zap group mishpati logo

על גזר דינו של ראש עיריית קריית מלאכי מוטי מלכה/ טור דעה

מלכה הורשע בעבירות קלות בהרבה מאלו בהן נחשד. הטחת חשדות לא מבוססים מקבלת הד תקשורתי, ומכך יש להיזהר

מאת: ד"ר גיל עשת, עו"ד
20.06.13
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'

בית המשפט השלום בבאר-שבע (השופט רון סולקין) גזר לאחרונה (9.6.13) את עונשו של מוטי מלכה, ראש עיריית קריית מלאכי לשעבר, ל-250 שעות עבודות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי ופיצוי בסך 30,000 ₪ לכל אחת משתי המתלוננות נגדו.

מלכה הורשע לפי הודייתו בעבירות של הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים וכן עבירות לפי חוק התכנון והבנייה.
בכך בא לסיומו, בהסדר טיעון מוסכם אליו הגיע מלכה עם פרקליטות המדינה, ההליך המשפטי בעניינו, אשר החל כזכור במעצר מתוקשר של ראש העיר דאז במאי 2012 בגין חשדות חמורים לעבירות אונס, סחיטה באיומים ועוד, ואשר בגינו היה מלכה עצור 17 יום ושהה בתנאים מגבילים כחצי שנה נוספת.

עוד הוסכם במסגרת ההסדר, כי מלכה יתפטר מתפקידו כראש עיריית קריית מלאכי ולא יתמודד בבחירות הקרובות לראשות העירייה. אם יעשה כן, תהיה התביעה רשאית לעתור לבית המשפט לקבוע כי יש קלון במעשיו ומלכה לא יתנגד לכך.

הטרדה מינית וטובת הנאה

מלכה הורשע בעבירות שאינן קלות, בכך שבהיותו ראש העירייה הטריד שתי נשים תושבות העיר, אשר הגיעו אליו בבקשות שונות מתוקף תפקידו הציבורי. למתלוננת האחת הציע לרכוש בושם, נצמד אליה מאחור פעמיים, חיבק אותה וניסה להצמיד את פיו לפיה וחדל כשסירבה לכך. את המתלוננת השנייה חיבק ונישק על שפתיה. כן הורשע מלכה באישום השני בכך שזכה לטובת הנאה מחברה קבלנית אשר העניקה לו זכות שימוש בדירה בפרויקט שנבנה על ידיה לצורך מפגשים אישיים, וזאת בהיותו יו"ר הועדה המקומית אשר דנה בהיתרים לאותה חברה, מבלי שדיווח על כך לוועדה.

מרכז הכובד של עבירות אלה סב סביב כישלונו של ראש העירייה למלא את תפקידו כנבחר הציבורי ללא משוא פנים וללא עירוב שיקולים זרים, וכן התנהלות בלתי נאותה ופסולה כלפי המתלוננות.

עבירות קלות מאלו שבהן נחשד

מלכה הסיק את המסקנות והתפטר מתפקידו, אולם אין עבירות אלה דומות ולו בקירוב בחומרתן לאלו שבהן נחשד בראשיתה של הפרשה, ואשר זכו בזמנו לסיקור תקשורתי סנסציוני. העבירות בהן הודה מלכה בסופו של יום קלות בהרבה. בית המשפט שקל זאת ובצדק כאחד מבין השיקולים להקלה בגזר דינו במסגרת ההסדר המוסכם.

אכן, יש שחשדות המועלים בשלב החקירה נמצאים מופרכים או מוגזמים לאחר בחינה קפדנית של הראיות שנאספו בסיומה של החקירה ועם העברתו של תיק החקירה לידי התביעה לצורך החלטתה בשאלת ההעמדה לדין. מבחינה זו, החלטתה של הפרקליטות להגיש כתב אישום קל בהרבה בנסיבותיו בהשוואה לחשדות שהועלו נגד מלכה בראשית הפרשה - מלמדת על שיקול דעת ענייני.

עם זאת, הפער בין תחילתה של הפרשה לבין סופה מטריד. שכן, אילו לא היה בסיס לחשדות החמורים שהוטחו בזמנו במלכה, היה מקום לפחות ליתר זהירות מצדה של המשטרה.

פגיעה קשה בנאשם והקלה בעונשו

מעבר לפגיעה הקשה והבלתי הפיכה במלכה עצמו בשל הפרסומים קשים, התוצאה של הטחת חשדות בלתי מבוססים אשר זוכים להד תקשורתי רב בשל העניין הציבורי המובן בחקירת נבחר ציבור, היא הקלה בעונשו של הנאשם בסופו של יום, כפי שמלמדת פרשה זו. בכך למעשה נפגע האינטרס הציבורי באכיפת הדין - אינטרס עליו מופקדת המשטרה עצמה. ראוי, כי המשטרה תפיק לקחים גם מפרשה זו ותנהג ביתר איפוק בשלב החקירה תוך מיתון הדחף ליצירת כותרות סנסציוניות אשר מתבררות לאחר מכן כבלתי מבוססות. העיסוק במה שלא יוחס למלכה לבסוף, מביא לזילות מסוימת של העבירות שבהן הודה והורשע וחבל שכך.

עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תביעה בגין הטרדה מינית - מדריך

הוצאת צו מניעה במקרה של הטרדה מאיימת

מהן זכויות החשוד בהטרדה מינית?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה