zap group mishpati logo

אושר לקריאה שנייה ושלישית: פרסום שם של חשוד ייאסר למשך 48 שעות

הצעת החוק הקובעת איסור פרסום של שם חשוד עד ל-48 שעות מהמועד שנודע לו על קיום חקירה, אושרה היום בכנסת לקריאה שנייה ושלישית

מאת: מערכת משפטי
11.08.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר לקריאה שנייה ושלישית: פרסום שם של חשוד ייאסר למשך 48 שעות

ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה היום (11 באוגוסט 2011) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שנדונה ב-26 ביולי 2011, הקובעת  איסור פרסום שם חשוד, למשך 48 שעות מהמועד שבו הודיעה הרשות החוקרת לחשוד, על קיומה של חקירה נגדו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי

ע"פ הצעת החוק, צו איסור פרסום ישמש כברירת מחדל ב-48 השעות האחרונות, וכדי להסיר את צו הפרסום, יהיה צורך לפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט.

במהלך הדיון בהצעת החוק, צוין כי איסור הפרסום לא יחול במקרים חריגים בלבד, למשל כאשר החשוד מסכים לפרסום. קצין משטרה בכיר רשאי להתיר את הפרסום, כאשר הפרסום נדרש לצורך איתור חשוד או עבריין נמלט ובעת שהחשוד מסוכן לציבור. בית המשפט יוכל להתיר את הפרסום, בשל העניין הציבורי שבפרסום.

הזכות לפרטיות ולכבוד
הצעה החוק מיטיבה עם החשודים, ומעלה על נס את זכותם לפרטיות ולכבוד.

וכך אמר בדיון יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, חבר הכנסת דוד רותם: "גם כבודו של אדם ומשפחתו הם ערך שיש לתת עליהם את הדעת, ואם דואג מי שדואג לזמן מצלמות בעת מעצר של חשוד, או לחליפין להדליף על כך שהוא זומן לחקירה כדי שיפרסמו את העניין, עלינו לדאוג כי גם לאותו נחקר יהיה את הזמן לשמור על כבודו ולבקש בעצמו צו איסור פרסום".
ח"כ רותם הוסיף, כי: "שמו הטוב של אדם אינו יכול להיות למרמס לשם כותרת בעיתון".

נציג התקשורת: החוק מציב קשיים
לדברי נציג התקשורת בדיון שילה דה בר : "החוק הנידון מציב מפני אמצעי התקשורת קשיים מהותיים באופן שבו עיתונאי יוכל להמשיך למלא את תפקידו באופן ראוי. אין כמעט דרך וודאית לדעת בדיוק כמה שעות חלפו מרגע שהחלה חקירה של חשוד, גם אם העיתונאי יפנה לכל מקורותיו או אפילו למשטרה".

התנגדות לחוק
ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) התנגדה לחוק, ואמרה כי : "אסור שייווצר מצב שבו המקרה הבודד יפגע בכלל. אם היו מקרים שבהם לא נעשתה בדיקה ראויה טרם הפרסום אין זה אומר שיש לחוקק חוק רחב שיביא לפגיעה בעקרון זכות הציבור לדעת. החוק הזה במתכונתו הנוכחית יגרום לכך שעיתונאים יעברו בכל יום על החוק. לעיתים קרובות בתי המשפט משמשים כחותמת גומי בכל הנוגע להוצאת צווי איסור פרסום. במצב הנתון צווי איסור הפרסום באים בעיקר להגן על החשוד ולא על הנפגע".

 ח"כ נחמן שי (קדימה) הצטרף לתפיסתה של ח"כ גלאון , ואמר כי: "בעולם התקשורת הנוכחי זה ברור לגמרי שלא ניתן יהיה לאכוף את החוק באופן הרמטי וכולם יסתובבו סביב הזנב של עצמם. הציבור בסופו של דבר יקבל את האינפורמציה גם אם התקשורת הממסדית לא תוכל לפרסם דבר".

לידיעה בעניין הדיון בהצעת החוק, לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים