לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
עמית

אי הגעה לטיסה

שלום רב, לפני כחודש וחצי משפחתי רכשה כרטיסי טיסה לאירופה עבור טיול משפחתי. אני סטודנט ורצה הגורל ומועד הטיסה יוצא על מועד ב' שאין ביכולתי לוותר עליו. שינוי מועד הטיסה ליום לאחר מכן, מצריך תשלום של כמעט פי 2 מערך הכרטיס (הכרטיס נקנה ב260 דולר ושינוי המועד עולה 400 דולר, וזאת כיוון שלא ניתן לשנות רק את מועד ההלוך, ע"פ סוכנות הנסיעות יש לפתוח מחדש את הכרטיס ו"לרכוש" מחדש גם את הכרטיס חזור). חשבתי על האפשרות לרכוש כרטיס הלוך בחברה אחרת ולחזור עם הטיסה המקורית, אך הבנתי שיכול לקרות אחד משניים: או שהחברה תבטל את כל הכרטיס כיוון שלא הופעת לטיסה הראשונה או שאתה נקנס על כך שלא הגעת לטיסה הראשונה. לא הצלחתי להבין כיצד החברה יכולה לקנוס אותי על כך שלא הגעתי לטיסה? החברה קיבלה את הכסף על המושב, וכביכול הקנס הוא על כך שלא נתתי לחברה את ההזדמנות למכור את המושב- כלומר, החברה עושה כאן כסף כפול על אותו מושב, כיוון שהיא איננה מחזירה את הסכום על ביטול המושב ועדיין מוכרת אותו לאדם אחר. השאלה שלי היא- במידה וארכוש כרטיס טיסה הלוך בחברה אחרת ולא אגיע לטיסה ובכל זאת החברה תקנוס אותי, יהא ניתן להגיש תביעה כנגד סעיף זה בתקנון החברה מתוקף תנאי מקפח בחוזה אחיד? או לחילופין כתנאי לא חוקי? ולבטל את הקנס על אי ההופעה לטיסה? יש לציין כי מדובר בחברת אל-על. תודה מראש, עמית

דוד מלובני

היי עמית אשמח לסייע לך, הקמתי עמותה אשר פועלת לתת סיוע משפטי לנוסעים שנתקלו בדיוק במקרה כמו שלך אי הופעה לטיסה. www.iatpa.net דודי

עו"ד אדי בליטשטיין

שלום, למיטב ידיעתי אין הוראה חוקית המאפשרת לאל על לגבות קנס בנוסף למחיר הכרטיס, ואכן נראה שמדובר בכפל תשלום (בנוסף על תשלום מלא על כרטיס הטיסה). לא ידוע לי על תביעה שהוגשה עד כה בנושא זה, אך לדעתי בית המשפט לא יראה קנס זה בעין יפה (במיוחד לאור העובדה שהחברה גובה בפועל את מחיר הכרטיס).

עמית

לאחר חיפוש, בפס"ד ת"ק 44023-11-10 אופיר ואח' נ' קונטיננטל איירליינס בע"מ ואח' נקבע, כי החברה אינה יכולה לבטל את הכרטיס חזור בשל כך שהנוסע אינו הגיע לטיסה הלוך. נקבע לתובע אשם תורם בשל כך שלא הודיע לחברה כי שהשינוי אינו היה פתאומי. אזי, במידה והודעתי לחברה מספיק זמן מראש כי אינני יכול להגיע לטיסה הלוך אך אני מעוניין להגיע לטיסה חזור, החברה תהיה חייבת להשאיר לי את המקום בטיסה חזור? ובנוסף, לא תוכל לקנוס אותי? הרי שאני נותן לה את האפשרות למכור את המושב שלי למרות שהיא לא מחזירה לי תשלום עליו.

עו"ד אדי בליטשטיין

מדובר בפס"ד של בית משפט לתביעות קטנות, הוא אינו מחייב ובית משפט אחר עשוי להגיע למסקנה שונה.

עמית

נכון, אך לפי האמור לעיל, מהם סיכוי התביעה שלי במידה ואודיע כי אינני יכול להגיע לטיסה הלוך אך אני מעוניין להגיע לטיסה חזור. ובכל זאת כשאגיע לטיסה חזור יודיעו לי הכרטיס בוטל או לחילופין כי עלי לשלם קנס?

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום צרכנות