zap group mishpati logo

חשיבותו של רואה חשבון בליווי עסקים חדשים

"אנשים רבים חושבים שהם יכולים לוותר על התייעצות, שירות ועבודה עם רואה חשבון", אומר אביטל שלו, רו"ח המתמחה, בין היתר, בליווי עסקים חדשים וצומחים. על חשיבות הייעוץ והליווי המקצועי לפתיחת עסק ובכלל

מאת: מערכת זאפ משפטי
25.12.23
תאריך עדכון: 25.12.23
6 דק'
חשיבותו של רואה חשבון בליווי עסקים חדשים

ישראל במלחמה, ועבור אנשי עסקים צעירים רבים זו לא רק מלחמה על הבית, אלא גם מלחמה על העסק והפרנסה. בעלי עסקים חדשים שיצאו לדרך ממש לפני המלחמה מוצאים את עצמם במצב מורכב. חלקם משרתים במילואים (וגם העובדים שלהם), חלקם אולי עובדים כרגיל, אבל ככל הנראה הלקוחות שלהם לא פנויים כל כך כרגע מבחינה פיזית, נפשית וכלכלית לרכוש מהם. העתיד הכלכלי נראה מלחיץ, וזה תקף לכל העסקים.

למען האמת, לא רק עסקים חדשים שנקלעו למלחמה מרגישים חוסר אונים – עצמאים רבים מחליטים לוותר על ליווי מקצועי ויוצאים לדרך חדשה בלי תכנית כלכלית מסודרת, שנשענת, בחלקה, על הטבות שהם יכולים לקבל, ניצול מירב זכויות המס, רווחים שניתן לחלק כך שהמיסים עליהם לא יהיו גבוהים מדי ועוד הרבה מאוד פעולות שמטרתן להגדיל את הרווחים, לצמצם את ההוצאות ולאפשר לעסק לצמוח בצורה הנכונה והטובה ביותר. כדי שזה יקרה, אי אפשר לוותר על המרכיב הכי חשוב בעסקים בכלל ובעסקים חדשים בפרט – רואה חשבון מקצועי ומנוסה.

"אנשים רבים חושבים שהם יכולים לוותר על התייעצות, שירות ועבודה עם רואה חשבון", אומר אביטל שלו, רואה חשבון המתמחה, בין היתר, בליווי עסקים חדשים וצומחים. "אם ניקח לדוגמה את ניהול מערכת החשבונות של העסק – לא מדובר בטבלת רווח והפסד, אלא במערכת מתוחכמת שיש לה כמה מטרות, אחת מהן היא לקבל החלטות עסקיות מושכלות, תוך כדי מעקב אחרי הביצועים של העסק וההבנה מהו הרווח ומה הן ההוצאות".

למה לחברות ועסקים חדשים חשוב להיות מלווים ברואה חשבון?

"כי רואי חשבון ליוו כמה וכמה עסקים בשלבים שונים של חיי העסק והם יודעים איך להעמיד לוח חזון כלכלי ועסקי מדויק לעסק ולשוק בו העסק חי. רואה חשבון, בשל נסיונו והידע שלו, יכול לייעץ לבעלי העסק החדשים לתכנן תקציב, לנהל תזרים מזומנים, לנתח את הרווח והפסד של העסק, לנצל את כל הזכויות שלהם, ולהעמיד את כל החובות שלהם מולם, כך שיטפלו בהם לפני שהם הופכים לגדולים ובעייתיים מדי".

ליווי של רואה חשבון חיוני גם כדי שעסק צעיר יוכל למצות ולנצל את מלוא הזכויות שלו, באופן שיעזור לו להגדיל את הרווחים שלו ולצמצם את ההוצאות, מסביר רואה חשבון אביטל שלו . "למשל, הפסדי הון. מי שעושה את הדו"חות שלו לבד, לרוב לא מודע לכך שהוא יכול וצריך לרשום את הפסדי ההון שצבר, וביום שיש לו רווח הון, הוא רשאי לקזז את הפסדי ההון האלה מהרווח ולשלם פחות מס - זה תכנון מס לגיטימי וחוקי לחלוטין".

אילו טעויות עסקים חדשים נוטים לעשות?

"עסקים חדשים נוטים לעשות לא מעט טעויות, שהמקור שלהן טמון דווקא מהמקום הטוב של פתיחת העסק. כלומר, היוזמה, המרץ וההתלהבות של היזמים הצעירים גורמים להם בטעות לחשוב שהם יכולים לעשות הכל לבד ולנהל את העסק בלי יסודות עמוקים".

רו"ח אביטל שלו מציג את העקרונות החשובים בניהול עסק חדש:

תכנית עסקית – "תכנית עסקית היא מסמך מפורט המפרט את מטרות העסק, את האסטרטגיה שלו, תכניות השיווק, הניהול, התקציב המופנה לכל שלב וסעיף ועוד. תכנית עסקית היא כלי חשוב שמשאיר את היזם ממוקד בדרך ופחות מאלתר, מה שעוזר לו לא לאבד שליטה. תכנית עסקית מציבה מטרות, אך גם פרקי זמן ריאליים שבמהלכם יש להשיג אותן (כולל פירוט הסעיף השיווקי וכו') ומה קורה בכל שלב אם המטרה לא הושגה.

מחקר שוק – "המחקר הוא כלי חשוב להצלחה של כל עסק, וצריך לעשות אותו גם אם אתם בטוחים שאתם פותחים את העסק הכי משתלם, שווה ומקסים שיש. המחקר יכול לחסוך המון כסף, או לחלופין – לגרום לך לפתח מוצר אחר. למשל, המחקר יכול לגלות לך שהשוק רווי במוצרים כמו אלה שלך, והמתחרים שלך מסוגלים למכור את אותו מוצר במחיר זול מזה שאתה מציע עקב משאבי אספקה גדולים יותר. המחקר עשוי לכוון אותך לקבל החלטות אחרות, לנתב את הפעילות למקום אחר, לשנות את המוצר וכן הלאה".

הגדרת קהל היעד – "הגדרה לא נכונה או לא מדויקת של קהל היעד מובילה לשיווק שנעשה בוואקום – שיווק שלעולם לא ישיג את מטרתו כי הוא לא מכוון לקהל היעד האמיתי שלו. מחקר קהל יעד מעמיק מאפשר לעסק להבין מיהו הקהל של המוצר שלו, ולפעמים יש פה הפתעות, כמו למשל מעצבת אופנה צעירה ופרועה שמגלה לתדהמתה שהלקוחות שלה יהיו דווקא נשים מעל גיל 70, וכדאי שהיא תשנה את אופן השיווק והפרסום שלה בהתאם, את מיקום העסק ואת המחירים בהתאם.

"סוגיה נוספת שצריך להביא בחשבון היא מה הם הצרכים האמיתיים של אותו קהל. לדוגמה, אם קהל היעד הם ילדים, היזם לא יכול למקם את העסק שלו במיקום מרוחק שאינו נגיש בתחבורה ציבורית, או לחלופין להבין שהעסק שלו יעבוד רק אם הוא ימוקם בקניון, או רק אם ימכור אונליין – ועוד. מחקר שוק קהל יעד נכון, מלווה ברואה חשבון מנוסה, יעזור ליזם למקם את העסק שלו באופן מדויק לקהל שלו, לתמחר את המוצרים שלו באופן נכון ורלוונטי לקהל היעד, ולמכור בשיטה המתאימה לקהל היעד".

מה לגבי יחידים, שאינם בעלי עסק?

"אנחנו עכשיו בחודש דצמבר - סוף שנת המס, אז שכירים צריכים לשים לב שהמעסיק הפקיד את כל קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלהם, ואם זה לא קרה עד כה, כדאי שזה יקרה עד 31 בדצמבר. אופן הבדיקה מאוד פשוט: לכל חברת ביטוח יש אתר שניתן להיכנס אליו בקלות ובאמצעות מספר ת.ז וטלפון נייד, לבדוק את ההפקדות.

"לגבי עצמאים – אותו דבר, רק שעליהם ראשית להתייעץ עם רואה החשבון שלהם, לשבת איתו, לנתח את הרווחים, לבדוק עמידה ביעדי מיסים, לוודא אילו זכויות מס קיימות שניתן לנצל, לדוגמה הפקדות לקרן פנסיה, קרנות השתלמות, אובדן כושר עבודה וכו'. כל זאת, תוך ניתוח יסודי של תזרים המזומנים העתידי עליו נסתמך בקבלת החלטות, כמו הפקדה נוספת עד תקרת ניצול הזכויות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות. המטרה היא הפקדה מושכלת שלמרות הביצוע לא תזיק לתזרים המזומנים השוטף.

"לגבי חברות, בשלב הזה אם יש להם הוצאות משמעותיות ותזרים מזומנים חיובי, יש לשקול להקדים אותן. בין השיקולים, קניית ציוד לשנה שלמה, החלפת מכונה וכדומה. יועץ טוב יכול לנתח ללקוח שלו את הרווחים וההפסדים בצורה שתעזור לו למקסם את הרווחים שלו ו/או להפסיד פחות".

רואה חשבון אביטל שלו מציין כי ברשות המיסים יש כספים רבים שממתינים לקהל שלא מודע לכך שמגיעים לו החזרים וזיכויים שונים. "למשל, אנשים שעבדו בשתי עבודות, עשו תיאום מס שהיה גבוה מדי בסופו של דבר וביחס לרווח שהם הרוויחו באותה שנה - הרי התיאום מס נעשה בצפי עתידי, ולפעמים הרווחים פחותים מהצפי. גם במקרה כזה מגיע לאותו אדם לקבל החזר מס. או בני זוג שהתגרשו, נוספו להם הטבות ונקודות זיכוי במס הכנסה ולא תמיד הם דורשים את זה, וזה נשאר במס הכנסה".

אז אתה מציע בעצם לכל אדם לבדוק האם מגיע לו החזר מס כלשהו?

"כן, והזיכוי תקף לשבע שנים אחורה, כך שאם אתם רוצים לבדוק אם מגיעים לכם כמה אלפי שקלים, עכשיו זה הזמן לפני ששנת 2023 מסתיימת ואפשר עוד לנצל את שנת 2016".

(צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה