zap group mishpati logo

התנגדות לצו קיום צוואה - הדרך לביטול צוואה

כיצד ניתן להתנגד לצוואה? באילו נסיבות ביהמ"ש יקבל את ההתנגדות? כיצד יחולק רכוש המנוח במקרה שיקבע כי הצוואה מבוטלת? התשובות - במדריך שלפניכם

מאת: עו"ד איימי בכור - בוניאיימי בכור בוני ושות'
31.03.15
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
התנגדות לצו קיום צוואה - הדרך לביטול צוואה

צוואה מתגלה בדרך כלל לאחר מותו של אדם. צוואה היא מסמך בו אדם תכנן מה יעשה ברכושו לאחר מותו, בעודו בחייו.
צוואה כשלעצמה צריכה לעמוד בכללים. עליה להיות ערוכה כדין, חתומה, וצריכה להיות עליה חתימתם של שני עדים שאינם יורשים.

צו ירושה וצו קיום צוואה

ברגע שאדם נפטר למעשה כל רכושו מוקפא. חשבונות הבנקים, נכסים וכיוצ"ב, וזאת עד שמתקבל צו מרשם הירושה. אם הנפטר לא השאיר אחריו צואה, צו ירושה מחלק את רכושו ע"פ חוק הירושה (לאשה ולילדיו) ואם הנפטר כן השאיר אחריו  צוואה, יש לבקש מרשם הירושה ליתן צו קיום צוואה.

בקשה לצו קיום צוואה יכולה להיות מוגשת ע"י כל אחד מהיורשים ע"פ הצוואה, ואין חשיבות למי מגיש את הבקשה. הבקשה מוגשת לרשם הירושה לאחר שנשלחו מכתבים ליורשים בצוואה המודיעים על קיומה. כאשר הבקשה מוגשת לרשם הירושה, ולפני שניתן צו קיום צוואה, מפרסם רשם הירושה ברשומות את קיומו של הצו. הכוונה לעיתון יומי. בעקרון יש 14 יום ממועד זה ועד להגשת ההתנגדות, אך בפועל כל עוד לא ניתן הצו, אפשר להגיש התנגדות. זה המקום לציין, כי התור אצל רשם הירושה ארוך מאד, וכיום ממתינים באזור המרכז, כמעט 6 חודשים עד קבלת צו ירושה או קיום צוואה. 

כל מי שסבור שאין לקיים את הצואה מגיש התנגדות לצו קיום צואה לרשם הירושה, אשר בשלב הזה וככל שיש התנגדות, יעביר רשם הירושה,  את התיק לבית המשפט לענייני משפחה להמשך דיון.

התנגדות לצו קיום צוואה

ההתנגדות עצמה צריכה לפרט מדוע אין לקיים את הצואה, ולהיתמך בתצהיר של המתנגד.

העילה המרכזית לפסילת מופיעה בסעיף 26 לחוק הירושה, והיא אי כשרות לצוות. כאן יצטרך להוכיח המתנגד לקיומה של הצוואה, שלמעשה למצווה לא הייתה כשרות משפטית לכתוב צוואה, כלומר הוא לא ידע על מה חתם או לא הבין כלל על מה חתם. הטענה תהיה כי, המצווה היה חולה מידי או לא צלול או לוקה בנפשו ובמצב שאינו כשיר משפטית לחתום על צוואה ברגע ובמועד בו נערכה.

השפעה בלתי הוגנת, המופיעה בסעיף 30 לחוק הירושה אף היא עילה לפסילת צוואה. מדובר בעילה שקשה מאד להוכיחה. קשה להוכיח, כי אכן המצווה הושפע השפעה שהיה בה כדי לפגוע ברצונו לצוות. השפעה  שלילית שיש בה כדי לבטל את רצון המוריש מפני רצונו של הגורם המשפיע.

קיימות עילות נוספות לביטול צוואה: צוואה מאונס, מכפיה, צוואה פגומה, צוואה למי שנטל חלק בעריכתה, זיוף המסמך ועוד.
לעיתים אף מופיעה צוואה נוספת ומנסים לאשר גם אותה ו/או להתנגד אליה.

הליך ההתנגדות עצמו ונטל ההוכחה

הליך התנגדות לצוואה עצמו אינו פשוט כלל, והדיונים בבית המשפט אינם עניין של מה בכך, כיון שבעצם "השחקן הראשי"- המנוח, לא נמצא. לא ניתן לשאול אותו למה התכוון, ולכן למעשה מדובר בהתחקות אחר ראיות שקשה מאד לגלותן.
כמו כן נטל ההוכחה מוטל על כתפי המתנגד והוא נטל כבד מאד. כדי להוכיח את טענתו, יעזר במומחים: בין    בגרפולוג כדי להוכיח שהצוואה אכן נכתבה ע"י המנוח, ובין אם ברופאים כדי לבדוק את מצבו הרפואי של המנוח ערב חתימה על הצוואה.

בביהמ"ש ישמעו עדים, יחקר עורך הצוואה וכן העדים החתומים עליה.  

מלחמה יקרה בבתי המשפט

תיקי עזבונות בהם נלחמים על קיומה או אי קיומה של צוואה ברוב המקרים הם תיקי משפחה. אחים הנלחמים באחים , או הורים בילדיהם והפוך. התיקים הללו לרוב אינם עוסקים רק בכסף, כי אם בעיקרון. בתחושה כי "נושלו" באופן לא הוגן. זו מלחמה על הקיום. הקיום בעיני ההורה שנישל, נגד האכזבה העמוקה שחש מי שנושל ע"י הוריו ו/או תחושת אפליה קשה כשמעדיפים את מי מאחיו. הרבה פעמים עלות המשפט עצמו , ומדובר בהליכים לא זולים, ארוכים ומרובי מומחים, יקרה יותר מערך העזבון כולו, ובכל זאת הצדדים לא מוותרים. 

הצוואה תיפסל? יוצא צו ירושה

בסופו של דבר אם יקבל בית המשפט את הטענות כי יש לפסול את הצוואה, לא יאשר את צו הקיום, ולמעשה יוצא צו ירושה ע"פ חוק הירושה המחלק ליורשים החוקיים את העזבון . כמובן אם מדובר בילדים, העזבון יחולק לילדים בחלקים שווים, ומבלי לנשל אף אחד

זה המקום לציין, שאם יש כמה צוואות וההתנגדות היא כלפי האחרונה, ברגע שזו תיפסל, ניתן לבקש צו קיום צוואה לגבי הצוואה הקודמת, וגם כאן על מנת שזו לא תכנס לתוקף ויוצא צו קיום לגביה, יש לקיים הליך התנגדות. כאמור, שוב יש להגיש התנגדות לצו קיום ולהוכיח מדוע אין לקיים את הצוואה..

העיקרון המנחה - רצון המנוח

ראוי לציין, כי עקרון העל של בית המשפט בבואו לדון בתקפותה של צוואה הוא כי רצון המנוח לגבי מה שיעשה ברכושו, הוא החשוב מכל. בית המשפט יעשה כל שביכולתו כדי לקיים את רצונו של המנוח, ורק אם באמת ישתכנע כי רצונו נדחק בשל השפעה בלתי הוגנת, אונס או כפיה או כי המנוח לחלוטין לא הבין מה נכתב בצוואתו, רק אז ישעה ביהמ"ש לבקשה לבטל את הצוואה

הצוואה עצמה - מה חשוב לדעת?

על אף שכמעט כל עו"ד שתפנו אליו יסכים לערוך לכם צוואה, ובעלות קטנה מאד המאמר הזה צריך להמחיש לכם כמה חשוב המסמך וכמה בעיות יכולות להיווצר אם הצוואה כתובה בצורה מרושלת. ולמה צריך לשים לב?

כדאי מאד לפרט בצוואה גם את מצבו הבריאותי של המצווה וגם אם האדם הכותב צוואה מבוגר מאד, אפילו לצרף חוות דעת של הרופא המטפל המעידה על כשרותו. זאת, כדי לחסוך טענות בדבר כשרותו המשפטית. בנוסף ולא פחות חשוב, אם החלטתם לנשל מישהו, הסבירו מדוע. אסור שהצוואה תשאר "עמומה". עדיף לבזבז עוד קצת דיו ולכתוב באופן מפורש: "אני מנשל את בני בהתחשב  בעובדה שנטש אותי/פגע בי /לא טיפל בי/ גנב ממני וכו'...".

ככל שיהיה הסבר לנישול עצמו, הדבר יקל על עבודת ביהמ"ש לקבוע כי הצואה כשרה ולאשרה. כאמור, רצונו של המנוח צריך למצוא ביטוי מפורש עם הסברים, וכן מסמך תומך במצבו הבריאותי. דבר זה יקשה מאד על הגשת התנגדות לקיום הצוואה ויקל מאד על ביהמ"ש לעשות את עבודתו.

עקרון כיבוד רצון המנוח הוא עקרון על המנחה את ביהמ"ש לכל אורך ההליך המשפטי, ולא יהיה די בהוכחה סתמית. מדובר בנטל הוכחה כבד מאד. 

----------------------------------------------------
טפסים רלוונטיים:

* בקשת צו קיום צוואה


* בקשת צו ירושה


----------------------------------------------------

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים