לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מורן

בית מקצועי- מה הזכויות?

הוריי קיבלו בית מקצועי לפני כחמישים שנים ונחתם חוזה בר רשות עם הוריי והם בנו והרחיבו את הבית, עשר שנים לאחר מכן הם עזבו את הבית ועזבו את המושב אבל בבית עברה להתגורר אחותו של אבי והיא התגוררה בבית . מאז הוריי פונים ומבקשים שהבית יירשם על שמם ואף הציעו לשלם מה שצריך אם צריך. עשר שנים אחרי שהם עזבו את המושב יש פרוטוקולים של האגודה שממליצים שהוריי יירשמו כבעלים של הבית ללא תשלום נוסף. היום המושב מסרב לרשום את הזכויות בבית על שמם של הוריי ואומרים שהוריי נטשו את הבית ולכן אינם זכאים כי הבית יירשם על שמם (אחותו של אבי התחתנה וגם היא לא גרה שם יותר כבר כמה שנים). האם להוריי יש סיכוי כי הבית יירשם על שמם?

מורן

אני רוצה גם לציין כי חוץ מפרוטוקולים של האגודה יש גם מכתב שהסוכנות היהודית כתבה למנהל מקרקע יישראל שהיא ממליצה על הוריי לקבל את הבית המקצועי

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! לפי המתואר בשאלה, ישנם פרטיכלים של אגודת-המושב, המבטאים הכרה בזכויותיהם של ההורים בבית המדובר ( "בית מקצועי" במושב, האמור לכלול חצר בשטח של חצי דונם לפחות ), לרבות זכויות לרישום קנייני מתאים. ברם, לפי הנתונים המוצגים – גם על מסמכים אלה עברו כשלושים שנה, ללא צעדים למימוש זכויות ההורים. ניתן להניח, כי ההורים לא טרחו לממש זכויות לגבי הבית, כל עוד התגוררה בו אחות-האב. עם זאת, לא הובהר בשאלה כמה שנים עברו מאז עזיבתה, והאם עזיבת הבית לא תואמה על-ידה עם ההורים, כדי לשמור על זכויותיהם; מומלץ לברר ולתעד פרטים לגבי עזיבת-הבית, בעיקר מאחות-האב ומבעלה. לבירור המצב המשפטי והסיכויים השלובים בו ( גם אם יימצא כי מדובר רק בפיצוי כספי ), נדרשות השלמות פרטים כאמור לעיל, יחד עם בירור המצב הקיים כיום בבית, זהות המחזיקים בו בתקופה האחרונה ונסיבות "נטילתו" ומסירתו ע"י האגודה. כמו-כן יש להבהיר ( ולאתר הוכחות ) לגבי היקף השקעות ההורים בבית, ואם אכן כללו את בניית הבית כולו. בהנחה כי מדובר בנכס השווה כיום לא מעט, מומלץ לפנות בהקדם לעו"ד - להתייעצות, להדרכה ולצעדים מתאימים מול אגודת-המושב ומול כל מחזיק בבית כיום, לפי כלל המידע והממצאים.

מורן

תודה המענה. ההורים פעלו . כלומר הם פנו לאורך השנים למול האגודה בבקשה שהזכויות ירשמו על שמם אבל שום דבר לא התקדם. הבית אכן היום נטוש , האחות עזבה לפני כעשור אבל המשיכה לשלם את הארנונה וכל החיובים השוטפים. אני חושבת שאפילו יש לה שם עדיין ציוד. בעצם הבית מעולם לא הוחזר לאגודה. האם יכול להיות שלמרות שיש הכרה בזכויות של הוריי הם לא יוכלו לקבל את הזכויות בבית רק בגלל שהם עזבו את הבית לפני שנים רבות? תודה

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! מוצע לוודא בהקדם אם הבית אכן נטוש, ואם יש בו עדיין חפצים של בני-משפחה, כהשערה שהועלתה בשאלה הנוספת כעת. מוצע, שוב, לקבל פרטים והבהרות מראש מקרובי-המשפחה שהתגוררו בבית ועזבו אותו. בכל מקרה, ולפני כל צעד נוסף בעניין - כדאי לשכור בדחיפות שירותי עורך-דין, אשר יהיה מוכן גם לבצע סיור במקום ( בעצמו או ע"י מי מטעמו ), כחלק מבדיקותיו ומייעוצו.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות