקרקעין מוסמך, חבר באגודה של לשכת שמאי מקרקעין בישראל ומספק קשת נרחבת של שירותי שמאות מקיפים בכל אזור גוש דן. במשרדו תוכלו לקבל את השירותים המקצועיים הבאים: הערכת שווי נכסים, הערכת היטלי השבחה ומס שבח, קביעת דמי שכירות ראויים לנכסים, כתיבת חוות דעת לבית משפט, עריכת טבלאות איזון, עריכת השגות למנהל ועוד. בין לקוחותינו המרוצים: מחלקת היטל השבחה ומחלקת נכסים בעיריית פתח תקווה, עורכי דין בתחום הנדל"ן, חברות יזמות ועוד. אם הנכם זקוקים לשמאי או לייעוץ מקצועי, נשמח לעמוד לשירותכם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גולדווסר זיו-כלכלן ושמאי מקרקעין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה