zap group mishpati logo

הפרת חוקי העבודה - חב' רנואר ספגה קנס בסך 250,000 ₪

חב' רנואר הפרה חוקי עבודה, בראשם העסקת בני נוער שלא כחוק. יש לקוות, כי הקנס הגבוה יהווה תמרור אזהרה למעסיקים אחרים, אשר מעסיקים בני נוער ועובדים אחרים בניגוד לדין

מאת: עו"ד רונן קינןעו"ד קינן רונן
29.04.13
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
הפרת חוקי העבודה - חב' רנואר ספגה קנס בסך 250,000 ₪

לאחרונה פורסם, כי רשת הבגדים "רנואר" ספגה קנס בסך 250,000 ש"ח במסגרת הליך פלילי בגין הפרה של חוקי העבודה, ובראשם העסקת בני נוער שלא כחוק.

בהקשר זה, יש מקום להתייחס להיבטים הנעוצים בבסיס החוקי של עבודת בני נוער: בני הנוער הם אוכלוסיה הנחשבת לאוכלוסיה מוחלשת, שכן כח המיקוח שלהם מול המעביד ומידת הידע והניסיון שלהם בשוק העבודה, הם מועטים ומוגבלים. נתון זה מקל על מעסיק לנצל את עובדיו ולגרום להם פגיעה – הן כלכלית ע"י תשלום שכר נמוך מאוד ומניעת תנאים סוציאליים הוגנים מהעובד, והן פיזית באמצעות העסקת העובד הצעיר במשך שעות רבות מדי או בעבודות קשות מדי ביחס לגילו.

העסקת בני נוער- בהתאם למגבלות שבחוק
מנגד, קיים אינטרס כן לאפשר לבני נוער לעבוד לפרנסתם או לפרנסת משפחתם ובמקביל ליצור להם מסגרות תעסוקה הולמות לשעות שלאחר הלימודים. לפיכך קבע המחוקק, כי ניתן יהיה להעסיק בני נוער, אך זאת בתנאים מאוד מאוד מיוחדים כפי שנקבע בחקיקה (חוק עבודת נוער) שאלו עיקריה:
1. אסור להעסיק נער שגילו נמוך מ- 15 שנה, למעט כאשר מדובר בחופשת לימודים רשמית (כגון החופש הגדול) שאזי מותר להעסיק גם נערים בני 14 בעבודות קלות.

2. אסור להעסיק נער מתחת לגיל 18 במהלך שעות הלימודים הרשמיות, למעט במקרים חריגים.

3. על הנער להצטייד באישור רפואי מרופא המשפחה המעיד על מצב בריאות תקין. מסמך זה משמש את הילד לשם קבל פנקס עבודה מהלשכה לתעסוקת נוער. כמו כן על הנער להיבדק לפחות אחת לשנה.

4. מותר להעסיק בני נוער לא יותר מ- 8 שעות ביום, ולא יותר מ- 40 שעות בשבוע.

5. ככלל, אין להעסיק נער מתחת לגיל 16 בין השעות 8 בערב ועד 8 בבוקר למחרת, ולגבי נער בגילאים 16 עד 18 אין להעסיקו בין השעות 10 בערב ועד 6 בבוקר למחרת (או בין השעות 12 בלילה ועד 6 בבוקר למחרת במקרה של חופשה רשמית מלימודים).

6. אין להעסיק נער בשעות נוספות.

7. נער זכאי למנוחה שבועית בת 36 שעות רצופות לפחות.

8. על המעסיק למסור לנער לא יאוחר משבעה ימים לאחר תחילת העבודה, הודעה מפורטת בדבר תנאי העסקתו.

אין מדובר כמובן ברשימה ממצה, ואולם היא מהווה את עיקר החובות והזכויות של בן נוער עובד ושל מעסיק של בני נוער.

כפי שצוין, בני נוער מהווים את אחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר מקרב ציבור העובדים. לא בכדי, שכר המינימום לבני נוער הינו נמוך בצורה משמעותית משכר המינימום לבגיר, באותה עבודה. בני הנוער הינם לרוב גם פגיעים יותר פיזית, ונער שכזה אשר מועסק במשך שעות רבות או בעבודה פיזית שאינה מתאימה ליכולותיו, עלול להיפגע בצורה קשה.

אותם בני נוער לרוב אינם מודעים לזכויותיהם על פי חוק, וגם אלו שמודעים לזכויותיהם פוחדים להתעמת עם המעסיק פן יאבדו את מקום עבודתם. כאן אמור הרגולטור להיכנס לתמונה ולהפעיל את כל הכלים העומדים לרשותו כדי להגן על אותם בני נוער וליצור הרתעה בקרב המעסיקים אשר פגעו או חושבים לפגוע באותה אוכלוסיה מוחלשת.

לסיכום: הקנס הגבוה - מוצדק
בנסיבות העניין של רנואר, כותב שורות אלו סבור, כי קנס הגבוה יחסית שנפסק נגדה, אכן במקומו. מעסיקים אחרים, אשר אינם פועלים בהיקף בו פועלת רנואר, יחשבו פעמיים לפני שהם יבקשו לפגוע בזכויותיהם החוקיות של בני נוער המועסקים אצלם, שכן מעטים המעסיקים בעלי היכולות הכלכליות לספוג קנסות בסכומים שכאלה.
נותר לקוות, כי משרד התמ"ת ימשיך בפעילות האכיפה הברוכה שלו וימשיך לאתר את אותם בעלי עסקים אשר פוגעים בזכויות יסוד של עובדיהם – בין אם בני נוער ובין אם אחרים – ויביא למידור התופעות המכוערות שאנחנו רואים ביום יום.

* עו"ד רונן קינן, דוא"ל: kenan.ronen@gmail.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים