zap group mishpati logo

פשיעה בחברה הערבית – האם יש פתרון לתופעה?

כבר שנים ארוכות שהפשיעה בחברה הערבית הולכת ומחמירה והתחושה הכללית היא שהמצב יצא משליטה. מה הם הנתונים מהשטח והאם יש פתרון לתמונת המצב העגומה?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
02.05.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
פשיעה בחברה הערבית – האם יש פתרון לתופעה?

עיקרי הכתבה:

  • נתונים מהשטח - על רקע היתכנות הממשלה להילחם בתופעת האלימות במגזר הערבי, הכנסת הכינה דו"ח נתונים מפורט מהשטח על מה המתרחש בחברה הערבית, וביניהם: בשנת 2019 נפתחו במשטרת ישראל 170.6 תיקים גלויים, ב-41% מתוכם נרשם חשוד לא יהודי, בשנים 2015-2019 כ-80% מהחשודים בעבירות נשק היו לא יהודים, בשנים 2015-2019 כ-80% מהחשודים בעבירות נשק היו לא יהודים.
  • מהומות מאי 2021 - מהאירועים המרכזיים והאלימים שהתרחשו בשנים האחרונות - מדובר ברצף אירועים אלימים בהשתתפות ערבים ישראלים, פלסטינים ויהודים, שהתרחשו באותו חודש, התחילו בירושלים והיוו טריגר למבצע "שומר חומות".
  • מה הן תכניות הממשלה למיגור התופעה? השר לביטחון הפנים עומר בר לב הציג לפני חודשים אחדים את תכנית "מסלול בטוח" – תכנית רב שנתית לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. התכנית תוקצבה ב-2.5 מיליארד שקל וקבעה יעדים לקיום מערכת לאומית בנושא.
    ___________________________________________

לאור הפשיעה העצומה בחברה הערבית, הממשלה החליטה כי יש לשפר את רמת הביטחון האישי במגזר הערבי ולחזק את הביטחון בירושלים. החלטה זו הגיעה לאחר מקרים חוזרים ונשנים של רציחות ואלימות קשה במגזר – ממזרח ירושלים ועד אזור רהט, שהפך להיות סוג של מערב פרוע. הממשלה החליטה להילחם בתופעה בכל כוחה. איך היא מתכוונת לעשות זאת וכמה מקרי אלימות יש בפועל בחברה הערבית? הנה הפרטים:

פשיעה בחברה הערבית – מה הנתונים מהשטח?

על רקע היתכנות הממשלה להילחם בתופעת האלימות במגזר הערבי, הכנסת הכינה דו"ח מפורט שמציג נתונים מהשטח על המתרחש מבחינה זו בחברה הערבית. הנתונים המבהילים מתייחסים לשנת 2019 וביניהם:

  • בשנת 2019 נפתחו במשטרת ישראל 170.6 תיקים גלויים, ב-41% מתוכם נרשם חשוד לא יהודי.
  • בשנת 2019 נעצרו כ-51 אלף אזרחים, כ-61% מהעצורים היו לא יהודים.
  • בשנים 2019-2015 כ-80% מהחשודים בעבירות נשק היו לא יהודים.
  • באותן שנים מספר תיקי האלימות במשפחה בקרב הלא יהודים גדל ב-26%, בעוד שיעור זה בקרב יהודים גדל ב-2.6%.
  • בשנים 2019-2015, כ-57% מהקורבנות בעבירת הצתות היו לא יהודים.

להערכת השב"כ, כ-85% ממפירי הסדר במהומות מאי 2021 היו ערבים ול-10% מתוכם היה תיק פלילי. על רקע האירועים, אישרה הממשלה תכנית למיגור התופעה

מהומות מאי 2021 - מה היו השפעתן?

אחד האירועים המרכזיים והאלימים שהתרחשו בשנים האחרונות אירוע בחודש מאי 2021. מדובר ברצף של אירועים אלימים בהשתתפות ערבים ישראלים, פלסטינים ויהודים, שהתרחשו באותו חודש, התחילו בירושלים והתפרצו על רקע התסיסה בעיר שהתגברה בעקבות חודש הרמדאן. זאת, בעקבות מחאה של תושביה הערבים של שכונת שייח ג'ראח על הכוונה לפנות אותם מבתיהם. המהומות התפשטו גם בהר הבית, ארגון חמאס שיגר רקטות מרצועת עזה לכיוון ירושלים ולערים נוספות, וישראל בתגובה פתחה במבצע הצבאי "שומר החומות".

במהלך ההתפרעויות נפצעו עשרות אזרחים ברחבי הארץ ובעיקר בערים מעורבות כמו לוד ועכו. להערכת השב"כ, כ-85% ממפירי הסדר היו ערבים ול-10% מתוכם היה תיק פלילי. על רקע אירועים אלה, אישרה הממשלה תכנית חירום שתסייע למיגור התופעה.

איך הממשלה טיפלה בתופעה עד כה?

בשנת 2016 התקבלה החלטת ממשלה לשפר את רמת הביטחון האישי במגזר הערבי ולחזק את הביטחון בירושלים. ממסגרת אותה החלטה הוחלט לממש מספר צעדים כדי למגר את התופעה: הקמת תחנות משטרה חדשות, חיזוק תחנות משטרה קיימות, חיזוק מערכים מבצעיים נוספים וחיזוק מערכי תמיכה במשטרה. בנוסף, הממשלה החליטה להוסיף למשטרה כ-2,600 תקני כוח אדם. אולם, הצעדים הללו, שיועדו לשנים 2020-2017, לא מומשו במלואם.

מיעדי תכנית פירוק ארגוני פשע במגזר והפחתת האמצעים שלהם, העלאת תחושת הביטחון בקרב אזרחי ישראל בכלל ותושבי הנגב בפרט והקטנת מספר כלי הנשק הלא חוקיים בידי אזרחים ממגזר הערבי

תכנית "מסלול בטוח" - האם היא תועיל?

השר לביטחון פנים עומר בר לב הציג לפני חודשים אחדים את תכנית "מסלול בטוח" – תכנית רב שנתית לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. התכנית תוקצבה ב-2.5 מיליארד שקל וקבעה יעדים לקיום מערכת לאומית בנושא, ביניהם אישרה תוספת של 800 שוטרים בארגון בשנת 2022 בלבד, וזאת כדי להציע תגבור לכוחות המשטרתיים בשטח.

בין מטרותיה המרכזיות של התכנית: פירוק ארגוני פשע במגזר והפחתת האמצעים שלהם; העלאת תחושת הביטחון בקרב אזרחי ישראל בכלל ושל תושבי הנגב בפרט; הקטנה של מספר כלי הנשק המוחזקים באופן בלתי חוקי בידי אזרחים המשתייכים למגזר הערבי; הגברת השותפות עם נציגים מהחברה הערבית ועוד. במסגרת התכנית בוצעו מספר מבצעים למיגור תופעת האלימות במגזר.

לסיכום, תופעת האלימות במגזר הערבי הולכת ומחמירה עם השנים, והאירועים האחרונים, ביניהם מהומות מאי 2021, גרמו לממשלה להבין כי יש צורך ביישום פתרון מיידי שיסייע להילחם בתופעה. התכנית שגיבש השר לביטחון הפנים אמורה לשנות את תמונת המצב העגומה בחברה הערבית ולהפחית משמעותית את מקרי הפשיעה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חקירה במשטרה? לפני הכל - ייעוץ משפטי

    חקירה במשטרה? לפני הכל - ייעוץ משפטי

    זומנתם לחקירה במשטרה? גם אם אין לכם מה להסתיר, חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני החקירה, כדי שלא "ייפול עליכם תיק" בעקבות תחבולות חקירה משטרתיות
    9 דק'
  • סכסוכי שכנים: בתי המשפט לתביעות קטנות מכריעים

    סכסוכי שכנים: בתי המשפט לתביעות קטנות מכריעים

    סכסוכי שכנים באים לידי ביטוי בצורות רבות, ולא מעט מהם מגיעים לבתי המשפט. בהעדר הצורך בייצוג של עו"ד, תובעים רבים מגישים את תביעותיהם לבתי המשפט לתביעות קטנות. האם השופטים פוסקים בעדם או דווקא לטובת שכניהם? לפניכם פסקי דין מעניינים, שמהם עולה המסקנה, כי כל תביעה, באשר היא, יש להוכיח בראיות מתאימות
    5 דק'
  • 3 צעדים חשובים לאחר קבלת כתב אישום פלילי או הצעה להסדר מותנה

    3 צעדים חשובים לאחר קבלת כתב אישום פלילי או הצעה להסדר מותנה

    קיבלתם הודעה על כתב אישום פלילי שהוגש נגדכם או הצעה להסדר מותנה? בכתבה זו נסביר מה כדאי לעשות ומהן האפשרויות העומדות בפניכם כדי לנסות ולסגור את התיק או לשנות את כתב האישום. מדריך
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה