zap group mishpati logo

מכתב התפטרות וסיום עבודה – איך עושים את זה נכון?

הודעתם למעסיק שלכם על עזיבת מקום העבודה בעל פה? זה לא מספיק. החוק מחייב אתכם לכתוב מכתב התפטרות פורמלי בכתב. כיצד נכון לנסח את מכתב ההתפטרות ומה עוד חשוב לדעת? בכתבה הבאה

מאת: דניאל קורן
22.08.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מכתב התפטרות וסיום עבודה – איך עושים את זה נכון?

עיקרי הכתבה:

  • מהו מכתב סיום עבודה? מכתב סיום עבודה הוא למעשה הודעה פורמלית של עובד על עזיבתו את מקום העבודה. המכתב הוא חובה על פי חוק, הזהה לחובתו של מעסיק להעניק לעובד מכתב פיטורין לאחר שהודיע לו על פיטוריו בעל פה.
  • כיצד נכון לנסח את המכתב? חוק הודעה מוקדמת דורש כי במכתב ההתפטרות יצוין יום הוצאתו של המכתב וכן יום כניסת ההתפטרות לתוקף. כמו כן, על העובד לציין את נכונותו לתת הודעה מוקדמת שבה ימשיך לעבוד אצל המעסיק.
  • הסיבות בגינן עובד שהתפטר דינו כדין מפוטר ויוכל לחתום אבטלה מהיום הראשון הן: טיפול בילד/ה לאחר לידה, בריאות לקויה והעתקת מקום מגורים.
    ___________________________________

מכתב סיום עבודה, שמטרתו היא הודעה פורמלית של עובד על עזיבתו את מקום העבודה, הוא חובה על פי חוק - חובה הזהה לחובתו של מעסיק להעניק לעובד מכתב פיטורין לאחר שהודיע לו על פיטוריו בעל פה. במכתב יש לציין את יום ההודעה על ההתפטרות ואת יום כניסתה לתוקף. מה עוד כדאי לכלול במכתב ההתפטרות ומהי המשמעות שלו? על שאלות חשובות אלו ונוספות עונה עו"ד דניאל כוכבי (בתמונה משמאל. צילום: אופיר אייב), שותף במשרד עורכי הדין נ.פינברג ומומחה בדיני עבודה. "מבחינת משמעות מכתב סיום עבודה, הרי שעל פי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, העובד נדרש לתת הודעה בכתב למעסיק על התפטרותו", מסביר עו"ד כוכבי. "כלומר, הדרישה החוקית מהעובד היא מכתב התפטרות כתוב".

התפטרות יכולה לנבוע ממגוון מניעים, אך אם החלטתם לעזוב את מקום עבודתכם עבור טיפול בילד ולאחר לידה, בשל העתקת מקום מגורים, או בשל מצב בריאותי לקוי, תהיו זכאים לדמי אבטלה מהיום הראשון כי דינכם הוא כדין מפוטר ולא כדין מתפטר

כיצד נכון לנסח את המכתב?

"חוק הודעה מוקדמת דורש כי במכתב ההתפטרות יצוין יום הוצאתו של המכתב וכן יום כניסת ההתפטרות לתוקף. כמו כן, על העובד לציין את נכונותו לתת הודעה מוקדמת בה ימשיך לעבוד אצל המעסיק, כאשר משך ההודעה המוקדמת הוא לכל הפחות על פי הקבוע בחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות".

התפטרות יכולה לנבוע ממגוון מניעים, אך אם החלטתם לעזוב את מקום עבודתכם  עבור טיפול בילד ולאחר לידה, בשל העתקת מקום מגורים, או בשל מצב בריאותי לקוי, דעו שתהיו זכאים לדמי אבטלה מהיום הראשון כי דינכם הוא כדין מפוטר ולא כדין מתפטר. עו"ד כוכבי מסביר על כל מניע בנפרד על זכויות העובד בשל אותן נסיבות:

מכתב התפטרות לרגל טיפול בילד ולאחר לידה

"על פי חוק פיצויי פיטורים, במקרה שעובדת מתפטרת על מנת לטפל בילדה, ההתפטרות תיחשב כפיטורים המזכים את העובד בפיצויי פיטורים", אומר עו"ד כוכבי. "אפשרות העובד או העובדת להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים כאמור היא עד לתשעה חודשים ממועד הלידה.

"החוק מאפשר גם לעובד להתפטר לצורך טיפול בילד ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים, וזאת במקרה בו בת זוגו הועסקה כעובדת במשך שישה חודשים רצופים לפחות בסמוך למועד הלידה, או במקרה בו הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית או בטיפולו הבלעדי מחמת נכות או מחלה של בת הזוג, או במקרה שבו בת הזוג של העובד היתה עובדת עצמאית במשך 12 חודשים רצופים לפחות בסמוך לפני יום הלידה".

על פי חוק פיצויי פיטורים עובד זכאי להתפטר בדין מפוטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים עקב העתקת מקום מגוריו

מכתב התפטרות בשל מצב רפואי לקוי

"חוק פיצויי פיטורים מאפשר לעובד להתפטר בשל מצב רפואי לקוי ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים בשל התפטרותו. על העובד לצרף למכתב ההתפטרות ממצאים רפואיים הקובעים כי אינו יכול להמשיך לעבוד לאור מצבו הרפואי.

"על פי הפסיקה שפירשה את החוק, נדרש כי יהיה ברור שהמצב הרפואי של העובד הוא זה שהוביל להתפטרותו, ואין די בקשר רופף בין המצב הרפואי להתפטרות. עוד קבעה הפסיקה כי העובד אינו נדרש בהכרח להציג תעודה רפואית מאת רופא תעסוקתי ודי באישור של רופא מטפל בקופת החולים. על התעודה הרפואית לאשרר את קיום המצב הרפואי בעת התפטרות העובד".

מכתב התפטרות על רקע מעבר דירה

 "על פי חוק פיצויי פיטורים עובד זכאי להתפטר בדין מפוטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים עקב העתקת מקום מגוריו, וזאת במספר מקרים: אפשרות אחת היא לרגל נישואיו של העובד, וזאת אם המרחק בין מקום המגורים החדש לקודם הוא 40 ק"מ לפחות ומקום המגורים החדש רחוק יותר ממקום העבודה ממקום המגורים הישן. אפשרות שנייה היא מעבר ליישוב חקלאי מיישוב שאינו חקלאי, או במקרה של מעבר ליישוב באזור פיתוח מיישוב שאינו באזור פיתוח, וזאת בתנאי שהעובד גר לפחות שישה חודשים בישובים אלה.

"כמו כן, החוק ותקנות פיצויי פיטורים מאפשרים להתפטר בדין מפוטר על רקע מעבר דירה וזאת במספר מקרים נוספים, כגון עקב העברת תפקיד של בן זוג המשרת במשטרה או בצבא, העתקת מגורים על רקע שליחות המדינה ועוד".

מה למדנו? אם החלטתם לעזוב את מקום עבודתכם, מחובתכם לנסח מכתב פורמלי קצר. במכתב יצוין יום הוצאתו של המכתב וכן יום כניסת ההתפטרות לתוקף. בנוסף עליכם לציין את נכונותכם לתת הודעה מוקדמת שבה תמשיכו לעבוד אצל המעסיק.   

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה