zap group mishpati logo

נפתח לך תיק פלילי ויש נגדך רישום פלילי? כדאי לבדוק אם ניתן למחוק אותו

לפני כמה שנים הסתבכת, נפתח נגדך תיק פלילי. האם הוא ימנע ממך לעסוק בכל מיני תחומים?

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 08.04.19
3 דק'
נפתח לך תיק פלילי ויש נגדך רישום פלילי? כדאי לבדוק אם ניתן למחוק אותו

לפני כמה שנים הסתבכת, נקלעת לצרות, עברת עבירה , נפתח נגדך תיק פלילי, התנהל משפט ובסופו זוכית או קיבלת עונש קטן, ועכשיו אתה מעוניין ללמוד משפטים ולעבוד כעורך דין- האם תוכל לעשות זאת? האם הרישום הפלילי ימנע ממך לעסוק בכל מיני תחומים? האם אפשר בכלל למחוק את הרישום הפלילי?

רישום פלילי-מהו?

כאשר יש חשד לביצוע עבירה כלשהי, המשטרה פותחת תיק פלילי נגד האדם שכלפיו מופנה החשד כי היה מעורב בביצוע העבירה. הרישום הפלילי מתבצע כחלק מפתיחת התיק. הרישום מתועד במאגר הממוחשב של המשטרה, ויכול להפריע לאדם ולהקשות עליו במציאת עבודה. הרישום ילווה את אותו אדם למשך כל ימי חייו, אלא אם הוא ימחק.

יש לציין, כי גם אם פתיחת התיק ע"י המשטרה לא הובילה בסופו של דבר להגשת כתב אישום, או לחילופין אם הוגש כתב האישום, והנאשם זוכה, עדיין הרישום הפלילי קיים ונשמר.

הרישום הפלילי כולל מידע על תיקים פליליים מכמה סוגים: תיקים סגורים- תיקים שנפתחו כנגד אדם בשל חשד לביצוע עבירה כלשהי, אך בסופו של דבר נסגרו מבלי שהוגש בהם כתב אישום. תיקים תלויים ועומדים (מב"ד), וכן הרשעות קודמות- תיקים שהסתיימו בהרשעות.


המשא הכבד של הרישום

רישום פלילי הוא נטל כבד מאוד. אם קיים כנגד אדם רישום פלילי, הוא לא יוכל לעסוק בחלק מהמקצועות. אמנם ההגבלה היא רק לגבי הרשעה בעבירות מסוימות, ובנסיבות מסוימות לפרק זמן מוגדר, אך אין ספק שהרישום הפלילי מהווה "כתם", ויכול למנוע מאדם להתקבל לעבודה כלשהי.

כיום, מעסיקים רבים מבקשים ממועמדים לעבודה "תעודת יושר", כלומר: הם מעוניינים לראות את הרישום הפלילי שלהם. במקרה זה, אם אדם נחקר, והתיק כנגדו נסגר בשל חוסר ראיות או מסיבה אחרת, עדיין יהיה לגביו רישום פלילי, אשר עשוי להפריע לו להתקבל לעבודה.

חשוב לציין, כי רק גופים מסוימים רשאים לקבל רישום פלילי של אדם (אם כי קבלת רישום פלילי הוא תנאי לקבלה לעבודה של מעסיקים רבים, כאמור), והם: גורמים שהוסמכו לצורך כך ע"פ החוק, כאשר מדובר במידע שיש להגישו לרשויות ממלכתיות זרות וכאשר מדובר באדם שמבקש להשתתף במכרז מטעם המדינה.

מחיקת הרישום הפלילי

בעיקרון במקרים מסוימים קיימת אפשרות למחוק את הרישום הפלילי באמצעות הגשת בקשה מתאימה או עתירה לבג"ץ. מדובר במקרים שבהם  לא נמצאו בתיק די ראיות להגשת כתב אישום, לא היה עניין לציבור, או כאשר האדם הורשע אך קיבל חנינה מנשיא המדינה.

עצה מועילה:
אם יש כנגדך רישום פלילי, בדוק האם ניתן למחוק אותו. רישום פלילי יכול להפריע לך בכמה מישורים בחיים, כולל מציאת עבודה.

עוד בנושא:

מחיקת רישום פלילי - להשאיר את העבר מאחור/ מדריך

תעודת יושר - מהי? מה משמעותה?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה