• 14 בספטמבר 2015

    מבנה אגודה שיתופית חקלאית

    שלום.
    האם באגודה שיתופית חייבים להיות מוסדות כמו - ועדת ביקורת , ועדת כספים, ועדת מכרזים ?
    כמו כן מה תקנון האגודות אומר על שיתוף חברי האגודה במידע על פעילות האגודה ? האם על מנהל האגודה למסור דוחו"ת ? כל כמה זמן? בכתב ? בכינוס אסיפות ? האם צריך להעביר לחברי האגודה דו"ח על ההתנהלות הכספית של האגודה ?

    אני מדבר על אגודה בקיבוץ .

    תודה ושנה טובה
    יגאל

    14 בספטמבר 2015
  • 17 בספטמבר 2015

    מבנה אגודה שיתופית חקלאית

    שלום רב, ושנה טובה!
    תשובה בפורום אינטרנטי איננה אמורה להוות תחליף להרצאה רחבת-היקף הנדרשת, ככל הנראה, לשואל הנכבד. עם זאת מוצעת הדרך לאפשרות בדיקה עצמית ולימוד עצמי, ובשלב ראשון – ע"י עיון בתקנון-האגודה המלא והעדכני, עיון ב"תקנות האגודות השיתופיות ( רשויות האגודה ), תשל"ה-1975", ועיון בסעיף 20 וסעיפים 45-43 של "פקודת האגודות השיתופיות".
    עיון כאמור אינו צריך להוות בעיה לחבר באגודה שיתופית – סעיף 19 של "פקודת האגודות השיתופיות", שדינה כחוק לכל דבר, קובע:
    "על כל אגודה שיתופית רשומה להחזיק אצלה העתק מן הפקודה הזאת" וכן את תקנון-האגודה המלא והמעודכן ( כולל כל תיקוניו ) ואת נוסחן של "התקנות" – הן אותן "תקנות שהותקנו על-פי פקודה זו" ( כהבהרה שבסעיף 2 של הפקודה ).
    עוד קובע סעיף 19 הנ"ל, כי כל "המסמכים הללו יהיו פתוחים לעיון" במזכירות האגודה, "חינם אין כסף, באותן שעות שבהן פתוח משרדה של האגודה לצרכי עסקיה."
    גם אם במזכירות אין למצוא את כל הנדרש לפי החוק כאמור – חובה על האגודה להשלים את כל החסר, בהקדם האפשרי. היועץ המשפטי של הקיבוץ, במקרה זה, חייב להנחות את המזכירות לביצוע בהתאם לנדרש בחוק, כולל מתן אפשרות העיון לכל חבר, כמצוטט מסעיף 19 לעיל.

    בהקשר לשאלה יצויין עוד, כי הוראות-החיקוקים שבפקודה ובתקנות, יחד עם תקנון-האגודה, אמורים לספק מענה הולם ואמצעי-בקרה סבירים, גם לגבי הדיווחים לחברים בנושאי הפעילות של האגודה, בכלל, ובנושאים הכספיים – בפרט.
    בכל מקרה בו אין שיתוף-פעולה ראוי מצד מזכירות-הקיבוץ, בכל הקשור למתן מידע ודיווחים, מומלץ לגייס חברים נוספים לכל צעד בנושא. כמו-כן יש לזכור, כי ניהול יעיל של ענייני האגודה אינו מאפשר מתן כל מידע, לכל חבר-מתעניין, בכל עת – בהעדר נסיבות מיוחדות, מצופה מכל ועד-הנהלה או "מזכירות" של אגודה, לתת דיווחים בתדירות ובהיקף סבירים, על-פי התקנון והוראות-החיקוקים בנושאים השונים, על-פי הנחיות ונוהלים שבהנחיות ברית-הפיקוח אליה קשורה האגודה ( או רואה-החשבון-המבקר במקומה ), וכמובן – לפי הוראות והנחיות היוצאות ממשרד רשם-האגודות-השיתופיות או מהמפקח האזורי של משרד-הרשם.

    ם תוכן הודעה:

    17 בספטמבר 2015
שלום, מה השאלה המשפטית שלך?