zap group mishpati logo

מיסוי מקרקעין - שאלות ותשובות מהפורום

מהו שיעור המס שתצטרכו לשלם על דירה יחידה? על רכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה? מתי ניתן לקבל פטור ממס שבח? עו"ד מיכאל אבירם, מנהל פורום מיסוי מקרקעין, משיב על שאלות הגולשים

מאת: מערכת משפטי
09.12.13
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
מיסוי מקרקעין - שאלות ותשובות מהפורום

מס רכישה
שאלה
: אני שוקל להצטרף לקבוצת רכישה לשם רכישת דירת מגורים. אין לי דירת מגורים אחרת. איזו חבות מס רכישה תהיה לי? 
האם אני זכאי לחישוב לפי מדרגות מס רכישה של "דירה יחידה"?

תשובה: ככל שאין בבעלותך כל דירה תהיה זכאי למדרגות מס כדירה יחידה.

מס רכישה וקבוצת רכישה
שאלה:
רכשתי דירה בקבוצת רכישה. חתמתי בהצהרה שאני אמכור את דירתי הראשונה תוך 12 חודש מסיום הבניה . האם אני אמור וחייב לשלם מראש מס רכישה ואז לקבל בחזרה את הכסף?

תשובה: אינך חייב לשלם את מלוא הסכום , אלא ההפרש בין הסכומים מוקפא עד למכירת הדירה. במידה שלא תמכור את הדירה הראשונה תחוייב בהפרשי הצמדה , ריבית וקנסות על ההפרש שלא שולם.

תשלום נוסף עבור מס רכישה
שאלה:
לאחר שרכשתי קרקע חקלאית הייתי אמור לשלם 5% מס רכישה. לאחר ששילמתי זאת נאמר לי שלפי התקנות אחוז מס הרכישה עלה ל-6%. האם עלי להוסיף סכום נוסף על כך? 
דבר שני - עת קיבלתי את שובר התשלום, ראיתי ששובר זה התקבל אצל העו"ד המייצג אותי יום לפני פקיעת תוקף לתשלום. 
האם זה הגיוני שאני צריך לשלם את הריבית האמורה?

תשובה: החל מיום 1.08.2013 הועלתה מדרגת מס הרכישה על רכישת קרקע ל-6%, ועליך לשלם את האחוז הנוסף, אך במידה שתקבל היתר לבניית בית, בתוך שנתיים תוכל לבקש את האחוז חזרה בתוספת ריבית והצמדה. באשר לאיחור בתשלום, פנה לעו"ד שייצג אותך ובקש הסבר לאיחור במסירת השובר.

מס שבח על דירה שניתנה במתנה
שאלה
: לפני שנה וחצי נתתי במתנה דירה לבני.
את הדירה רכשתי בשנת 1983 במחיר 105,000 דולר (כולל 3,500 דולר מס רכישה). כעת בני רוצה למכור את הדירה במחיר 1,290,000 ש"ח והוטל עליו תשלום של מס שבח בסך 72,000 ש"ח (מהם 58,000 ש"ח אינפלציה). 
זו הדירה היחידה ברשותו של בני, והוא לא מכר שום דירה בארבע השנים האחרונות. 
אם כך, האם הוא זכאי לפטור ממס שבח?

תשובה: החוק קובע תקופות צינון שונות בעת מכירה של דירה שהתקבלה במתנה, זאת כדי למנוע תכנוני מס לא לגיטימיים. כשהמדובר על מכירת דירה שהתקבלה במתנה מהורה, יש לבחון את תקופות הקבועות בחוק בטרם מכירת הדירה, ללא כל קשר האם הבן מכר דירה בעבר בפטור ממס. כך לדוגמא במידה שבנך נשוי והוא מתגורר בדירה, הרי שתקופת הצינון הנה שנה אחת ממועד קבלת המתנה, אחרת התקופה ארוכה יותר. מאחר שהעובדות אינן ידועות לי לא ניתן להשיב לשאלתך באופן פרטני.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה