zap group mishpati logo

הפסקת זיהום ממפעל "גולדסנטר" – בית המשפט קיבל את תביעת מלר"ז

בזכות תביעה של מלר"ז הופסקה הזרמתם של כ – 100 טון שפכים מזוהמים במתכות כבדות לשפד"ן שהוזרמו במשך שנים רבות

מאת: מערכת משפטי
11.07.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
הפסקת זיהום ממפעל "גולדסנטר" – בית המשפט קיבל את תביעת מלר"ז

בימה"ש השלום בראשל"צ קבע לאחרונה, כי התביעה שהגישה עמותת מלר"ז היא זו שהביאה להפסקת זיהום שנמשך עשרות שנים ע"י מפעל "גולדסנטר" (טלמור) שנמצא באור יהודה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום איכות הסביבה ותביעות עובדים נגד מפעלים מזהמים

למציאת עורכי דין בתחום איכות הסביבה באינדקס משפטי

המדובר במפעל תכשיטנות אשר הזרים למי הביוב מתכות כבדות, מסוכנות ורעילות, שעלולות לפגוע באופן חמור ביכולת השפד"ן לטהר את המים, וכתוצאה מכך להביא לפגיעה באיכות המים ולפגיעה בחי ובצומח, כמו גם לגרימת נזק בלתי הפיך למי התהום ולחקלאי הנגב. על פי כתב התביעה, המפעלים גורמים למפגע סביבתי חמור ומסוכן כבר שנים רבות , אך הם לא עושים דבר, או עושים מעט מדי, כדי להביא להפסקת המפגעים. ניקל ועופרת הן מתכות רעילות הפוגעות במאגרי המים ובמי התהום, בקרקע ובעיקר בבני האדם חשיפה לכמות חריגה של ניקל עלולה לגרום למחלת הסרטן, וחשיפה לכמות חריגה של עופרת עלולה לגרום לנזקים לדם, למוח ולקצות העצבים.

מפעל "גולדסנטר" (תכשיטי טלמור) באור יהודה העוסק בתכשיטנות, הזרים באופן קבוע משנת 2004 ועד סוף שנת 2009 שפכים לא מטופלים למערכת הביוב, ובהם חריגות של עד אלפי אחוזים בכסף וסולפטים, חריגות של עד עשרות אלפי אחוזים בקדמיום, ניקל, אבץ, עופרת, נתרן, וכלורידים וחריגות של עד מאות אלפי אחוזים בנחושת. התקנות מתירות 1 מג"ל נחושת, בעוד שמפעל "גולדסנטר" הזרים בכמות העולה ב- 856,200% מהמותר.

לתביעה היה אפקט מזרז להפסקת שפיכת השפכים

השופט רפי ארניה מביהמ"ש השלום בראשל"צ קבע, כי תביעתה של מלר"ז הביאה להפסקת שפיכת השפכים, ופסק לחובת המפעל הוצאות משפט– "סבורני כי לתביעה היה אפקט מזרז להפסקת שפיכת שפכי מפעל הנתבעים לשפד"ן. לפיכך סבורני כי היה בהחלט מקום להגשת התביעה וכי בשים לב לעובדה שבסופו של יום התוצאה הושגה הרי שמן הראוי הוא שהתובעת תזכה בהוצאותיה".

לדברי חיליק רוזנבלום, יו"ר עמותת מלר"ז: "ביהמ"ש קבע חד משמעית כי עמותת מלר"ז הייתה הגורם הדומיננטי בהפסקת הזיהום. החשוב מכל הוא, כי לראשונה, בשנת 2010 המפעל המנותק מביוב העביר 100 טון שפכים מזוהמים במתכות כבדות לרמת חובב ובכך נחסך הזיהום מהשפד"ן, מקווי הביוב,מקרקע והים".

מעבר לכך, המפעל התחייב בפני ביהמ"ש להפסיק ולתמיד את ההגלשה של מזהמים למערכת הביוב ובבדיקות גלויות וסמויות שנערכו בצנרת התת-קרקעית מחוץ למפעל, ניתן לקבוע כי על פי הנראה המפעל הפסיק להזרים שפכים לצנרת אלא בהובלה רכובה לרמת חובב.

בית המשפט קבע, שעל המפעל להחזיר לעמותת מלר"ז את הוצאות המשפט שניהל עו"ד מוטי אינהורן, האגרות וחלק נכבד מהייעוץ ההידרולוגי המקצועי שהכין הידרולוג הבית של מלר"ז שמעון צוק.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(תיק מס' – 45141-02-10)

לאתר של עמותת מלר"ז

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה