zap group mishpati logo

מי זכאי לדירה במחיר מוזל? מדריך לדיור למשתכן

מחירי הדירות שממשיכים להאמיר ומשבר הדיור רב השנים בישראל הולידו את תכנית הדיור למשתכן, השואפת לתת פתרון למחפשי הדיור ולהוביל להוזלת מחירי השוק. תכנית דיור למשתכן המכונה גם פרויקט מחיר למשתכן מכה גלים ומעוררת הדים בתקשורת אולם הציבור נשאר נבוך - אף אחד לא באמת מבין מהי מהות הפרויקט. הגיע הזמן לעשות סדר בדברים

מאת: עו"ד נופר לוץ
21.12.15
תאריך עדכון: 23.12.15
5 דק'
מי זכאי לדירה במחיר מוזל? מדריך לדיור למשתכן

מהו פרויקט "דיור למשתכן"?

מדובר בפרויקט שהמדינה מסבסדת אותו כבר משלב מכירת הקרקע ליזם. על מנת לבנות בניינים, יזמים צריכים לרכוש קרקעות, הן מבעלים פרטיים והן ממכרזים שהמדינה פותחת. עד היום מי שזכה בקרקעות מהמדינה היה זה שהציע את המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע. פרויקט מחיר למשתכן, במתכונת החדשה, הופך את היוצרות, ולמעשה מעניק את הקרקע ליזם שיציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר עבור הדירות, תוך שהוא מחויב לבנות דירה עם מפרט איכותי שנתון לפיקוח משרד הבינוי והשיכון. כלומר: יזם שיציע למכור לציבור את הדירות הזולות ביותר, תוך שמדד האיכות לא נפגם, הוא שיזכה בקרקע. 

כיצד יכול הסדר זה לתרום להוזלת הדיור בישראל ולבלום את העלייה הבלתי פוסקת במחירי הדיור?

הרציונל שעומד מאחורי היוזמה הוא אנלוגיה פשוטה של היצע וביקוש. מי שהגה את היוזמה מאמין שהתערבות המחוקק ויצירת מנגנון שיווק רחב היקף של עשרות אלפי יחידות במחיר מוזל ומפוקח, יהפכו את כוחות השוק ויביאו לירידה במחירים גם בדירות שהן אינן חלק מפרויקט מחיר למשתכן.

מי יכול לקחת חלק בכך וליהנות מדיור למשתכן? מי יהיה זכאי לקנות את הדירות במחיר המוזל?

הזכאים ליהנות מהדירות שיוצעו במסגרת פרויקטים שונים של דיור למשתכן ברחבי הארץ (הדירות צפויות להבנות ברחבי כל הארץ, מדרומה ועד צפונה) הם חסרי דירה (אנשים ללא דירה בבעלותם) שעונים על הקריטריונים הבאים:

1. מי שלא הייתה בבעלותו דירה או חלק מדירה במהלך שש השנים האחרונות.

2. מי שלא שכר דירה בדמי מפתח בשש השנים האחרונות.

3. מי שלא זכאי ליחידת דיור בנחלה במשק חקלאי ביישוב קהילתי.

4. מי שאין לו זכויות בדירה בשלבי בנייה. 

5. זוגות נשואים או ידועים בציבור.

6. יחידים (רווקים, גרושים, אלמנים) מעל גיל 35.

7. הורים חד הוריים עם ילד אחד לפחות שהוא רווק וטרם מלאו לו 21 שנים, אשר גר עימם בדרך קבע ונמצא בחזקתו, לרבות הורה חד הורי שהיה בעל זכויות של 50% בדירה שנמכרה בעקבות הפירוד ושלא היו לו זכויות נוספות בדירות בשש השנים האחרונות.

8. נכים בני 21 ומעלה.

מה צפוי לבני המזל שעומדים בקריטריונים? מה התועלת מהשתלבות בתוכניות דיור למשתכן?

הלכה למעשה, ההשתתפות מעניקה לזכאים הנחות של מאות אלפי שקלים ברכישת דירה, כאשר ההנחות ישתנו כמובן מפרויקט לפרויקט. כמו כן מובטח למשתתפים שאיכות המפרט בדירה הנרכשת תהיה מבין הגבוהות ביותר בשוק. יתרון זה מובטח מאחר ומפרט הדירה יהיה תחת פיקוח הדוק וקפדני של נציגי משרד הבינוי והשיכון.

אם כך - האם יתאפשר לקנות דירה בתנאים כאלו משתלמים ולמכור אותה מיד ולעשות "קופה"?

לא. בהחלט לא. הזוכים בדירות יוכלו להשכיר אותן לאחרים, אבל לא יוכלו למכור אותן במשך חמש שנים.

מה יש לעשות כדי להשתלב בפרויקט דיור למשתכן?

ההתנהלות לשם השתתפות בפרויקט וזכייה בזכות לדירה במסגרת דיור למשתכן היא מול משרד הבינוי והשיכון. בשלב הראשון המבקשים להיכלל בתכנית הדיור ידרשו להוציא תעודת זכאות להשתתפות ממשרד השיכון והבינוי. כרגע עדיין לא ניתן להנפיק תעודות זכאות. הצפי הוא שבאמצע שנת 2016 ניתן יהיה להתחיל להניע את התהליך.

המשמעות היא, שלמעשה מי שעומד בקריטריונים ושואף להשתלב בפרויקט ולקבל זכאות, יכול בשלב זה רק להמתין. אין לו שום אפשרות פעולה כרגע ואין דרך להירשם לתכנית. כל שנותר למעשה הוא לעקוב אחר הפרויקטים של מחיר למשתכן ואחר הפרסומים השונים, לבדוק מדי פעם את העדכונים באתר משרד הבינוי והשיכון, להישאר עם אצבע על הדופק ולהיות מוכן לפעולה לכשינתן האות.

כאשר יתחיל יישומו של הפרויקט של דיור למשתכן, מהם שלביו הצפויים?

שלב ראשון הוא ההתקשרות בין היזמים למשרד הבינוי והשיכון ואיתור יזם מתאים.

שלב שני הוא שלב פרוצדורלי שיכלול את אישור שטחי הדירות ומחירי הדירות על ידי משרד הבינוי והשיכון.
בשלב השלישי, משיאושרו הנ"ל על ידי משרד הבינוי והשיכון היזמים שיתקבלו לפרויקט, יפרסמו הודעות לגבי מועדי ההרשמה.

תקופות ההרשמה ימשכו כעשרים ושמונה ימים, וההרשמה תתבצע באופן מקוון באתר ייעודי. זהו השלב בו העומדים בקריטריונים השונים ידרשו להגיש בקשות לזכאות.

בשלב הבא, מאחר שסביר כי יהיו נרשמים רבים ולא יהיו מספיק דירות - תיערך הגרלה ממוחשבת במשרד הבינוי והשיכון ותוצאותיה ישלחו לכל הנרשמים.
בשלב לאחר מכן, בני המזל הזוכים יזומנו לבחירת דירה ולחתימה על חוזה.

מהי הזווית המשפטית בנושא? האם למועמדים השואפים לזכות להשתלב בפרויקט דיור למשתכן כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין?

עורכי הדין המומחים למקרקעין ישתלבו בשלבים הסופיים של קבלת הזכאות. הם יכולים לסייע, כמובן, בייעוץ משפטי סביב חוזה מכר הדירה; וכן במקרים בהם אנשים לא יקבלו דירה על אף שהם עומדים בתנאי הזכאות.

לסיכום, פרויקט דיור למשתכן השואף לווסת את המחירים המשתוללים בענף הנדל"ן הישראלי כבר יצא לדרך, אולם הזכאים צריכים להתאזר בסבלנות לפחות חצי שנה לפני שינסו את מזלם. הפרויקט, במסגרתו יזמים יציעו למכירה דירות איכותיות במחיר מוזל, יבטיח לאזרחים, שיעמדו בקריטריונים מסוימים, ויזכו בהגרלה ממוחשבת, לרכוש דירה באיכות גבוהה במחיר נמוך ממחירי השוק.

בשלב זה אין כל דרך פעולה שתאפשר את מימוש הזכות אבל נראה שאפשר להיות אופטימיים כי בסוף זה יקרה. על כן, חשוב לעקוב אחרי הפרסומים השונים של משרד השיכון, לדעת את מה שצריך לגבי הזכאות וההתאמה להשתלבות בפרויקט ולנסות לפעול ברגע הראשון כדי לזכות בהזדמנות פז לרכישת דירה במחיר מצוין. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים