לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
חיים

דרישת הון אגודה נוסף בעיקבות פיצול יחידת המגורים.

שלום רב. בישובינו לכל חבר יש יחידת מגורים אחת - בית פרטי על חצי דונם. כל בעלי הבתים חברים באגודה, ושילמו הון אגודה. לפני מספר שנים, הוחלט באסיפת חברים כי חבר אשר מפצל את יחידת המגורים, ומשכיר את היחידה הנוספת, יאלץ לשלם הון אגודה נוסף - 25% מתעריף הון האגודה המלא. השוכרים עצמם אינם חברי אגודה (אין להם זכות הצבעה באסיפה), אולם הם משלמים מיסי חבר, וזכאים לשירותים שהאגודה מספקת. אני מעוניין לדעת האם דרישת התשלום חוקית. תודה רבה.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! לפי האמור בשאלה, מדובר בהחלטה שנתקבלה באגודה לפני שנים, בדבר תוספת של 25% לשיעור ההשתתפות של כל חבר בהון-האגודה – אם פיצל את נכס-המגורים שלו להוספת יחידה להשכרה. נראה מהשאלה, כי ההחלטה הנ"ל כובדה באגודה במשך שנים עד כה, ללא עוררין. אמנם כל שוכר מחויב בתשלום שוטף בעבור שירותי-האגודה הניתנים לו ולמשפחתו, אך יתכן כי בכך אין, ולא היה, כדי לכסות הוצאות קבועות ו/או הוצאות מיוחדות שניתווספו לאגודה עקב הצרכים המתרחבים עם גידול מספר תושבי-הקבע של היישוב. על פי המובא בשאלה נראה, כי יש מקום לבדוק ולבחון את החישוב הכספי שנעשה בשעתו, על בסיס הניסיון שהצטבר במשך השנים שחלפו ועל בסיס צרכי המימון העדכניים. מי שמוכן להסתפק בכך, לפחות כשלב-בדיקה בסיסי, יוכל לארגן בעלי-עניין כמוהו לפנייה לאגודה לביצוע בחינה עדכנית כאמור בעזרת רואה-החשבון המלווה את האגודה, ולפי הצורך והאפשרויות – לפנות לעזרת עו"ד בבדיקת תקנון-האגודה, הדיון שקדם להחלטה הנדונה וכל יתר המסמכים והנסיבות הנדרשים לבדיקת שאלת חוקיות ההחלטה, ולפחות לשאלת בדיקת צידוקו של שיעור התוספת שנקבע בה. בהערת-אגב: יש לקחת בחשבון אפשרות, כי בדיקה עדכנית תביא... לדרישת תשלום גבוהה יותר.

חיים

תודה רבה רק תיקון קטן (שאני מניח שלא ישנה את תשובתך) עד כה ההחלטה (שהתקבלה לפני כארבע שנים) טרם כובדה על ידי אף אחד מהמפצלים. באסיפה הוחלט שדרישת התשלום לא תחול על פיצולים שקיימים טרם קבלת ההחלטה. כעת הנהלת הישוב החליטה ליישם את ההחלטה ולדרוש תשלום מכל מי שפיצל לאחר החלטה.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! המוצע בתשובה הקודמת עומד בעינו, אך לאור המידע הנוסף כעת – מתחזק הצידוק לבחינה משפטית של בסיס ההחלטה והשלכותיו: אמנם אין להטיל חיובים רטרואקטיביים, אך אם תוספת יחידות-להשכרה מכבידה על מימון הוצאות האגודה – ספק אם יש מקום לפטור את "המפצלים הוותיקים" גם לעתיד. יתכן כי הגדרה שונה להשתתפות הכספית המדוברת, אם תימצא כמתאימה ונכונה – תצדיק את כלילתם של כל הנהנים במידה מוגברת משירותי האגודה, על-פי תקופת ההשכרה ולא על-פי מועדה של החלטה זו או אחרת. בצד הצורך להיעזר ברואה-חשבון לבדיקת שיעור חלוקת הנטל, גובר כנראה משקל הסיוע שיש לקבל מעו"ד, בבחינת הצדדים המשפטיים של הנושא, כמוצע בתשובה הקודמת.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות