zap group mishpati logo

מתעמרים בכם בעבודה? אל תסבלו את זה בשקט

נושא ההתעמרות במקום העבודה עלה לכותרות לאחרונה, לאחר שנים שבהן עובדים סבלו מהתעמרות ונאלצו לסבול בשקט. בסביבת עבודה היררכית כמו במשטרה, בשירות בתי הסוהר ובצבא, הנושא אף מורכב יותר, אבל יותר ויותר עובדים בארגונים האלה עומדים על זכויותיהם ותובעים את מי שהתעמרו בהם

13.05.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
מתעמרים בכם בעבודה? אל תסבלו את זה בשקט

התעמרות בעבודה כולל סביבת עבודה משפילה, פוגענית ולא מכבדת שאין בינה ובין העבודה כל קשר. התעמרות בעבודה שייכת לתחום של יחסים בינאישיים בין העובד לאחראי עליו במקום העבודה, אבל זה לא נשאר כעניין אישי והמחוקק קבע הגדרות לגבי מה נחשב להתעמרות במקום העבודה. אסור להקל ראש בנושא, כי עובדים שסובלים מהתעמרות עלולים לשאת צלקות נפשיות וגופניות למשך שנים רבות.

בעבר, התרבות הארגונית בישראל היתה כזו שהעובדים סבלו בשקט רק כדי שפרנסתם לא תיפגע, אבל בשוק העבודה הקיים יש הרבה יותר מודעות לזכויות העובד ולכך שהוא צריך לעבוד בסביבת עבודה נעימה ומכבדת. זה לא אומר שסביבת עבודה לא יכולה להיות תובענית או מורכבת, אך יש פער בין דרישות לגיטימיות ובין סביבת עבודה משפילה ולא מכבדת.

יש דרכים מגוונות להתעמר בעובדים, מקללות ועוד החלטות בלתי הגיוניות שמציבות את העובד בעמדה משפילה

התעמרות בסביבת עבודה היררכית

בסביבת עבודה היררכית, המבוססת על דרגות פיקוד שונות ומוגדרות, יש סכנה גדולה יותר להתעמרות כיוון שהאחראי הוא במקרה זה מפקד עם כוח וסמכויות גדולות מאוד. מגיעים אלי הרבה מאוד שוטרים וסוהרים שעברו מסכת קשה מאוד של התעמרות ולא יכולים לסבול עוד. לדוגמה, ייצגתי מפקד זוטר שמפקדו הבכיר היה משפיל אותו ליד הפקודים שלו, ובימים אלה אני מייצג שוטר שמפקדו היה מקלל ומשפיל אותו במילים קשות כמו "אתה אפס", "לא תתקדם לשום מקום" ועוד.

יש דרכים מגוונות להתעמר בעובדים, מקללות ועוד החלטות בלתי הגיוניות שמציבות את העובד בעמדה משפילה. לדוגמה, מפקד של סוהר שגר ברחובות שיבץ אותו בסידור העבודה בבאר שבע למרות שהיה לו תקן ברחובות, וזאת כדי למרר את חייו ולהכריח אותו לעזוב את העבודה; או אם חד הורית לשני ילדים קטנים, שהמפקד במתכוון קבע לה משמרת בשבע בבוקר למרות שידע שאין לה סידור לילדים.

אותם מפקדים מתעמרים משתמשים באמתלה של צורך מבצעי, אבל ברגע שאנשים פונים אלי, אני יכול לדעת אם זה באמת צורך מבצעי או סתם במטרה לפגוע באותו עובד, כי אני מגיע מתוך הארגון ויודע בדיוק איך הדברים עובדים ומהו ההבדל בין צורכי המערכת להתעללות.

בימים אלה אני מייצג סוהר שעבר שני התקפי לב והמערכת מאלצת אותו לעשות עבודות שעלולות לפגוע בבריאותו כדי להתיש אותו ולאלץ אותו להתפטר

העובדים חוששים להתלונן

גופי הביטחון הם ארגונים היררכיים וסגורים בהשוואה לחברות פרטיות והקוד הארגוני הוא העדפה לסגור בעיות ומחלוקות בתוך הארגון ולא להוציא את "הכביסה המלוכלכת" החוצה.  זו הסיבה שעובדים ועובדות פוחדים להתלונן מחשש שיאבדו את מקום עבודתם. בגלל אותה היררכיה, לא תמיד אפשר לפטר או להעביר עובד מתפקידו.

קיראו עוד בנושא >>> פוסט טראומה באנשי כוחות הביטחון: שוטרים וסוהרים, אל תוותרו על ההכרה בכם

אני מייצג בימים אלה סוהר שעבר שני התקפי לב והמערכת מאלצת אותו לעשות עבודות שעלולות לפגוע בבריאותו כדי להתיש אותו ולאלץ אותו להתפטר. יש עשרות מקרים כאלה לצערי, ואני מכיר את הבעיה היטב כבר מהתקופה שבה שירתי במשטרה ובשב"ס בתפקידים בכירים. בדרך כלל  מי שמגיעים אלי הם אנשים שמרגישים שכלו כל הקיצים והם לא יכולים לשאת את המצב יותר, אנשים שהגיעו לפגיעה נפשית ומבינים שאין דרך אחרת להפסיק את הסבל וההתעללות.

בשלב ראשון העובד מגיש קובלנה נגד המתעמר ובשלב הבא מוגשת תביעה בבית הדין לעבודה

תביעת ההתעמרות כוללת גם בקשה לפיצויים

בשלב ראשון העובד מגיש קובלנה נגד המתעמר ובשלב הבא מוגשת תביעה בבית הדין לעבודה. תביעת התעמרות כוללת בקשה לפיצויים והיא מוגשת בבית דין לעבודה. תביעה מסוג זה תהיה בדרך כלל מורכבת ותכלול זימון עדים. ברוב המקרים יש עדים למקרי התעמרות, אבל קשה לאתר ולשכנע אותם להעיד כי גם הם חוששים שיתנכלו ושחלילה יאבדו את פרנסתם.

מתעמרים בכם בעבודה? אל תסבלו את זה בשקט(1)

התיקים האלה אמנם מורכבים ודרושה לא מעט עבודה, אך בעזרת קשריי אני מצליח להגיע לעדים, ומוודא שלא ייפגעו ויגיעו להעיד. הכרת המערכת היטב ומבפנים היא ללא ספק ערך מוסף גדול מאוד עבור המיוצגים שלי.

רוצים להגיש תביעה על התעמרות בעבודה? צרו קשר כאן ועו"ד בני תייאר, המייצג עובדים בתביעות התעמרות בעבודה, יחזור אליכם בהקדם

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים