zap group mishpati logo

מהו גישור זוגי ואיך הוא יכול לעזור לקבל החלטה?

כיצד מתנהל הליך גישור זוגי, מהי עלותו, מדוע חשוב ללכת אליו בשלב הראשוני של המשבר? על כל אלו ועוד, בכתבה שלפניכם

מאת: נדב נישרי, מגשר
05.11.15
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
מהו גישור זוגי ואיך הוא יכול לעזור לקבל החלטה?

גישור זוגי מיועד לבני זוג שנקלעים למשבר ביחסים, ומתקשים לשוחח ולקבל יחדיו החלטות. לעיתים קרובות כאשר הזוגיות עולה על שרטון, מחליטים בני הזוג שבמשבר להחליט שלא להחליט. חוסר ההחלטה מייצר מציאות מדומה של שגרה וביטחון. מציאות שעלולה באחד הימים להתפוצץ וליצור משבר גדול יותר, או לחילופין להפוך לשגרה המאלצת את בני הזוג להתפשר על האושר האישי שלהם ועל זוגיות מאושרת.

היעזרות במגשר זוגי בעת משבר

חוסר היכולת של בני זוג שנמצאים במשבר גורם לכל עניין קטן להפוך להר ולעניינים החשובים באמת להידחק לשוליים עד אשר לא יהיה ניתן להדחיקם יותר. החששות והפחדים של כל אחד מבני הזוג מועצמים וגדלים ככל שמורגש יותר המשבר בנישואין. דווקא במקרים אלו ישנה חשיבות קריטית לייצור תקשורת והבנה בין בני הזוג. החשיבות העליונה נובעת לאו דווקא מהרצון להציל את הנישואין אלא יותר מתוך הצורך לשמור על בני הזוג שלא יפלו במעשיהם ובדבריהם לעולמות ולמצבים בעייתיים להם וילדיהם. על כן במקרים בהם בני הזוג נמצאים במשבר ואינם מצליחים לתקשר ביניהם בצורה חיובית ונכונה, הם יכולים להיעזר במגשר זוגי החבר בלשכת המגשרים בישראל, כדי לייצר ביניהם הבנה לאיזה כיוון הם רוצים ללכת ביחד ולחוד.

בגישור הזוגי המגשר נפגש במסגרת שיחות פרטיות עם כל אחד מבני הזוג ואף מקיים שיחות משותפות, ועוזר לבני הזוג להבין מה הם רוצים עבור עצמם. לאחר מכן, הוא מגשר על הפער (במידה שקיים) בין הרצון שלהם לרצון של הצד השני. השימוש במגשר זוגי מאפשר לבני הזוג לדבר בחופשיות וללא חשש שהדברים שלהם יעברו ללא הסכמתם אל הצד השני או לאנשים אחרים בסביבתם. המגשר החבר בלשכת המגשרים מחויב לסודיות ולאובייקטיביות לכל אורך התהליך.

כמה זמן נמשך גישור זוגי? 

גישור זוגי הינו הליך קצר ביותר. מאחר שבסופו של דבר המטרה היא לענות על שתי שאלות בלבד - לאן הולכים וכיצד עושים זאת - יכול הליך הגישור הזוגי להימשך בין שעה אחת לארבע שעות לכל היותר. 

גישור זוגי יכול להסתיים באחת משלוש האפשרויות הבאות:

1. טיפול זוגי - בני הזוג מחליטים לנסות ולהציל את הנישואין, ומסכימים לצורך כך להיעזר במטפל זוגי מוסמך.

2. גירושין - בני הזוג מבינים שהזוגיות נגמרה, וכעת יש להחליט איך לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. במקרה שכזה ניתן להפוך את הגישור הזוגי לגישור גירושין יחד עם המגשר עמו התחיל התהליך.

3. שינוי במסגרת הנישואין - במקרים בהם בני הזוג מבינים אחד את השני ומצליחים בעזרתו של המגשר לייצר פתרונות אופרטיביים שיהיו מקובלים על שני הצדדים, ייתכן שיהיה אפשרי לוותר על שירותיו של יועץ זוגי ולמצוא פתרונות ישימים במסגרת הגישור הזוגי.

מה בין גישור זוגי לטיפול זוגי?

גישור זוגי איננו דומה לטיפול זוגי - ההבדל בין גישור זוגי לטיפול זוגי הוא, שבטיפול זוגי מנסים לשפר את המערכת הזוגית כדי להציל את הנישואין, ואילו בגישור הזוגי בני הזוג מגדירים את הדרך המשותפת אליה הם רוצים לפנות. גישור זוגי, אם כן, יכול להוביל לטיפול זוגי או להסכמה להתגרש או במקרים מסוימים לשינוי במסגרת הנישואין (נישואין פתוחים, לדוגמה). 

מדוע חשוב ללכת בשלב הראשון לגישור זוגי?

במידה שלאחר הגישור הזוגי בני הזוג יחליטו לפנות לאפיק הגירושין, הם יגלו שהמכנה המשותף הברור ביותר הוא, שאלו שהגיעו לגישור גירושין לאחר ששני הצדדים הבינו ביחד שהגיע הזמן להתגרש ולסיים את הנישואין בהסכמה ובהבנה, הצליחו להימנע ממשברים רבים ומקשיים מרובים מהם סובלים אלו שלא הסכימו בתחילת הדרך לאן הולכים. מאחר שמהפן הרגשי מתחיל גישור הגירושין בהבנה ובהסכמה מהי מטרת התהליך לשני הצדדים, ניתן להימנע משאלות שהיו צריכות להיפתר מראש בגישור זוגי.

במקרים בהם בני הזוג מחליטים לשמור על הנישואין וללכת לטיפול זוגי, הם מרוויחים הזדמנות אמיתית וכנה להציל את הזוגיות ולשמור על המשפחה בצורתה הנוכחית.

גישור זוגי כאשר מעורבים ילדים

ההחלטה האם להתגרש או להישאר ולנסות לתקן את הנישואין גורמת בכל מקרה להשפעה ניכרת על המשפחה הגרעינית ולעיתים גם על המשפחה המורחבת. ילדים אשר "התרגלו" להורים שאינם מצליחים לתקשר בצורה טובה ורבים לעיתים קרובות, עלולים להיקלע למצוקה שחשוב שההורים ישימו לב אליה. כאשר הילדים נקלעים למצוקה רגשית חשוב עוד יותר שההורים ישכילו להגדיר את גבולות המותר והאסור בקשר ביניהם ובעיקר אל מול הילדים ובדברים הנוגעים אליהם. שימוש במגשר זוגי במצב משברי בין זוגות הורים לילדים, עוזר להורים להגדיר את המקום בו הם נמצאים כרגע ואת המקום אליו הם רוצים ללכת ובתוך כמה זמן. כאשר מושגת ההסכמה על הכיוון והדרך, תורגש באופן מיידי ירידה במתח בבית. ירידת מתח זו תועיל רבות להרגעת נפשם של הילדים ותאפשר להורים לטפל טוב יותר במצוקותיהם של הילדים.

ראיון וידאו עם נדב נשרי - מהו גישור זוגי?

 

כמה עולה גישור זוגי?

עלות גישור זוגי נקבעת לפי שעת עבודה של המגשר. מאחר שגישור זוגי אינו מחייב הגעה להסכמים פורמאליים הדורשים זמן ומאמץ רב יותר מהמגשר, ניתן לקבל שירותי גישור זוגי במחיר נמוך מאשר הליכי גישור אחרים. לדוגמא: בעוד הליך גישור גירושין עולה בין 800 ₪ ל- 1100 ₪ לשעה בודדת (לשני הצדדים), הרי שבגישור זוגי ניתן לשלם אף 400 עד 800 שקלים לשעת גישור (לשני הצדדים). מכאן, שגם אם בני הזוג החליטו לפנות לגישור גירושין, אך הם לא בטוחים לגמרי בצרכיהם, הם יכולים להתחיל בהליך גישור זוגי מוזל ובמקרה הצורך להמשיך לגישור זוגי ובכך לחסוך בעלויות.

איך מתנהל גישור זוגי?

הליך גישור זוגי מתחיל כבר בשיחת הטלפון הראשונה למגשר. חשוב שכבר בשיחה הראשונה תשתפו את המגשר בכך שאתם לא בטוחים לאן אתם רוצים שהגישור יוביל (שמירה על הנישואין או גירושין). גם אם אחד מבני הזוג בטוח בתוצאה בה הוא רוצה שייגמר הגישור, חשוב שיוותר מקום לצד השני להתמודד עם השאלות שעל הפרק, מבלי להרגיש בלחץ ובכך שבעצם אין עוד מקום לדיון לאחר שהצד השני כבר החליט. בסיום שיחת הטלפון, וודאו שקבעתם פגישה עם המגשר בזמן שיהיה נוח לכם ולבן זוגכם. אם אתם לא בטוחים מתי יהיה לו נוח, תוכלו לבקש מהמגשר שני מועדים אפשריים לפגישה כדי שלבן זוגכם תהיה יכולת לבחור בהתאם לצרכיו.

הפגישה הראשונה עם המגשר היא פגישת הכרות. חשוב שלפני שתתחילו בהליך גישור תרגישו בנוח עם המגשר שלכם. על כן, מטרת הפגישה הראשונה היא ליצור אמון ביניכם לבין המגשר. במידה שתרגישו שהמגשר לא מנוסה מספיק או שהוא לא מצליח לתת לכם תחושת ביטחון ואמון, סיימו את הפגישה וחפשו לכם מגשר אחר.

במידה שתרגישו, כי המגשר עונה על הציפיות והצרכים שלכם, תוכלו להתחיל בגישור הזוגי כבר במהלך הפגישה הראשונה. הגישור יתחיל בחתימה על הסכם גישור המסדיר את מערכת היחסים ביניכם לבין המגשר ולבין הליך הגישור שלכם (אותו מייצג המגשר). לאחר החתימה על הסכם פתיחת הגישור תתחילו בעבודה.

הגישור הזוגי מתחיל בדרך כלל בפגישה משותפת עם שני בני הזוג. לאחר שיינתן מקום לשני בני הזוג לשטוח את שעל ליבם, יבקש המגשר מאחד מבני הזוג לצאת ומהשני להישאר ולשתף אותו בדברים האישיים אותם הוא לא רצה לשתף ליד האחר (במידה שישנם כאלו). לאחר שהמגשר יאזין לרצונותיו ולמטרותיו של הצד שנשאר, הוא ישאל אם יש דבר מה שאסור לשתף עם בן הזוג שבחוץ. בשלב זה יבקש המגשר הזוגי מבני הזוג להתחלף. לאחר שהמגשר יבדוק עם בן הזוג השני מהם המטרות והרצונות שלו, הוא יקרא לבן הזוג שבחוץ לחזור לחדר הגישור, ויחל במלאכת הגישור. 

נדב נישרי, מגשר גירושין

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה