zap group mishpati logo

גני תקווה עיר. עכשיו זה רשמי: בשנת ה-70 להיווסדה גני תקווה הוכרזה כעיר

גני תקווה הוכרזה כעיר בחגיגות ה-70 להקמתה. ההחלטה על שינוי ההגדרה המוניציפלית שלה, ממועצה מקומית לעיר, התבססה על נוכחות דמוגרפית מרשימה של יותר מ-20 אלף תושבים

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
04.05.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
גני תקווה עיר. עכשיו זה רשמי: בשנת ה-70 להיווסדה גני תקווה הוכרזה כעיר

עיקרי הכתבה:

ההגדרה המוניציפלית של גני תקווה – השינוי ממועצה מקומית לעיר מתבסס על מספר גורמים, ביניהם מספר התושבים, לצד צפי משמעותי לגידול האוכלוסיה, כלכלה מתקדמת, ותכנון נדלנ"י.

גידול אוכלוסין בגני תקווה - כיום מתגוררים בעיר למעלה מ-20 אלף תושבים ונראה שלא רחוק הזמן שתשתווה מבחינה דמוגרפית לשכנתה קריית אונו, בה מתגוררים כ-35 אלף תושבים.
______________________________________________

גני תקווה לא תמיד נחשבה לעיר מבוקשת ואיכותית. העיר, שהוקמה כמושבת עולים אי אז בשנת 1949 על ידי הסוכנות היהודית, עברה הרבה תלאות בדרך עד להפיכתה לעיר הפופולרית שהיא כיום. בתחילת דרכה כיישוב עולים היא היתה מנותקת מחשמל ומים, ללא תחבורה ציבורית ועם אוכלוסיה דלה. כיום, המצב שונה לחלוטין והעיר נחשבת למבוקשת מאוד בשל מיקומה המרכזי.

גני תקווה, הממוקמת בבקעת אונו מצפון לסביון, ומדרום לפתח תקווה וכפר מעש, הוכרזה לאחרונה כעיר במסגרת טקס חגיגי. השינוי בהגדרה המוניציפלית התבסס על מספר גורמים, ביניהם מספר תושבים העולה על 20 אלף ועל צפי משמעותי בגידול האוכלוסיה, כלכלה מתקדמת, ותכנון נדלנ"י חדשני.

מספר התושבים בגני תקווה עתיד לצמוח בעקבות פרויקטי נדל"ן ברחבי העיר המתוכננים להיבנות בעתיד הקרוב, לצד פרויקטים שנבנים בימים אלה

גידול אוכלוסין מאסיבי

כחלק מהנימוקים להפיכתה של גני תקווה לעיר, הנימוק המרכזי הוא גידול האוכלוסין. לפי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כיום מתגוררים בעיר למעלה מ-20 אלף תושבים, או ליתר דיוק 24 אלף תושבים, בדומה לקריית שמונה בה מתגוררים כ-22 אלף תושבים. נראה שלא רחוק הזמן עד שגני תקווה תשתווה מבחינה דמוגרפית לשכנתה קריית אונו, בה מתגוררים כ-35 אלף תושבים, אך היא עדיין שרחוקה מאוד מהשכנה השנייה שלה, פתח תקווה – אחת הערים הגדולות בארץ, בה מתגוררים כ-256 אלף תושבים. מספר התושבים בגני תקווה עתיד לצמוח בעקבות פרויקטי נדל"ן ברחבי העיר המתוכננים להיבנות בעתיד הקרוב, לצד פרויקטים שנבנים בימים אלה. המיקום האטרקטיבי של העיר הקרובה מאוד לתל אביב הופך אותה לאחת הערים המבוקשות ביותר בארץ.

"אפריקה ישראל" בנתה שם את אחד הפרויקטים הראשונים שלה - "גבעת סביון", ובעקבות פרויקט זה הוכפלה אוכלוסיית היישוב

ממושבת עולים לעיר יוקרתית

המגמה החיובית של העיר החלה בשנת 1972. באותה שנה חברת הנדל"ן "אפריקה ישראל" בנתה שם את אחד הפרויקטים הראשונים שלה "גבעת סביון", ובעקבות פרויקט זה הוכפלה אוכלוסיית היישוב. עם השנים נבנו עוד ועוד פרויקטי נדל"ן בעיר, מה שהגדיל משמעותית את האוכלוסיה, וזאת בשל מיקומה המרכזי של העיר.

ליזי דלריצ'ה, ראש עיריית גני תקווה, אמרה בחגיגות ה-70: "מעבר לכך שמדובר באירוע היסטורי, זו היא תולדה של עשייה מאומצת לאורך שנים, התעקשות מול משרדי הממשלה על בניית תכניות אסטרטגיות ומותאמות לקצב הגדילה של היישוב, תוך התעקשות על תכנון לטווח הארוך. "הקהילתיות והערכים שמביאה גני תקווה, עם גיוון האוכלוסיה שלה, היא הוכחה שאפשר לחיות זה לצד זה. אני מברכת את שר הפנים על ההכרה שלו בנו כעיר בישראל. גני תקווה ממשיכה להסתכל לעתיד, המחויבות שלה לחינוך, לקהילה ולייעול השירותים לתושב, תמשיך למשוך משפחות ותושבים חדשים בעשורים הבאים.

"שינוי המעמד לעיר בעיקר יאפשר לנו לשנות, אך בלי להשתנות - נשמור על איכות החיים ועל האופי הקהילתי הייחודי של גני תקווה. העצמאות הניהולית מול משרד הפנים תאפשר לנו להמשיך ולספק שירותים ברמה מיטבית יותר מול משרדי הממשלה והרשויות הסטטוטוריות. המהלך הזה יאפשר לנו גם להבטיח את עצמאות היישוב, במבט צופה פני עתיד".

שר הפנים והבריאות, ח"כ משה ארבל, אמר: "היכולת המיוחדת של העיר ותושביה לחיות יחד, קהילות ושבטים בהרמוניה נפלאה, היא הודות למנהיגות ראשת העיר ולעובדי הרשות גם יחד. קיבלתי את המלצת מנכ"ל משרד הפנים בעיקר על רקע ההתנהלות הכלכלית הנכונה שמיושמת בגני תקווה ועל כך הקרדיט להנהגה ולעובדי המועצה שהפכה לעירייה ואני מקווה ומאמין שהתנהלותה תהווה דוגמה לרשויות נוספות".

 מנכ"ל משרד הפנים, עו"ד רונן פרץ, הוסיף: "ההתנהלות המקצועית הובילה את הרשות לשינוי מעמדה המוניציפלי ואני סמוך ובטוח כי תמשיכו להוביל את העיר באותה רמת מקצועיות ומסירות מול אתגרי הפיתוח העומדים לפניכם תוך מתן שירות איכותי לתושבים".

שורה תחתונה: אחרי 70 שנה מאז הקמתה, גני תקווה הפכה לעיר בשל גידול האוכלוסיה המרשים שלה וצפי הגדילה שלה ובשל פרמטרים כלכליים ותכנוניים קיימים ועתידיים.  

בתמונה למעלה, שכונה בגני תקווה. צילום: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה