zap group mishpati logo

משמורת משותפת - היכן נעוצה הבעיה?

רק במקרים נדירים של זוגות הורים עם תפיסת עולם נאורה הדוגלת בשוויון חובות הוריות, נוכל למצוא הסכמים הקובעים משמורת משותפת- עורכות הדין קרן זיו וקטי טל מסבירות מדוע

14.03.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
משמורת משותפת - היכן נעוצה הבעיה?

במשמורת משותפת שני ההורים מוגדרים כמשמורנים על הילדים, ולוקחים חלק שווה בגידול ובטיפול שלהם. נשאלת השאלה מדוע בארץ לא נקבעת כדבר שבשגרה משמורת משותפת, והיכן נעוצה הבעייה.

רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובת מומחה? היכנסו לפורום משמורת ואבהות

המהות של המשמורת המשותפת נעוצה בשמה. על כן, ראשית דבר קיים צורך בהסכמת שני ההורים למשמורת משותפת. כדי לבדוק אם משמורת משותפת מתאימה לזוג הורים יש לשאול את שאלת המפתח: האם ייתכן שיתוף פעולה אמיתי בין ההורים בכל הקשור בגידולם, חינוכם, וסיפוק צרכיהם של הילדים? כדי לשתף פעולה, ומעבר לצורך בהסכמת ההורים על המשמורת המשותפת, נדרשים יכולת שיח והדברות איכותיים בין ההורים, כבוד והערכה הדדית, דמיון בתפיסת עולם חינוכית, קרבה פיזית בין מקום מגוריהם של שני ההורים, ולעתים גם יכולת כלכלית גבוהה של שני ההורים.

ככל שקיים שיתוף פעולה רב יותר ואמיתי בין ההורים, וככל שהגירושין מתבצעים בהסכמת שני ההורים, וככל שההורים רואים כל אחד בעצמו ובהורה השני כהורים ראויים, מרכזיים ומשמעותיים בחייהם של ילדיהם, כך גובר הסיכוי כי תתכן משמורת משותפת מהותית אמיתית של ההורים, וכי תהיה זו החלטה המיטיבה עם הילדים.

פסק דין שניתן לאחרונה בביהמ"ש למשפחה, קובע כי מתקיימים התנאים לקביעת משמורת משותפת של שני ההורים.

לקריאה והורדה של פסה"ד בקובץ PDF >>  

[באדיבות אתר הרשות השופטת]

קלף מיקוח להפחתת תשלום המזונות

הפסיקה בנושא קובעת, כי במשמורת משותפת יופחתו המזונות שמשולמים לילדים בכ-25% מחד ומאידך אין הפחתה בהשתתפות האב במדור הילדים. לא אחת, משתמשים צדדים לגירושין במשמורת משותפת כקלף מיקוח להפחתת תשלום המזונות. כמו כן, הקצבאות המשולמות מהמוסד לביטוח הלאומי משולמות להורה המשמורן ולא ניתן לחלק את הקצבה בחלקים שווים להורים במשמורת משותפת.

אכן, עורכי דין המייצגים צדדים לא מרבים לעודד את לקוחותיהם לעתור למשמורת משותפת. במקרים בהם הם מייצגים את האם, הם לא יעודדו אותה "להפסיד" 25% מערך המזונות ובמקרים בהם הם מייצגים את האב, הם לא יעודדו אותו לשלם 75% מזונות בתוספת ומדור בעוד הוא נושא במחצית נטל הטיפול ביום-יום.

ומה בנוגע לבית המשפט? כאשר זוג מתגרש ומגיע לעימות משפטי, הרי שמדובר במצב בו אחד הצדדים מתנגד למשמורת משותפת אשר ביקש הצד השני. מכאן, שקיים סכסוך. הסכסוך מובא להכרעת בית המשפט, ומוטלת על השופט האחריות לפסוק בנוגע למשמורת על הילדים כאשר ברקע לא מתקיים התנאי הבסיסי של הסכמה ושיתוף פעולה בנוגע למשמורת המשותפת. או אז, כיצד יוכל השופט להאמין כי זוג ניצים מתכוון בתם לב לגדל את ילדיו בהרמוניה ושיתוף פעולה? מכאן, שבית המשפט לא מרבה לפסוק משמורת משותפת.

ולכן, רק במקרים נדירים של זוגות הורים עם תפיסת עולם נאורה הדוגלת בשוויון חובות הוריות, נוכל למצוא הסכמים הקובעים משמורת משותפת. על פי רב הסכמים אלה יערכו מראש בהליך גישור, או על ידי עורך דין משותף שיבחר על ידי הצדדים רק כדי לנסח את ההסכם, לאחר שבני הזוג הסכימו ביניהם על משמורת משותפת ועל התנאים לקיומה.

עו"ד קרן זיו באתר משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים