zap group mishpati logo

חוק המזומן: מחזיקים בבית סכומי כסף גבוהים? כדאי שתשקלו זאת שוב

כל ישראלי מכיר את המשפט ''אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש'', אך חוק המזומן שנכנס לחיינו בשנים האחרונות בהחלט הביא לגל של מחשבות ותהיות. יועץ המס, אבי אמסלם, עושה סדר בבלגאן – מה מותר, מה אסור ומה הם העונשים?

21.03.23
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
חוק המזומן: מחזיקים בבית סכומי כסף גבוהים? כדאי שתשקלו זאת שוב

סכום התשלום במזומן בבית עסק ירד לאחרונה מ-11,000 שקל ל-6,000 שקל, זאת במסגרת החוק לצמצום השימוש במזומן. עם זאת, המגבלה על תשלום במזומן בין אנשים היא עד 15,000 וברכישת מכונית עד 50,000 שקל.

מה הם המקרים החריגים בחוק? מה הן ההגבלות על השימוש בצ'קים? מה אומר החוק לגבי חברות עסקים והאם ההגבלות במזומן חלות בין קרובי משפחה? על שאלות אלו ועוד, תשובות בשורות הבאות.

מה קובע החוק לגבי עסקאות במסגרת העסק?

עוסקים המבצעים פעולה של עיסקה או הלוואה או תרומה עד לסכום של  6,000 שקל אינם מוגבלים לגבי קבלה או תשלום באמצעות מזומן. אך מה קורה אם מדובר בסכום גבוה יותר? בעיסקה או הלוואה או תרומה מעל סכום זה, העוסקים יכולים לשלם או לקבל במזומן רק עד 10% ממחיר העיסקה או 6,000 שקל, לפי הנמוך בין השניים. 

לפני חצי שנה הוקשחו התנאים ונקבע כי התקרה לעסקה בין שני אנשים פרטיים היא 15,000 שקל. מעל סכום זה יוכלו לשלם או לקבל מזומן רק בשיעור של 10% ממחיר העסקה או 15,000 שקל, לפי הנמוך מביניהם

מה קובע החוק בעיסקה בין שני אנשים פרטיים?

רק לפני שנתיים החוק קבע שעיסקה בין שני אנשים פרטיים לא תעלה על סכום של 50,000 שקל, אך לפני חצי שנה הוקשחו התנאים ונקבע כי התקרה לעסקה בין שני אנשים פרטיים היא 15,000 שקל. מעל סכום זה יוכלו לשלם או לקבל מזומן רק בשיעור של 10% ממחיר העסקה או 15,000 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

מהו הדין לגבי עסקאות שמתבצעות עם מספר לקוחות או לגבי עיסקה עם גורם אחד כשהתמורה מפוצלת למספר ספקים?

אם מדובר ברכישה או במכירה של שירותים, כל מקרה ייבחן בהתאם לנסיבותיו, לעניין מהות העיסקה והצדדים לה. לדוגמה, אם קבוצה רוכשת כרטיסים/ חבילה במרוכז מסוכן מכירות, יראו את העסקה כעיסקה אחת. מנגד, אם מספר אנשים מתקשרים במקביל עם סוכן אחד, בחבילה זהה, כאשר כל אחד מהם מתחייב ומשלם בנפרד על רכישת הכרטיסים/ החבילה והעסקאות אינן תלויות זו בזו, כל עיסקה תיראה כעסקה נפרדת.

אם מדובר ברכישה או במכירה של מוצרים, חשוב לדעת כי במכירת מספר מוצרים, העיסקה תיבחן בהתאם לנסיבותיה. לדוגמה, אדם הרוכש בחנות רהיטים מספר פריטים יחדיו (מערכת לסלון שכוללת מספר פריטים) ומקבל הצעת מחיר כוללת על כל הפריטים שרכש, הרי שמדובר בעיסקה אחת ו"מחיר העיסקה" כולל את מחירם של כל המוצרים יחדיו. לעומת זאת, במצב שבו אדם מגיע מעת לעת ומבצע בכל פעם בנפרד רכישה של רהיט, כל רכישה תיחשב כעיסקה.

האמור לגבי הפקדת מזומן נכון גם לגבי כל העברת מזומן אחרת, באמצעות שליח או צד ג'

האם הפקדת מזומן בתמורה לעיסקה, בסכומים החורגים מהקבוע בתוספת הראשונה לחוק, ישירות לחשבון הבנק של המוכר או ספק השירות, היא בגדר מתן ו/או קבלת תשלום במזומן האסורים בחוק?

הפקדת מזומן המהווה תמורה עבור מכירת נכס או מתן שירות, או הניתנת במסגרת הלוואה, מתנה, תרומה או שכר עבודה, כמוה כ"תשלום במזומן", עליו חלות המגבלות הקבועות בחוק. יש לציין גם כי האמור לגבי הפקדת מזומן נכון גם לגבי כל העברת מזומן אחרת (באמצעות שליח או צד ג').

בוצעה עיסקה שבה שולם מזומן ללא הפרות של החוק, אך אחר כך היו לה תוספות, כך שהעיסקה הסופית היא בסכום גבוה יותר, והסכום ששולם במזומן היה בניגוד לחוק ביחס למחיר העיסקה הסופית. מה עושים?

"מחיר העיסקה" יהיה בהתאם לעסקה הסופית. עם זאת, על הסכום שכבר שולם במזומן בגין העיסקה המקורית, טרם הגידול "במחיר העיסקה", לא יוטל עיצום כספי, כאשר הבחינה לגבי ההפרה תהיה רק לגבי יתר התשלומים.

אני עומד לפני רכישת רכב חדש מסוכנות. מה קובע החוק?

מחיר העיסקה הוא תמורה שהצדדים הסכימו עליה, כולל מע''מ והוצאות נלוות. אם אתם עומדים לרכוש רכב חדש ומחיר העיסקה הכולל הוא 52,000 שקל + מע"מ, אסור לשלם אותה במזומן.

החוק קובע כי עוסק יסב צ'ק או יקבל צ'ק מוסב, בכל סכום, רק אם שמו ומספר תעודת זהותו מופיעים עליו. בנוסף, חובה לדעת כי על כל עוסק לתעד את אמצעי התשלום/ התקבול שבאמצעותם ביצע את העיסקה

האם אפשר לקבל משכורת במזומן?

אדם פרטי המשלם או מקבל שכר עבודה לא יכול לעבור סכום של 6,000 שקל במזומן. כפועל יוצא מכך, נקבעה לאחרונה גם התקרה לגבי קבלה או מתן של מתנה (ממקום עבודה או חברים) שיכולה להגיע לרף מקסימלי של 15,000 שקל. במידה שקיבלתם מעל סכום זה, תוכלו לקבל את המתנה רק 10% ממחיר המתנה במזומן או 15000 שקל, לפי הנמוך.

אני אמור לקבל הלוואה. האם יש תקרת סכום?

עבור אדם פרטי, שנתן או קיבל הלוואה, תוקטן התקרה ובמקום סכום של 11,000 שקל, התקרה תהיה 6,000 שקל. מעל סכום זה יוכלו לשלם או לקבל מזומן רק 10% מסכום ההלוואה או 6,000 שקל, לפי הנמוך מביניהם.

האם יש הגבלות בחוק על המרת מזומן אצל חלפן כספים?

אין הגבלה על המרת מזומן במזומן, אולם החוק יחול על רכיב הרווח בעסקת החלפנות. לדוגמה: אם שער החליפין הידוע בין השקל לדולר הוא 3 שקלים ואדם המיר אצל חלפן שקלים לדולרים לפי שער חליפין של 3.15 שקלים לדולר, אז על 0.15 שקלים יחולו ההגבלות, אם רכיב הרווח עולה על 6,000 שקל.

האם יש גם הגבלות על שימוש בצ'קים?

חל איסור על קבלת או מתן צ'ק פתוח כנפרע או כנסב. ההגבלות חלות על צ'ק עבור עיסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה ומתנה. החוק קובע כי עוסק יסב צ'ק או יקבל צ'ק מוסב, בכל סכום, רק אם שמו ומספר תעודת זהותו מופיעים עליו. בנוסף, חובה לדעת כי על כל עוסק לתעד את אמצעי התשלום/ התקבול שבאמצעותם ביצע את העיסקה. לגבי אנשים פרטיים, החוק מגביל רק לגבי צ'קים בסכום שעולים על 5,000 שקל. במקרה כזה, שני האנשים יכולים לשלם או לקבל צ'ק רק כאשר שם מקבל הצ'ק נקוב בצ'ק כמקבל או כנסב.

כל מי שנתפס במרמה, במטרה להתחמק מאחד האיסורים לגבי השימוש במזומן - פיצול עיסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה ורישום פרטים כוזבים במסמך - דינו מאסר של שלוש שנים

מהו העונש למי שמפר את החוק?

מי שנתפס ישלם בשלב הראשון קנס שגובהו ייקבע לפי סכום ההפרה, שהוא הסכום שאסור היה לשלם במזומן. לדוגמה: אם סכום ההפרה הוא עד 25,000 שקל, הקנס יעמוד על 15% מסכום ההפרה. אם סכום ההפרה הוא למעלה מ-25,000, הקנה יהיה 20% מסכום ההפרה ואם סכום ההפרה מעל 50,000 שקל, שיעור הקנס יהיה 30% מסכום ההפרה.

בנוסף, כל מי שנתפס במרמה, במטרה להתחמק מאחד האיסורים לגבי השימוש במזומן - פיצול עיסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה או מתנה ורישום פרטים כוזבים במסמך - דינו מאסר של שלוש שנים.

צילום: שאטרסטוק 

*מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו כתחליף לייעוץ מקצועי. הבונוס – הגשמה פיננסית ו/או אבי אמסלם אינם אחראים, לא במישרין ולא בעקיפין, לכל שימוש ו/או יישום של הנאמר במאמר זה (ט.ל.ח) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • חוק זכויות נפגעי עבירה: עיקרים ומטרות

    חוק זכויות נפגעי עבירה: עיקרים ומטרות

    עד לחקיקת חוק זכויות נפגעי עבירה, הקורבנות שנפגעו מביצוע העבירה היו כמעט נטולי מעמד וזכויות. כיצד שינה החוק את המצב? אילו זכויות החוק נותן לנפגעים?
    6 דק'
  • החוק לצמצום השימוש במזומן

    החוק לצמצום השימוש במזומן

    מוכרים מכונית, מטבח או ריהוט יוקרתי - והקונה מבקש "הנחת מזומן"? חשוב להכיר את המגבלות החוקיות החדשות על שימוש במזומן. זהירות, קנסות גבוהים בגין הפרה
    9 דק'
  • הגנת הפרטיות: כן, גם בעידן הרשתות החברתיות

    הגנת הפרטיות: כן, גם בעידן הרשתות החברתיות

    הזכות לפרטיות היא זכות חיונית, המוגנת בחוק הגנת הפרטיות. החוק קובע את הדרכים להגנת הפרטיות ומטיל סנקציות פליליות ואזרחיות על מי שמפר את הזכות
    6 דק'