zap group mishpati logo

חב' שקמה (רמי לוי) הטעתה צרכנים- תשלם קנס של 7,000 שקלים!

בימ"ש השלום בירושלים גזר ב-26 בינואר 2010 קנס של 7,000 שקלים על חב' שקמה מרכול מחסני מזון בע"מ (רמי לוי) לאחר שהרשיע אותה בעבירה של הטעיית צרכנים.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
28.01.10
תאריך עדכון: 27.05.19
2 דק'
חב' שקמה (רמי לוי) הטעתה צרכנים- תשלם קנס של 7,000 שקלים!

בימ"ש השלום בירושלים גזר ב-26 בינואר 2010 קנס של 7,000 שקלים על חב' שקמה מרכול מחסני מזון בע"מ (רמי לוי) לאחר שהרשיע אותה בעבירה של הטעיית צרכנים.

חב' שקמה הורשעה בכך שמכרה מוצרים שהיה מוטבע עליהם מחיר של 9.90 ₪ ליחידה, אך כשהקונים הגיעו לקופה, הם נדרשו לשלם יותר- 12.00 שקלים ליחידה.
השופטת רות זוכוביצקי קבעה, כי חב' שקמה הייתה מודעת לטעות, אך למרות זאת לא החזירה לצרכנים את הפרשי המחירים עבור המוצרים שרכשו, אלא הפרש לשתי יחידות בלבד. כלומר: קונה שילם עבור 2 יחידות מחיר העולה על המחיר המותר לגבייה.

כתב האישום הוגש לביהמ"ש לאחר שצרכן הגיע לקופה עם 8 מוצרים, וגילה כי המחיר שהוא נדרש לשלם שונה מהמחיר שכתוב על המוצרים.
המדינה טענה בביהמ"ש, כי יש לראות את העבירה בחומרה, על אף שמדובר בכמות קטנה של מצרכים, ויש להטיל על החברה קנס מרתיע בין 5,000 ל-10,000 שקלים, וכן התחייבות שתרתיע את החברה מלנהוג כך שוב בעתיד.
חב' שקמה טענה מנגד, כי הצרכן ביקש לקנות מוצרים בכמות לא סבירה (8 אריזות שכל אחת מהן במשקל 120 גרם), וכי מדובר בשיקול דעת של הרשת.

אין לעבור על החוק!
ביהמ"ש דחה את הטענה, וקבע כי מדובר בכמות שאינה גדולה במיוחד ו"ודאי לא הצריכה התעלמות מהחוק". השופטת זוכוביצקי הוסיפה, כי אם במבצע ובפרסום הכמות לא הוגבלה, הצרכן יכול לקנות כל כמות שהוא רוצה ללא הגבלה, ולמנהל החנות אין שיקול דעת בעניין זה.

נקבע, כי הטעיית הצרכן וגביית מחיר נוסף על הכתוב גורמת להתעשרות שלא כדין לא רק לחב' השקמה, אלא ככלל לרשתות מזון גדולות, שכן מדובר במכירת אלפי מוצרים וגם הפרש קטן שנגבה שלא כדין, גורם להתעשרות.

לאור האמור, ובהתחשב בחומר העבירה ובעובדה שאין לחב' שקמה הרשעות קודמות, הוטל עליה קנס של 7,000 שקלים והתחייבות בסך של 10,000 שקלים, שלא לעבור את העבירות בהן הורשעה לתקופה של 3 חודשים.
(פ 2402/09 מדינת ישראל נ' חב' שקמה מרכול מחסני מזון בע"מ).
• ב"כ המדינה: עו"ד יונתן יוסף
• ב"כ הנאשמת: עו"ד רן אפרתי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה