zap group mishpati logo

אפוטרופסות - שאלות ותשובות מהפורום

כיצד יש להתנהל באשר לחשבון בנק של חסוי? כיצד יש לנהוג בחשבון החסוי לאחר שזה הולך לעולמו? כיצד ניתן לבקש אפוטרופסות יחידה? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום אפוטרופסות בפורטל משפטי. התשובות לפניכם

מאת: עו"ד נורית פישנורית פיש משרד עו"ד
05.01.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
אפוטרופסות - שאלות ותשובות מהפורום

אפוטרופוס יחיד לבני

שאלה: אני אם חד הורית לילד בן 12. האב לא משלם מזונות ולא מגיע לביקורים. לאחרונה קיבלתי מהעבודה חופשה בחו"ל, וברצוני לצרף את בני.
האב לא מוכן לחתום ולאשר הוצאת דרכון ויציאה מהארץ.
אני רוצה לבקש אפוטרופסות יחידה. מהו התהליך ומה עלי לעשות? 

תשובה: מה שאת מתארת מקומם ומרגיז שהאב לא משלם מזונות, לא בקשר עם הילד, אך מונע ממנו לנסוע לחו"ל.
אני הייתי מפנה אליו מכתב התראה, כי אם לא יחתום לך על הסכמתו לנסיעה (קודם כל ) תאלצי לפנות לבית המשפט וכל ההוצאות יושתו עליו.
לעניין אפוטרופסות יחידה, צריך להגיש תביעה לבית המשפט להורות על ביטול האפוטרופסות שלו בעילה של נטישה והעדר קשר ומעורבות, ואני מניחה שבעקבות התנהלותו זו, בית המשפט ייעתר . 

בירורים לגבי חשבון החסוי

שאלה: לחסוי המאושפז בבית אבות, אשר לו אני משמשת כאפוטרופוסית, קיים חשבון בנק ואני שותפה לו. האם צריך לרשום הערה בחשבון זה?
כמו כן פתחתי חשבון אפוטרופוסות. האם צריך להעביר את כל הכספים מהחשבון הקיים לחשבון האפוטרופוסות כולל חסכונות וניירות ערך?
האם ניתן למשוך מזומנים מחשבון האפוטרופוס לצורך כלכלה של בת הזוג של החסוי שנמצאת בבית?
עד כה הוצאתי כספים מכספי עבור שכר טרחת עורכי דין בתיק האפוטרופוסות. האם אני יכולה למשוך אלי חזרה את הכספים הללו מחשבון האפוטרופוס?

תשובה: יש צורך לפתוח חשבון רק על שם החסוי באמצעותך . באשר להוצאות עבור בת הזוג, אם אין להם חשבון משותף, יש צורך לקבל אישור בית משפט להעברת הכספים לבת הזוג. כל זאת כמובן אם כך התנהל החסוי גם בעבר ונהג לפרנס את בת זוגו. כך גם לגבי הוצאות משפטיות - מקובל לבקש אישור בית משפט לביצוע תשלומים. כדאי לברר באפוטרופוס הכללי מהם התשלומים שניתן לבצע בלי אישור, בעיקר תשלומים שוטפים עבור צרכי החסוי ומהם התשלומים שצריך לקבל אישור בית משפט לביצועם. מכל מקום, אסור לנהל חשבון משותף עם החסוי . אם מתנהל חשבון כזה כדאי וצריך לפצלו בין החסוי לבין השותף לחשבון .

איך נוהגים לאחר שהחסויה הולכת לעולמה?

שאלה: צר לי לשאול שאלה כאובה, אבל כיצד נוהגים כאשר החסויה תלך לעולמה?
איך אני , הבן שלה, אשלם את הכספים שיגיעו למטפלת: כגון, פיצויים, ימי מחלה, ימי חג, חופשה שנתית, וכו'.
עד כמה שהבנתי, כאשר החסויה הולכת לעלמה, חשבון הבנק נחסם.

תשובה: לאחר שהחסוי/ה הולך לעולמו האפוטרופוס צריך לאחר תקופת מה להגיש דו"ח סופי ולהגיש לבית המשפט לענייני משפחה בקשה לשחרורו מתפקידו. שחרור כזה מתקבל לאחר בדיקת הדוחות הכספיים .(דרך אגב, ניתן לקבל הסכמת היורשים לויתור על הגשת דו"ח אם יש אמון בין האפוטרופוס ליורשים).
לגבי השאלה שהעלית לתשלום לאחר פטירת החסויה, הרי שניתן לקבל רשות הבנק להוצאת כספים לשם "כבוד אחרון" הוצאות לקבורה ו"סגירת קצוות". מציעה לשמור על ביצוע תקין של תשלומים כך שלא יווצרו חובות ותשלומים ולהוציא כספים הנדרשים להחזקת החסויה באופן שתחזיק בידך סכומים שיש לשלמם. הסכומים חייבים להיות מכובים בקבלות ומתועדים.

ויתור על סודיות רפואית

שאלה: האם הוויתור על סודיות רפואית מוגבל בזמן? האם עלי להחתים את אמי כל פעם שארצה להוציא מסמכים או שמספיקה פעם אחת?

תשובה: אמך יכולה לחתום לך על כתב ויתור על סודיות רפואית רק אם היא במצב קוגנטיבי בו היא מסוגלת לקבל החלטה. כתב הויתור הוא לצמיתות אלא אם נוסח באופן המגביל את תקפו

סירוב בנק לקבל יפוי כח כללי

שאלה: קבלתי יפוי כח כללי מאבי. כשניגשתי לבנק נאמר לי שלא ניתן לקבל את יפוי הכח ללא פרטים ספציפיים של החשבון, כגון: מספר סניף, מספר חשבון וכד', וכי עלי להכין יפוי כח חדש.
האם בקשת הבנק חוקית ומקובלת?

תשובה: למרבה הצער, לבנקים יש חוקים משלהם ללא כל הצדקה וללא כל סיבה. אני ממליצה לפנות למחלקה המשפטית של הבנק ולהעלות הטענה של חוסר חוקיות הדרישה.

חשבון משותף

שאלה: התמניתי לאפוטרופוס והלכתי לבנק לרשום את עצמי כאפוטרופוס של אמי. התברר כי החשבון משותף לאמי ולאחותי, ולכן סירבו לרשום אותי כאפוטרופוס, אלא אם כן אחותי תוותר על זכותה כשותפה. מה אני עושה בינתיים? אינני רוצה לעורר ויכוחים מיותרים. כיצד אני מדווח בפרטה לאפוטרופוס הכללי על מצב זה?

תשובה: אכן , הכלל הוא כי אין לנהל חשבון לחסוי אלא על שמו בלבד.
אין לך שיקול דעת ואין לך ברירה. 

הבעיה העלולה להתעורר, אם אחותך תטען לזכות כספית במחצית הכסף בחשבון, שכן, החשבון משותף עלולה לעלות טענה כזו. 

אם המקור לכספים הוא של אמך, אזי יהיה צורך להתגונן בפני טענה כזו והפסיקה בעניין בהחלט מגנה על אמך . השאלה מהי מערכת היחסים עם אחותך . יתכן שהעובדה שאחותך היא בעלת החשבון תאפשר לכם לחלק החשבון לשניים (באישור בית המשפט ), וכך רק מחצית תהיה מנוהלת על ידך כאפוטרופוס . השאלה כאמור, מה מערכת יחסי האמון או אי אמון במשפחה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
נורית פיש משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה