zap group mishpati logo

האם מקום עבודה יכול לחייב עובדים להתחסן?

תקופת הקורונה העלתה את הנושא לכותרות, אך מה אומרות העובדות בנוגע לסברה כי יש ביכולתו של מקום עבודה לחייב אותנו להתחסן? האם הכל בבחינת שחור ולבן? עו"ד ירון סקלסקי עונה

03.10.22
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
האם מקום עבודה יכול לחייב עובדים להתחסן?

מדובר ללא ספק בנושא שנוי במחלוקת: מצד אחד הרצון לחסן את העובדים כדי לדאוג לשמור על בריאות במקום העבודה, בוודאי כזה שבו אנשים השייכים לאוכלוסיה בסיכון, אך מצד שני אנו עדיין חיים במדינה דמוקרטית השומרת על חירות הפרט ולא מוסמכת לאלץ אותנו להתחסן. היכן עומדים הדברים?

יאיר סקלסקי, עו"ד מומחה לרשלנות רפואית, שהתארח בתכנית "דוקטורס" ברדיו תל אביב, מסכים כי אכן לא מדובר במושגי "שחור ולבן", למרות שהשורה התחתונה אומרת כי במדינת ישראל לא ניתן לחייב ביצוע חיסונים נגד שפעת וקורונה.

עם זאת, הוא מסביר, המעסיק אינו מסונדל. "הפסיקה לא קבעה זאת באופן נחרץ, אך בתהליך משפטי, מותר למעסיק גם לפטר", מציין עו"ד סקלסקי. הוא מזכיר כי מותר למעסיק לבוא ולומר לעובד שמסכן את סביבתו לעבוד מהבית, ובמידה שהוא מסרב לעשות זאת, ניתן לפטרו.

האם מקום עבודה יכול לחייב עובדים להתחסן?(1)

בשיחה עימו עלתה סוגיית הרופא הבודד שיכול לבוא ולומר לאנשים שלא להתחסן, כפי שקרה לא אחת בתקופת הקורונה. "מי שיוצא נגד, יוצא נגד המקצוע שלו", טוען עו"ד סקלסקי, אך מוסיף כי פעילות ההסברה בעד החיסונים היתה נכונה יותר מאשר "הכרזת מלחמה" נגד כל מי שלא הסכים לכך.

"הסיכון מובנה ברפואה, גם כשהכל פרפקט והרופא הכי מקצוען בעולם, יש סיכון בכל פעולה רפואית. צריך לדבר על הסיכונים, לא למכור אשליות כשמדובר בחיסון, אבל מכאן ועד לחייב חיסון - זה גם לא דבר נכון", הוא מסכם.

להאזנה לשיחה המלאה ולהרחבה בנושאי רפואה מונעת בהיבט המשפטי והאתי >>>>

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים