לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
איילת

בקשת חבר אגודה לספירה חוזרת של קולות הבוחרים לועד האגודה - האם חייבת להענות?

יום לאחר בחירות שהתקיימו לועד האגודה, פנה חבר אגודה לועדת הקלפי וביקש כי תערך ספירה חוזרת של הקולות מאחר ובין מספר מועמדים הפרש הקולות היה זעום (1-2 קולות) וייתכן וחלה טעות אנוש בספירה שיכולה להשפיע על תוצאות הבחירות. האם ועדת הקלפי יכולה לסרב לקיים את הספירה בטענה שלטעמם אין פגם בספירה? האם ועדת ביקורת יכולה להורות לא לקיים את הספירה החוזרת כי לא רואה לכך טעם? האם נציג רשם האגודות יכול להתעלם או לא להענות לבקשה כזו של חבר אגודה?

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! תקנה 59א של "תקנות האגודות השיתופיות ( רשויות האגודה ), תשל"ה-1975", קובעת: "כל המסמכים הנוגעים לבחירת רשויות האגודה שלא נקבעה לגביהם הוראה אחרת בתקנות אלה – יישמרו במקום בטוח במשרדי האגודה לתקופה של 30 ימים; הוגשו לפני תום התקופה האמורה ערעור או השגה על חוקיות הבחירות – יישמרו עד לאחר החלטה סופית בערעור או בהשגה." חובת שמירת המסמכים הנ"ל ( כולל, כמובן, פתקי-ההצבעה ), המאפשרת – בין היתר - בחינה וספירה מחדש במקרה של החלטה בערעור או בהשגה על פסילה ו/או הכשרה שגויות של פתקי-הצבעה ע"י ועדת-הקלפי, מאפשרת כמובן גם ספירה חוזרת של הקולות. ספירה כזו מתבקשת, ולכאורה אף מתחייבת, במקרה המתואר – למניעת טעות-אנוש או לשלילת החשש לקיומה, וכן להסרת "צללים" מיותרים, העלולים "ללוות" את ועד-ההנהלה עם חלק מחבריו, את חברי ועדת-הקלפי עצמם ואף את ציבור-החברים באגודה, אם פעולה קלה ופשוטה יחסית של ספירה חוזרת, לא תינקט מבעוד מועד, בנסיבות המקרה. על רקע הפער הזעום בין קולות-בחירה שנספרו, ובאווירה שכבר נוצרה עקב משמעות הפער – מומלץ גם לאגודה ולמוסדותיה לאמץ כאן גישה מעשית, מבלי לנסות להיתפס לפורמאליות ולגינוני-כבוד ומבלי להטריח גורמי-חוץ בעלי-סמכות.

אורי

שלום רב, אחדד ואוסיף שאלה - האם רשם האגודות הגדיר סיבות\גורמים מסויימים לערעור על תוצאת הצבעה בקלפי או כל אדם יכול לערער ולבקש הצבעה חוזרת? (בקיבוצנו קרה מקרה לאחרונה שבו היה הפרש קולות זעום של 2 קולות, חבר ביקש ספירה חוזרת ובה התהפכה התוצאה בהפרש גדול יותר. כתוצאה משינוי התוצאה חבר אחר ביקש לערער אולם לא פורטה סיבת הערעור. לאחר ההצבעה השניה, ניתן לערער רק לאחר שנה פעם נוספת).

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות