zap group mishpati logo

הילד נעצר או נחקר במצ"ח? עצות להורים ולמשפחה

בנכם או בתכם עצורים? נלקחו לחקירה במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת)? מה עושים וכיצד מסייעים לו?

מאת: עו"ד ריקי ישיישי פז ושות'
04.11.13
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
הילד נעצר או נחקר במצ"ח? עצות להורים ולמשפחה

לפניכם מספר עצות להורים ובני משפחה של חיילים אשר יקיריהם מצויים בחקירת מצ"ח או במעצר. מדובר בסיטואציה מלחיצה ולכן חשוב לדעת את הדברים להלן וכן חשוב שיהיה מי שילווה אתכם בתהליך. 

לעיתים מתגבשים חשדות במשטרה צבאית לביצוע עבירה פלילית על ידי חייל. במקרים מסוימים מצ"ח תעביר זימון ליחידתו של החייל וכך החייל ידע מבעוד מועד כי הוא עתיד להיחקר על ידי משטרה צבאית. 
למרבה הצער, בשלב זה לא תמיד יודעים החיילים במה הם חשודים, ולכן קיים קושי לייעץ להם בצורה אפקטיבית. עם זאת, זהו מצב טוב יותר מאחר שהחייל יודע מבעוד מועד כי עליו להיחקר ולהכין את משפחתו ועורכת/ך דינו לכך. 

מצב שני הוא מצב בו מצב מצ"ח מגיעים ללא התראה ולוקחים את החייל לחקירה. זהו מצב יותר מלחיץ אשר כרוך בחוסר וודאות. 

למציאת עו"ד במשפט הצבאי באינדקס משפטי

כך או כך, חקירה פלילית במצ"ח איננה דבר שיש להקל איתו ראש. מדובר בחקירה פלילית לכל דבר ועניין וכל מילה שהחייל אומר עלולה לשמש לרעתו. 

האם עלי לחכות לסוף החקירה ואז לשכור עורך דין?

תשובה: בשום פנים ואופן לא! החקירה היא המועד הקריטי לפיו ייקבע האם יתנהל הליך נגד החייל אם לא. ייעוץ טוב בחקירה יכול להביא לכך שלא ינקטו כל צעדים כנגד החייל. ייעוץ לא נכון או העדר ייעוץ – מביא פעמים רבות לפגיעה בחייל. עורכת/ך הדין שיש לבחור לייצוג בהליך חייבים להיות עורכי דין שמכירים היטב את המערכת הצבאית הפלילית.

לא די בכך שאדם היה קצין בצבא או שהוא עורך דין פלילי. הדין הצבאי שונה במידה מסוימת מהפלילי/אזרחי ו"תרגילים" שעובדים באזרחות אינם עובדים במערכת הצבאית. כמו כן גם אלוף משנה בצבא אינו בהכרח יודע כיצד מתנהלים בחקירת מצ"ח מה לומר ומה לא לומר. כאן, הניסיון קובע! בדקו כמה שנים עורכת/ך הדין משמשים סנגורים בבתי הדין הצבאיים ובכמה חקירות מצ"ח ייעצו בחייהם. 

האם עורך הדין יכולה להיות עם החייל בחקירה?

תשובה: עורכי הדין אינם יכולים להיות נוכחים בחקירה (למעט מקרים מסוימים בהם במקרה בו עוה"ד נמצא בשטח (השלמת חקירה במתחם בית הדין הצבאי לדוגמא) אך יש חובה לאפשר לנחקר לשוחח בטלפון עם עוה"ד בתנאים שיאפשרו פרטיות מירבית. 

איננו יודעים היכן בננו נמצא בחקירה, כיצד נוכל לאתר אותו?

החקירות מתבצעות באחד מעשרה בסיסי מצ"ח להלן:

  • מצ"ח יואב הנמצא ליד צומת קסטינה
  • מצ"ח דן הנמצא בצריפין
  • מצ"ח חיפה הנמצא במחנה ג'למה
  • מצ"ח ירושלים הנמצא בבסיס ענתות
  • מצ"ח בירנית
  • מצ"ח רמת הגולן הנמצא במחנה פילון
  • מצ"ח ערבה הנמצא במחנה עובדה
  • מצ"ח אורים
  • מצ"ח באר שבע הנמצא במחנה נתן
  • מצ"ח שרון ושומרון הנמצא בבסיס בית ליד

עורכי דין העוסקים בדין הצבאי ומייעצים בחקירות יידעו כיצד לאתר את החייל. 

בעבירות חמורות (ולעיתים בהעדר כוח אדם גם בעבירות פחות חמורות) נחקרים חיילי צה"ל באחת מיחידות העילית של מצ"ח כדוגמת הימל"ם (היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות) ימ"ר מרכז, ימ"ר דרום או צפון. 

האם החייל יכול ליצור איתנו קשר?

במידה שהחייל נעצר לחקירה או שהוא מעוכב בשעות חריגות בהן היה אמור להיות בבית, יש לאפשר לו לבצע שיחת טלפון למשפחתו כדי להודיע על מעצרו. בשלב זה רצוי מאוד לא לדבר איתו על מה הוא עצור, לא לנסות לייעץ לו, לא לכעוס עליו, אלא בעיקר לקבל פרטים על המקום בו הוא נמצא, טלפון בו ניתן להשיג אותו לצורך שיחה עם עורך דין ולהרגיע אותו. ילד לחוץ הוא ילד שעושה טעויות בחקירה. 

כמו כן חשוב מאוד להבהיר לחייל, שאל לו לדבר עם החוקרים עד שהוא לא מדבר עם עורך דין. עליו להשתמש במילים הבאות: "אני רוצה לשתף אתכם פעולה אך לא לפני שאני משוחח עם עורך הדין שלי".

חשוב לציין, כי אין דבר יותר חשוב מייעוץ נכון שכולל גם החדרת ביטחון לחייל הנחקר. ייעוץ נכון בחקירה והתנהגות נכונה בחקירה על ידי הנחקר הביאו להפרכת האשמות, ביטול תיקים וחיסכון משמעותי בזמן ובכסף. 

* עו"ד ריקי ישי עוסקת בדיני צבא

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים