zap group mishpati logo

תופעה: עובדים מנצלים לרעה את זכויותיהם ופוגעים במעסיקים

מעמדם של העובדים משתנה לטובה, אך לצד זאת קיימת תופעה לפיה עובדים מנסים, ב"שיטת מצליח", לתבוע תביעות סרק מעסיקים לשעבר ואלה נאלצים לשלם להם לא מעט כסף. עו"ד אידה דן, המתמחה בדיני עבודה, על התופעה ומה ניתן לעשות כדי להקדים תרופה למכה

17.12.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תופעה: עובדים מנצלים לרעה את זכויותיהם ופוגעים במעסיקים

אחד המקרים שהגיעו לידי משרדה של עו"ד אידה דן, המתמחה בדיני עבודה, הוא של מעסיק בעל מסעדה. אחד העובדים, שסיים בה את עבודתו, "נזכר" כעבור שש שנים ו-11 חודשים, חודש בלבד לפני תום תקופת ההתיישנות, לתבוע את המעסיק בשל זיהום בדם ונזקים רבים שנגרמו לו כתוצאה מקוץ של דג שניקה. 

מקרה אחר הוא של יזם בעל מקרקעין, אשר העסיק פועלי בניין ערבים באמצעות קבלן. גם במקרה הנוכחי הפתיע עובד לשעבר כעבור 6.5 שנים, כאשר הגיש תביעה בגובה חצי מיליון שקל בטענה שבמהלך אחד מימי עבודתו נפל עליו קרש וכתוצאה מכך נשברו שיניו.

"מי בכלל יכול לזכור מה היה לפני למעלה משש שנים?!", אומרת עו"ד דן. "בעל המקרקעין כלל לא הכיר את העובדים שהעסיק הקבלן. התובע הציג דו"ח מבית חולים וקישר את הטיפול הרפואי שניתן לפגיעה בעבודה, למרות שאף אחד לא ידע ולא שמע על האירוע. יש כאן במובהק ניצול של הליכי משפט", אומרת עו"ד דן.

לדבריה, "התובעים מחכים כמעט עד לסיום תקופת ההתיישנות כדי שהדברים יהיו מעורפלים. המעסיק מצידו נאלץ לשכור עו"ד להגנה, ורק זה עולה לו לא מעט כסף. התובעים פועלים ב'שיטת מצליח'".

העובדים מגישים תביעות סרק מנופחות וחסרות פרופורציה מתוך רצון להתעשר ומתוך הנחה שעצם הגשת תביעה מייצרת לחץ, והמעסיק ייאלץ לסגור בפשרה כי למעסיק יש כביכול כיס עמוק

"ציידי עובדים זרים גוזרים קופון בתביעות נגד מעסיקים"

עו"ד דן ממשיכה ומספרת על "תופעה של לא מעט גורמים שממש צדים עובדים זרים, שכלל לא יודעים את זכויותיהם, רובם מענף המסעדנות, מעדכנים אותם כי לא שולמו להם זכויות עובדים ומגישים עבורם תביעות כנגד מעסיקים על זכויות שלא שולמו, שעות נוספות וכו'. במילים אחרות: יורים לכל עבר. אם המעסיק לא ניהל פנקס כראוי או לא נתן טופס הודעה לעובד בשפתו, הוא בבעיה גדולה. לרוב, העובדים הזרים סיימו את תקופת שהותם וכבר מזמן עזבו את הארץ, אבל הם נותנים ייפוי כוח לאותם גורמים, שממשיכים את התביעה ושולחים את הכספים לחו"ל בניכוי שכר טרחה, וכך גוזרים לעצמם קופון".

לדברי עו"ד דן, התופעה של עובדים המנצלים לרעה את הליכי המשפט ואת זכויות המגן, על מנת לתבוע מעסיקים לשעבר, הולכת וגדלה בשנים האחרונות. "ישנם מקרים של עובדים שרוצים שיפטרו אותם בכוח, ובינתיים גורמים למעסיקים, שמתקשים להוכיח את צדקתם, נזקים רבים. העובדים מגישים תביעות סרק מנופחות וחסרות פרופורציה מתוך רצון להתעשר ומתוך הנחה שעצם הגשת תביעה מייצרת לחץ, והמעסיק ייאלץ לסגור בפשרה כי למעסיק יש כביכול כיס עמוק".

כאשר נותנים לעובד הכשרה מקצועית, ניתן להוסיף סעיף בחוזה ההעסקה ולהתנות זאת בהגבלת זמן. כלומר, אם העובד עוזב לפני שחלפה שנה, הוא יצטרך להחזיר את ההשקעה היחסית שהוענקה לו

"מעסיקים קטנים הפכו לשטח הפקר"

אחת מנקודות התורפה של חברות קטנות היא התלות הגדולה שלהם בכל אחד מהעובדים, והעובדה שלרוב המעסיקים אין ליווי משפטי, מה שמייצר קרקע פורייה לתביעות.

"מעסיקים צריכים להוכיח שהעניקו לעובדים שלהם את כל הזכויות, אך אם חטאו ולא ניהלו פנקס כמו שצריך, או לא נתנו לעובד הודעה בדבר עבודה – רק על זה הם עלולים להיקנס בגובה 5,000 שקל. למרבה הצער, לא מעט חברות קטנות לא מנהלות פנקסים כמו שצריך". 

תופעה נוספת שפוגעת במעסיקים רבים היא עובדים שלומדים את רזי העבודה אצל המעסיק ולאחר שקיבלו את כל הכלים, רצים לפתוח עסק מתחרה משלהם. בינתיים, הם מאלצים את המעסיקים שלהם לפטר אותם, גונבים להם לקוחות וגורמים להם לנזקים רבים.

לתופעה זו, אומרת עו"ד דן, אין פתרון מבחינת חוקי יסוד, מפני שאסור להגביל את העובד לעבוד בתחום. אולם, "פתרון נקודתי אך לא מוחלט הוא שכאשר נותנים לעובד הכשרה מקצועית, ניתן להוסיף סעיף בחוזה העסקה ולהתנות זאת בהגבלת זמן. כלומר, אם העובד עוזב לפני שחלפה שנה, הוא יצטרך להחזיר את ההשקעה היחסית שהוענקה לו. זוהי אמנם רשת ביטחון אך לא ניתן ליישמה בכל תחום".

לדברי עו"ד דן, "נותנים את כל הזכויות לעובדים כי הם חלשים, אך מעסיקים קטנים הפכו לשטח הפקר. כוח העבודה בישראל הוא יקר יחסית לכל מקום אחר בעולם. על שכר מינימום הם לא משלמים 29 שקל בלבד אלא הרבה יותר: זכויות ותנאים סוציאליים, שעות נוספות, דמי הבראה וחופשה.

על המעסיקים לנהל רישום ולתעד כל פרט חשוב הנוגע לעובדים, לתנאי העבודה, לשעות העבודה, השכר והזכויות הניתנות לכל עובד ועובד

כיצד יכולים מעסיקים להגן על עצמם מפני תביעות עובדים?

לדברי עו"ד דן יש מספר צעדים שמומלץ לנקוט:

* על המעסיקים לנהל רישום ולתעד כל פרט חשוב: שעות העבודה, תנאים סוציאליים וכיו"ב.

* על המעסיק להחתים את העובד על מסמך שמעיד שקיבל הודעה לעובד, בשפתו של העובד.

* על תנאי העבודה להיות ברורים ונהירים בהודעה לעובד: התייחסות לתשלום שעות נוספות, שיטת תיעוד שעות העבודה, הפרדה ברורה בתלוש השכר בין שעות רגילות/ גלובליות לשעות נוספות, הענקת זכויות כראוי ועל פי חוק, כמה ימי חופשה ניתנים וניהול תלושי שכר תקינים.

 צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים