zap group mishpati logo

מינהל האוכלוסין - על מה אחראי ומהו תפקידו?

על מה אחראי מינהל האוכלוסין? מהם תפקידיו? מתי צריך להיעזר בו?

מאת: מערכת משפטי
24.01.10
תאריך עדכון: 15.02.16
3 דק'
מינהל האוכלוסין - על מה אחראי ומהו תפקידו?

אם תוקף הדרכון שלך פג או שאתה מעוניין להחליף בו תמונה, שכן כבר מזה זמן רב שאין לך בלורית מתנופפת ופני ילד בן 17, קרוב לוודאי שאתה מכיר או שתצטרך להכיר את הגוף העוסק בכך- מינהל האוכלוסין. כך גם אם באיזשהו שלב בחייך תרצה לשנות כתובת, להוסיף לספח תעודת הזהות שלך את ילדיך שיוולדו במזל טוב או לא עלינו להוציא תעודת פטירה.

על מה אחראי מינהל האוכלוסין? מהם תפקידיו? מתי צריך להיעזר בו?

למציאת עו"ד בנושא רשויות מקומיות באינדקס משפטי

תפקידים ופעולות שמבצע המינהל

מינהל האוכלוסין הוא הגוף במשרד הפנים, אשר עוסק בכל הקשור בנושאי האזרחות, אישור ופיקוח על כניסה ויציאה מהארץ, מטפל ברישיונות שהייה של זרים וכן נותן שירותי תיעוד שונים, בכללם: הנפקת דרכונים, תעודות זהות, תעודות לידה, תעודות פטירה, שינוי כתובת, שינוי שם וכד'.

כך למשל, שינוי כתובת הוא פעולה שלא כרוכה בתשלום- כל אזרח יכול לבקש שכתובתו תשונה ברישומי משרד הפנים, והוא יכול לעשות זאת עבורו, וכן עבור בן/בת זוגו וילדיו, ואז עליו לצרף את ספחי תעודות הזהות שלהם. פעולה נוספת שמתבצעת ע"י מנהל האוכלוסין של משרד הפנים היא הוספת תינוק שנולד לספח תעודת הזהות. לצורך כך, יש להעביר ללשכת מינהל האוכלוסין ספח תעודת זהות של האם והאב, וכן הודעה על הלידה מטעם ביה"ח, שבה רשום שם הילד שנולד. את ההודעה וספח תעודת הזהות אפשר להעביר למשרד הפנים באמצעות ביה"ח בו נולד הילד או ע"י תיבת השירות בלשכת משרד הפנים-מינהל האוכלוסין.

בנוסף, מינהל האוכלוסין אחראי על מאגרי מידע מעודכנים של אוכלוסיית המדינה.

המינהל מנהל את מאגרי הנתונים של "מרשם האוכלוסין", "דרכונים" ו"ביקורת הגבולות". כל אלו מהווים מקור מידע מהותי ועיקרי על האוכלוסיה בישראל.

מאגר מידע זה מצביע על פוטנציאל המצביעים בבחירות לכנסת או לרשויות המקומיות, וכן המידע משמש את הלשכות האזוריות של מינהל האוכלוסין, ומסייע באספקת מידע על האוכלוסיה עבור גורמים ממלכתיים שונים.
מינהל האוכלוסין מבצע את עבודתו ע"י מטה המינהל והלשכות האזוריות.

המטרות והתפקידים של המינהל הם, בין היתר: לשפר ולייעל את השירות הניתן לתושבים ולזרים, לנהל  ולפקח על כח אדם, תשתיות ותקציב, לפקח על פעילות המטה והלשכות ולדאוג לכך שהם פועלים ע"פ הנהלים והחוקים המתאימים, לייצג את משרד הפנים בוועדות הכנסת, ועדות שרים וועדות בין משרדיות, לתת מענה בכתב לפניות הציבור ולהתייחס לבקשות השונות של הציבור הרחב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • אשרת כניסה לישראל - החזרת תיירים לארצם

    אשרת כניסה לישראל - החזרת תיירים לארצם

    מדינת ישראל אינה דורשת אשרות כניסה מוקדמות ממדינות רבות, ותיירים ממדינות אלה רשאים להגיע ולבקר בה, בלי אישור מוקדם. לצד היתרונות שבכך, קורה לא פעם שתיירים מגיעים לישראל, מגלים שאין להם אישור כניסה ומוחזרים לארץ מוצאם כלעומת שבאו. מה ניתן לעשות ואל מי אפשר לפנות?
    5 דק'
  • תיקון לחוק יאפשר למנהל בתי המשפט לנייד תיקים

    תיקון לחוק יאפשר למנהל בתי המשפט לנייד תיקים

    ועדת חוקה אישרה לקריאה סופית : מנהל בתי המשפט יוסמך לנייד תיקים בין בתי המשפט כדי להפחית עומסים
    3 דק'
  • חקיקה: סיכום שנת תשע"ח

    חקיקה: סיכום שנת תשע"ח

    חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), עליזה לביא (יש עתיד) ומיכל רוזין (מרץ) מסכמים שנה ומספרים על הקשיים, ההצלחות והתקוות לקראת השנה החדשה
    16 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה