zap group mishpati logo

גביית מזונות על-ידי הוצאה לפועל

מתי ניתן לגבות מזונות באמצעות ההוצאה לפועל? לאיזו מלשכות ההוצאה לפועל יש לפנות? כיצד מקבלים את הכסף? המדריך המלא לגביית מזונות באמצעות ההוצאה לפועל

08.03.11
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
גביית מזונות על-ידי הוצאה לפועל

המשמעות של האפשרות לגביית מזונות בהוצאה לפועל היא שמי שקיבלה (או קיבל) פסק דין בעניין מזונות, בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, יכול לפנות באופן מיידי ללשכת ההוצאה לפועל לפתיחת תיק מזונות, אפילו לפני שקיים חוב מזונות.
במאמר זה נסביר כיצד יש לפעול ונציג את היתרונות הטמונים בפנייה להוצאה לפועל, במקרה של חוב מזונות.

 רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לדיון בפורום הוצאה לפועל ופשיטת רגל

למציאת עורכי דין בתחום מזונות באינדקס משפטי

כיצד פותחים תיק בהוצאה לפועל?

לשם פתיחת תיק בהוצאה לפועל, יש להגיש בקשה מפורטת עם פסק הדין המקורי ופרטי החייב המעודכנים. הבקשה תוגש בלשכת ההוצאה לפועל הקרובה ביותר למקום מגורי הזוכה, הלשכה הנוחה לה (או לו) ביותר.
חשוב מאד לוודא, עוד בשלב ההליך המשפטי, שכל פרטי החיוב יהיו מדויקים. כלומר, יש לפרט ולדייק ככל האפשר לגבי הוצאות ילדים, הוצאות חינוך, הוצאות רפואה והוצאות נוספות לילדים, לרבות קיטנות, צהרונים וחוגים, כך שייכללו במסגרת פסק הדין.
ככל שהפרטים הללו יהיו יותר מדויקים ומפורטים בפסק הדין, כך אופן הגבייה יהיה הרבה יותר אפקטיבי והרבה יותר קל בהוצאה לפועל.

לשם פתיחת תיק בהוצאה לפועל, יש להגיש בקשה מפורטת עם פסק הדין המקורי ופרטי החייב המעודכנים. הבקשה תוגש בלשכת ההוצאה לפועל הקרובה ביותר למקום מגורי הזוכה, הלשכה הנוחה לה (או לו) ביותר

גביית מזונות בהוצאה לפועל: יתרונות ייחודיים

נציג להלן מספר יתרונות ייחודיים של גביית מזונות באמצעות ההוצאה לפועל.

לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל נבקש הטלת צו עיכוב יציאה מן הארץ על החייב, שלא יוכל לצאת מן הארץ, עד שיעמוד בהתחייבויותיו לתשלום מזונות ולהבטיח את תשלום המזונות העתידיים

פתיחת תיק עוד לפני צבירת חוב; צו עיכוב יציאה מן הארץ

כשמדובר בדמי מזונות, אנו עוסקים - ממש באופן מילולי - ב"לחם ובחמאה" הבסיסיים של ילדי החייב. לכן, ניתן לפתוח תיק בהוצאה לפועל אף לפני שנוצר חוב, כדי להרתיע את החייב מאי תשלום ומיצירת חוב.
לאחר פתיחת תיק בהוצאה לפועל נבקש הטלת צו עיכוב יציאה מן הארץ על החייב, שלא יוכל לצאת מן הארץ, עד שיעמוד בהתחייבויותיו לתשלום מזונות ולהבטיח את תשלום המזונות העתידיים.
לכן, במקרה שניתן לצפות לקושי בתשלום המזונות, או במצב של היעדר שיתוף פעולה בין הצדדים, זו אופציה שעשויה לייעל ולהבטיח את הגבייה.
עיכוב יציאה מהארץ, שניתן באמצעות ההוצאה לפעול, הינו בעל יתרון ביחס לצו עיכוב יציאה באמצעות בית משפט. זאת, מאחר שצו עיכוב באמצעות ההוצל"פ הינו צו קבוע. כלומר, כל עוד תיק ההוצאה לפעול מוסיף להתקיים, וכל עוד לא נתבקש ביטול של צו העיכוב, הרי שהעיכוב ממשיך לחול.
בשונה, צו עיכוב יציאה מהארץ ע"י בית משפט יהיה קיים את סוף ההתדיינות ויידרש לחדשו אחת לשנה.

אחת האפשרויות, בכל הנוגע להוצאה לפועל של מזונות, היא לבקש שפעול. מכיוון שדמי המזונות והמדור הם סכום קבוע שמצטבר כל חודש, ניתן לבקש שסכום זה יגדל אוטומטית במערכת ההוצאה לפועל, ללא צורך בפרוצדורת עדכון חודשי של גובה הסכום

הגדלת סכום החוב באופן אוטומטי - שפעול

אחת האפשרויות, בכל הנוגע להוצאה לפועל של מזונות, היא לבקש שפעול. מכיוון שדמי המזונות והמדור (סכום כסף שמשלם החייב עבור מגורי הקטינים אצל ההורה הזוכה) הם סכום קבוע שמצטבר כל חודש, ניתן לבקש שסכום זה יגדל אוטומטית במערכת ההוצאה לפועל, ללא צורך בפרוצדורת עדכון חודשי של גובה הסכום. הגדלה זו נקראת שפעול.

עם זאת, יש לשים לב לעניין הקיזוז (הקטנת קרן החוב). במקרים רבים, יש תשלומים פרטניים בין בני הזוג ומעבר כספים בין הצדדים. מרגע קבלת התשלום בפועל, לזוכה יש שבעה ימים לעדכן כל קבלת כספים פרטנית בהוצאה לפועל.

כלומר, על הזוכה להקטין את קרן החוב, בגין התגמולים שהתקבלו באופן פרטי. עניין זה חשוב במיוחד, כדי שהזוכה תיחשב כמי שפועלת בתום לב בכל ההליך, ולא כמי שמנסה לרמות את המערכת.

במסגרת מזונות מסלול, הרשות עצמה פועלת בתיק בשם הזוכה: הרשות מגבילה, מוציאה צווים, ומבצעת עיקולים. כל זאת, ללא צורך בהתערבות הזוכה, באופן שמקטין את אחריות הזוכה בתיק

מזונות מסלול

מזה מספר שנים, קיימת בהוצאה לפועל אפשרות "מזונות מסלול". במסגרת מזונות מסלול, הרשות עצמה פועלת בתיק בשם הזוכה: הרשות מגבילה, מוציאה צווים, ומבצעת עיקולים. כל זאת, ללא צורך בהתערבות הזוכה, באופן שמקטין את אחריות הזוכה בתיק.

כאשר החוב מגיע לסכום מסוים, ניתן לבקש פקודת מאסר כנגד החייב, בגין אי תשלום החוב

צו מאסר

אחד הדברים החשובים, במסגרת תיקי הוצאה לפועל של מזונות, הוא האפשרות להטלת צו מאסר. כאשר החוב מגיע לסכום מסוים, ניתן לבקש פקודת מאסר כנגד החייב, בגין אי תשלום החוב.

פסק דין מזונות בהוצאה לפועל הוא בר גבייה של שנתיים רטרואקטיבית

"התיישנות"

פסק דין מזונות בהוצאה לפועל הוא בר גבייה של שנתיים רטרואקטיבית. כלומר, אם פסק הדין ניתן לפני חמש שנים ולא נעשתה עד כה גבייה של חוב המזונות, ניתן יהיה לפתוח תיק בהוצאה לפועל רק בנוגע לשנתיים האחרונות, במהלכן לא נגבה החוב.
כדי לגבות את החוב רטרואקטיבית, למשך כל התקופה (חמש השנים, ע"פ הדוגמא), יש להגיש בקשה לערכאה השיפוטית שנתנה את פסק הדין של המזונות (בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני). זאת, כדי לקבל אישור לגביית חובות עבר מעבר לשנתיים.

ככלל, סיוע משפטי מומלץ בכל מקרה, בנוגע לתיקי מזונות וגירושין, גם בשלב גביית החוב

מתי כדאי לפנות לסיוע משפטי בכל הנוגע לגביית מזונות בהוצאה לפועל?

ככלל, סיוע משפטי מומלץ בכל מקרה, בנוגע לתיקי מזונות וגירושין, גם בשלב גביית החוב. במקרים בהם מדובר בתיקים מורכבים - תיקים שבהם יש נסיבות מיוחדות לבני הזוג, כגון: זכויות סוציאליות שונות, קצבאות מביטוח לאומי, פנסיות פרטיות, מתוקף חוזי עבודה אישיים וכו' - יש חשיבות רבה לקבלת ייצוג משפטי פרטי, מבעל מקצוע שיידע לבצע שקלול מקצועי של כל הנתונים, ולסייע לזוכה להגיע לתוצאות מקסימליות של גביית החוב.

גביית מזונות על-ידי הוצאה לפועל(1)

לסיכום: תיקי מזונות הם תיקים בעלי אופי ייחודי בהוצאה לפועל. מתוך הכרה באופי הייחודי של החוב, שנועד להבטיח את כלכלת ילדי החייב, ההוצאה לפועל מעניקה סעדים ייחודיים לזוכה, המטילים הגבלות שונות על החייב, כגון: צו איסור יציאה מהארץ, צו מאסר, אפשרות לפתיחת תיק עוד לפני החוב וכו'. שימוש נבון בהגבלות אלה והתנהלות נכונה בהוצאה לפועל, תוך שימוש בייעוץ משפטי, יסייעו לזוכה לקבל את דמי המזונות המגיעים לה, בצורה היעילה והמהירה ביותר.

* עו"ד איתן ביטון מתמחה בתיקי הוצאה לפועל ותיקי מזונות מורכבים בהוצאה לפועל.

 

עוד בנושא:

פתיחת תיקים בהוצאה לפועל - 10 כללים חשובים

איתן ביטון - עורך דין

איתן ביטון - עורך דין

 עו"ד איתן ביטון, מתמחה למעלה מעשר שנים במשפט האזרחי והמסחרי, בין היתר - בדיני צוואות, ירושות ומעמד אישי, חדלות פירעון ודיני עבודה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • בית המשפט: אלמנת המליארדר תקבל מחצית מנכסיו

    בית המשפט: אלמנת המליארדר תקבל מחצית מנכסיו

    זהירות - לא תמיד נכסים שהבאתם אתכם לנישואין ייחשבו כשלכם בעת פקיעת הנישואין. כך עולה מפסק דינה של השופטת שפרה גליק
    3 דק'
  • צוואה הדדית - יחסים דו-סטריים

    צוואה הדדית - יחסים דו-סטריים

    צוואה הדדית היא צוואה המנוסחת במשותף על ידי שני בני זוג, ומהווה מעין חוזה ביניהם המסדיר את חלוקת הרכוש שלהם אחרי מותם. בני זוג המעוניינים לנסח צוואה כזו ולהקנות לה תוקף משפטי מחייב, צריכים לדעת מהי צוואה הדדית, מתי מומלץ לעורכה ומהם הכללים המחייבים בעת עריכתה
    5 דק'
  • איך לבחור עורך דין לגירושין?

    איך לבחור עורך דין לגירושין?

    דיני משפחה הם תחום מורכב ועדין במיוחד המצריך חשיבה ותכנון לטווח ארוך. במדריך זה נסביר אילו צעדים יש לנקוט לקראת פגישת ייעוץ עם עורך דין לקראת גירושין
    3 דק'
איתן ביטון - עורך דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה