zap group mishpati logo

השימוש בטכנולוגיה – האם זו התמכרות?

ילדיכם מסתגרים יותר מידי בחדר ומשתמשים באינטרנט? או אולי מדברים ללא הרף בטלפון הנייד שלהם? היו עירניים ובדקו שהם לא "מתמכרים", ולא עוברים על החוק באמצעות המכשירים הטכנולוגיים שברשותם.

24.05.10
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
השימוש בטכנולוגיה – האם זו התמכרות?

אין ספק, כי השימוש בטכנולוגיה בתחום התקשורת הפך נפוץ ביותר בין בני הנוער. מכשירי סלולארי מתקדמים המאפשרים לשוחח שעות עם חברים וחברות, לצלם, להקליט, לשמוע מוזיקה, ויכולת הסימוס המופלאה, מאפשרת יכולת תקשורת בלתי נלאית באמצעות הקלדה פשוטה.
גם  השימוש במייל וצמידות לאינטרנט ולרשתות החברתיות השונות  הפכו חלק מהשגרה, עד כי לעיתים נראה ש"אם אתה לא שם אתה לא קיים".

האינטרנט פותח בפנינו עולם חדש של ידע, ואין ספק כי יש לכך יתרונות עצומים, כמו גם לזמינות הקשר באמצעים הטכנולוגים השונים העומדים לרשותנו.

אולם דומה כי בצד יתרונות אלה קיימים אף חסרונות. השימוש הנרחב באמצעי הטכנולוגיה הופך לעיתים לאובססיבי ומוגזם, ויש הטוענים כי הוא מגיע אף עד כדי התמכרות.
 
השימוש בטכנולוגיה ופלילים:
כעורכי דין פליליים, אנו נתקלים לא אחת במצבים בהם שימוש  בטכנולוגיה גם בקרב בני נוער, הוביל לביצוע עבירות פליליות, או שימש ככלי לחשיפתן.
כך, למשל, טיפלנו במקרה בו הוגש כתב אישום בגין פגיעה בפרטיות, לאחר שנערים צילמו בסתר נערה שקיימה יחסי מין  עם אחד מהם, והפיצו הסרטון ברשת.

טיפלנו גם במקרה, בו הוגש כתב אישום כנגד נערות שתקפו נערה אחרת, צילמו התקיפה במכשיר הסלולארי וצרבו דיסק במטרה להפיץ הסרטון ברשת החברתית.
במקרה זה, שימשה הטכנולוגיה לתיעוד האלימות, השפלת הנערה ברבים ולבסוף - אף לחשיפת המקרה, להוכחת האשמה, והגשת כתב האישום.
מקרה דומה הוא של קבוצת נערים, אשר צילמו עצמם אוחזים בזנבו של חתול ומשליכים אותו מעבר לגדר - נגד הנערים הוגש כתב אישום בגין התעללות בבעלי חיים.

עוד ידוע, כי בחקירות פרשיות סמים, נעזרת המשטרה רבות בבדיקת ההודעות ששולחים הנערים באמצעות הסלולארי ובמחשב ודולה מהן ראיות מפלילות. המשטרה אף עושה שימוש נפוץ באיכון טלפונים סלולרים, בכדי למקם את החשוד בזירת הפשע, ולפעמים גם לנקותו מאשמה.

אם כן, אין ספק כי השימוש בטכנולוגיה יכול מחד להביא תועלת ומאידך להיות מנוצל לרעה, אך נשאלת השאלה האם עצם השימוש המוגבר בטכנולוגיה (לטוב ולרע) אינו מהווה סוג של "התמכרות"? כמו התמכרות לסמים, או להימורים, ויש הסבורים כי עלינו להכיר בשימוש בטכנולוגיה, כהתמכרות של ממש.

התמכרות - מהי?
מהי התמכרות בכלל? האם השימוש בטכנולוגיה ובגאדג'טים, הוא סוג של התמכרות? האם כל שימוש יתר בדבר כלשהו, הוא "התמכרות"?

ראשית - התמכרות מוגדרת על ידי הרשות הלאומית למלחמה בסמים כפיתוח תלות בחומרים ממכרים, כדוגמת סמים, תרופות, אלכוהול, הניקוטין שבסיגריות, ואצל בני נוער גם חומרים נדיפים, כגון גז מזגנים, גז צחוק ודבק מגע.
במצבי התמכרות, המכור הופך להיות "שבוי", ואיננו יכול לחדול מלצרוך את החומר שאליו התמכר, בלי שיסבול מ"תסמונת נסיגה" ומצב של "קריז" (משבר"), שבצידו הנלווה לבעיות או הפרעות גופניות ונפשיות קשות.

האמנם השימוש הרב בטכנולוגיה הוא התמכרות?
אף אם נסבור, כי אכן קיימת צריכה מוגזמת של טכנולוגיה, האם מדובר ב"התמכרות"? האם נוצרה כאן אותה תלות שקשה כל כך להפסיקה או שמא בהתנהגות חברתית, על פי נורמות מקובלות בין בני הנוער שאינה שונה מכל התנהגות חברתית אחרת?

לאחרונה, במרפאה ידועה לטיפול בהתמכרויות באנגליה נפתח מסלול ייעודי לטיפול בהתמכרות לטכנולוגיה. באתר המרפאה, מוצג שאלון, שניתוח התשובות בו, מביא למסקנות עגומות ביותר, לגבי מידת ההתמכרות הטכנולוגית של הנבחן, לתלות הממכרת שפיתח לכאורה באינטרנט.

אגב, מדובר בשאלון שהתווסף רק לאחרונה, שכן עד כה התייחס האתר להתמכרות לסמים ולאלכוהול.
 
להלן עשר השאלות בשאלון ההתמכרות הטכנולוגית. אתם מוזמנים לבחון את עצמכם:

1. האם אתה גולש באינטרנט יותר ויותר זמן מהמתוכנן?
2. האם אתה מתעלם או מתחמק מעבודה או פעילויות אחרות, בכדי לשבת יותר זמן מול המחשב?,
3. האם אתה בודק הודעות או אימיילים לעיתים קרובות ודוחה פעילויות אחרות, ואפילו ארוחות?
4.  האם אתה מתווכח, או מתעצבן לעיתים קרובות כשמישהו מטריד אותך כשאתה מנסה לבצע פעולה מקוונת, או כשאתה משוחח בסלולרי?
5. האם אתה מעדיף לתקשר עם אנשים באופן מקוון או בsms, מאשר לדבר איתם פנים מול פנים?
6. האם אתה חושב הרבה על איך להתחבר או לחזור להתחבר לאינטרנט, כאשר אתה מבצע פעולה לא מקוונת?
7. האם את מתווכח עם, או  מרגיש ביקורת כלפיך מצד חברים, שותפיםֿ או משפחה, בעניין כמות הזמן שאתה מבלה באינטרנט?
8. האם אתה מתרגש לקראת התחברות לאינטרנט, או כאשר אתה חושב לאן לגלוש, כאשר תתחבר לאינטנרט?
9. האם אתה מעדיף פעילות מול מסך המחשב מאשר לצאת החוצה ולעשות משהו שונה?
10. האם אתה מסתיר או נכנס למגננה, כאשר אתה נשאל על הפעילות שלך באינטרנט?

כאמור, התשובות לשאלון אמורות לסייע באבחון התמכרות. אבל צריך לזכור, שלכאורה לא מדובר במחלה פיזית, ואכן, לא כולם מסכימים לטענה כי שימוש מופרז בטכנולוגיה הוא בגדר התמכרות המהווה מחלה.

לדעתנו, הגדרת השימוש המופרז בטכנולוגיה כ"התמכרות" הנו מרחיק לכת. יחד עם זאת, חשוב שבני הנוער יהיו ערים לבעייתיות שעולה משימוש מוגזם בטכנולוגיה, ולסכנות הטמונות ברשת, וימנעו מעשיית מעשים נחפזים, שיש בהם כדי לסבכם.

http://www.youthlaw.co.il/

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

עורכת דין מירב נוסבוים, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1995. משנת 2000 מנהלת עו"ד נוסבוים משרד עצמאי בכפר סבא המתמחה בתחום הפלילי בכלל ובייצוג קטינים ובני נוער בפרט. עו"ד נוסבוים טיפלה בתיקים רבים של עבירות אלימות קשות, עבירות סמים, עבירות מין, רכוש, עבירות מרמה ועבירות צווארון לבן.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מירב נוסבוים - משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה